Srbští četnici vzpomínají na slavnou historii
Desítky autobusů a stovky aut parkují vedle silnic a cest i pod stromy. Většinu jejich pasažérů tvoří muži, mnozí z nich v čapkách se srbským královským znakem, s vousy a více či méně viditelnými zbraněmi. Nechybí trojbarevné vlajky s erbem.
Do středosrbské Ravne Gory se v posledních letech pravidelně sjíždí tisíce Srbů, kteří se hlásí k odkazu četniků - bojovníků, kteří se považují za ty nejpravověrnější stoupence a obránce srbských tradic. Ravna Gora byla četnickým centrem za druhé světové války.
I letos bylo pod zdejší sochou Draži Mihailoviče, legendárního četnického vůdce z druhé světové války, rušno. V polovině května tu zněly vlastenecké písně, voněla pečená selata a řečnil Vuk Drašković, vůdce Srbského hnutí obnovy, monarchistické strany, která byla kdysi populární baštou protimiloševičovské opozice a nyní se ocitla na okraji politického spektra. "Megafony, obrazy slavných junáků - vedle Draži i Karadžić, Mladić a Šešelj, hodně řečí a hodně zpěvu," popsal atmosféru týdeník Vreme.
Váleční zločinci
Jména Karadžiče, Mladiče a Šešelje, srbských vůdců z devadesátých let, kteří jsou obžalování z válečných zločinů, odkazují k tomu, proč je srbské četnické hnutí kontroverzní součástí historie národa.
Mnoho Srbů se dnes po zklamání a v těžké sociální situaci obrací k tradicím a mýtům. Jedním z těch nejsilnějších je právě četnický mýtus s jeho důrazem na militarismus a nacionalismus. Podle bělehradského sociologa Sretena Vujoviče je zatím pro tyto zklamané populárnějším cílem pravoslavná církev a její mystika, byť častá zmínka a bohu a jeho vůli patří i k četnikům.
Četnici byli původně členové čet, jednotek vytvořených ze zbojníků (hajduků), kteří bojovali proti Turkům. Postavení hrdiny-hajduka bylo v srbské historii a mytologii vždy jedním z ústředních témat.
Za první a druhé světové války tvořili četnici hlavní jádro monarchistických sil. Podle britského novináře Mishy Glennyho byli zejména za druhé světové války rozpolceni, i když pod velením Mihajloviče tvořili významnou sílu v boji proti nacistům. S okupanty se ovšem také někdy spojili, aby se bili s komunistickými partyzány. "Obecně vzato četnici bojovali ve jménu starého královského režimu, který je štval proti partyzánům," napsal Glenny v knize "Balkán".
Oživená tradice
Zejména k této novodobé historii se vážou tradice, které vzývají nynější četnici. Jejich centrem byla po léta emigrace v Německu, protože po zabití Mihajloviče komunisty v roce 1946 jich řada z Jugoslávie emigrovala, pokud neskončili v komunistických lágrech. Jejich odkaz se v rámci obrody nacionalismu podařilo ve větším měřítku vzkřísit na počátku devadesátých let, kdy se ultranacionalista Vojislav Šešelj prohlásil četnickým vojvodou a formoval jednotky, jejichž příslušníci se stali jedněmi z nejobávanějších bojovníků v jugoslávských válkách.
Charakteristické černé čapky s lebkou a zkříženými hnáty se například výrazně zapsaly do paměti obránců i zahraničních návštěvníků obleženého bosenského Sarajeva. Nejsilnější monarchistické a četnické hnutí je v centru starého Srbska, v Šumadiji. Tady nosí mnozí staří Srbové čepice s královským znakem a mladí trička s četnickým heslem "s vírou v Boha za krále a vlast", jaká mohla být k vidění na srazu u Ravne Gory. Většina však jen sní o monarchii a hrdinských činech předků.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist