Kdysi populární "zastava" se vrací - byť jen jako model

Symbol společenské prestiže Jugoslávie šedesátých let se vrací. Slavný model Fiatu 600, malého vozu, který od konce padesátých let zaplavil nejen Jugoslávii, ale i Itálii, Španělsko a další země, se znovu začne vyrábět - tentokrát ale jako model.
"Slovinská firma Hribar a synové podepsala dohodu s továrnou Zastava na výrobu 960 tisíc kusů hračky tohoto modelu," napsal srbský list Danas.
Modelů tak Slovinci vyrobí o třicet tisíc kusů více, než bylo skutečně vyrobených fiatů v jugoslávské automobilce, kde měl vůz označení "Fiat 600/Zastava 750". Automobilka v Kragujevaci je začala v italské licenci vyrábět v roce 1955 a do roku 1985, kdy výrobu zastavila, vyjelo z montážních linek 932 427 kusů vozu, který se i v Jugoslávii ujal pod přezdívkou "fića" - v češtině známý jako šestistovka nebo regionálně beruška.
Zastava si ve smlouvě vyhradila, že sedmdesát tisíc kusů dostane továrna. Manažeři Zastavy, která se nyní potýká s obrovskými problémy a jen těžko prodává své vozy Florida a Koral, doufají, že suvenýr opět přitáhne pozornost ke značce Zastava a že o model v měřítku 1:43 budou mít zájem sběratelé a bývalí i současní majitelé.
Model slovinské společnosti nebude absolutní novinkou. První licenci na výrobu modelů malého slavného fiatu získala už před lety sklárna v srbském Paračinu.
Automobilka Zastava sama stále hledá zahraničního partnera. Do některých modelů sice montuje motory Peugeot/Citroen, ale zatím žádná zahraniční automobilka neprojevila zájem investovat do podniku, jehož vozidla jsou sice na domácím trhu nejprodávanější, ale který není schopen proniknout na zahraniční trh. Management se zatím neúspěšně snaží továrnu restrukturalizovat.
Loni byl model fića v anketě deníků Privredni pregled a Dnevniku na bělehradském veletrhu prohlášen "jugoslávským automobilem tisíciletí". Ankety se zúčastnilo sedmatřicet tisíc hlasujících a fića získala třetinu hlasů.
Továrna Zastava ve středosrbském Kragujevaci byla kdysi chloubou socialistické Jugoslávie a vyráběla sto tisíc vozů ročně. Mnoho z nich se vyváželo do rozvojových zemí. O tento trh ale přišla se zavedením sankcí proti Miloševičově Jugoslávii na počátku devadesátých let.
Automobilka je součástí velkého komplexu továren, kde se vyráběly i zbraně a vojenská vozidla. Proto se v roce 1999 stala terčem spojeneckých náletů při válce o Kosovo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist