Aerolinie se chtějí spojit při nákupu letadel

Krize leteckého průmyslu, způsobená špatným vývojem ekonomiky, hrozbou teroristických útoků či strachu lidí z nákazy plicní nemocí SARS, vyvíjí na aerolinie stále větší tlak šetřit náklady, kde se jen dá. Více proto využívají aliancí, kde společně například rezervují a prodávají letenky či nakupují vše počínaje dekami až po pohonné hmoty. Nyní by mohlo dojít i na doposud největší specifikum jednotlivých společností - jejich letadla.
Nejméně dvě z velkých aliancí totiž zvažují možnost, že by sjednotily své jinak rozdílné druhy vybavení letadel jako například interiér, vzhled sedadel či kuchyně. Větší množství stejných letadel by přitom bylo snadnější vyrobit a producenti v takovém případě přislíbili i slevu.
Jedna skupina aerolinií - Air Canada, Austrian Airlines, Lufthansa a Scandinavian Airlines System, což jsou všechno členové Star Alliance, proto zvažují nákup zhruba 100 letadel s kapacitou 70 až 110 sedadel.
Další firmy z konkurenčního Sky Teamu - Air France a Alitalia pak přemýšlí o nákupu regionálních letadel s 90 sedadly od firem Bombardier či Empresa Brasileira de Aeronautica. Kolik by jich celkem mělo být, zatím známo není.
Samotní výrobci proti výrobě více stejných letadel nic nenamítají. "Rádi umožníme jednotlivým aeroliniím ušetřit," řekl John Leahy z Airbusu.
S tím souhlasí i zástupci Boeingu. "Hromadný nákup je něco, po čem jsme už dlouho toužili," říká Kent Fisher, viceprezident pro budoucí zákazníky a trhy u Boeingu. "Má to jasný přínos a zároveň tu výhodu, že koncerny ušetří," dodává.
Stejná letadla by firmám umožnila také se lépe vyrovnat s přesuny poptávky v sezóně.
Zatím však je nejasné, zda k dohodě mezi společnostmi dojde, protože by to znamenalo přistoupit na zásadní kompromisy. Marketinková oddělení jednotlivých koncernů totiž velmi dlouhou dobu věnovala vývoji vlastní značky firmy a letadel tak, aby byla zákazníkem snadno identifikovatelná. Jde například o faktory jako barva sedadel či jejich čalounění. A toho se nechtějí tak snadno vzdát. Posádky letadel jsou navíc zvyklé na specifické vybavení kokpitů či kuchyní.
Právě tyto rozdíly však nyní aerolinie stojí mnoho peněz. Ani v rámci výhodné aliance tak nemohou ušetřit na položkách, jako je společné vybavení či trénink personálu.
"Jde o to kombinovat specifika tak, abychom se vyhnuli dalším nákladům," říká Nico Buchholz z německé Lufthansy.
První skupina aerolinií - SAS, Lufthansa, Austrian Airlines a Air Canada by se podle mluvčího německé společnosti Michaela Lamberta chtěla do léta dohodnout na vhodném základním modelu. V druhé polovině roku by pak měla proběhnout první konkrétní jednání s výrobci o cenách a dodacích lhůtách.
Každý přepravce by přitom stroje kupoval sám za sebe. Spolupráci v rámci regionálních letadel potvrdily i Air France a Alitalia.
Nevoli úřadu na ochranu hospodářské soutěže by tyto plány společností podle odborníků vzbudit neměly, protože přestože bude cena nízká díky velké objednávce, smlouvy budou podepisovány jednotlivě.
Obě skupiny se rozhodly začít spolupracovat v této oblasti na modelu regionálních letadel. To je podle odborníků nasnadě. Právě tento druh strojů totiž aerolinie speciálně pro zákazníky upravují nejméně.
Podobné jsou si i samotné stroje, čtyři modely od Airbusu, Boeingu, Bombardieru a Embraer jsou například vyráběny pouze s jedním druhem motoru, což usnadňuje výběr. Pro Boeing i Airbus a jejich modely letadel se sto sedadly - Boeing 717 a Airbus A318, by hromadná objednávka byla navíc výhodná i proto, že se tyto druhy jinak málo prodávají.

Letecké aliance ve světě
Aliance vybraní členové počet letadel
Star Alliance United, Lufthansa, Singapore Airlines, Varig 2000
One World American, British Airways, Cathay Pacific, Qantas 1900
Sky Team Delta, Air France, Korean Air, AeroMexico, ČSA 1220
Zdroj: WSJ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist