Automobilka Liaz má nového majitele
Novým majitelem automobilky Liaz v Jablonci nad Nisou, která před dvěma lety změnila název na Jamot, a. s., je společnost Tedom z Výčap u Třebíče. Zkrachovalý podnik koupila za 27 miliónů korun. Včera to uvedl správce konkurzní podstaty Antonín Stejskal a dodal, že celá částka bude splacena do tří měsíců.
Jamot se specializuje na výrobu motorů. V sedmdesátých letech jich ročně vyráběl až 30 tisíc kusů. Menší část sloužila v lodní dopravě a také při výrobě elektřiny, většinu ale tehdejší podnik Liaz montoval do nákladních vozů. "Výrobu motorů sice zachováme, ale s mnohatisícovými sériemi nepočítáme," uvedl ředitel závodu Tedom Jiří Kalista. Rovněž řekl, že jsou dlouhodobým zákazníkem Jamotu, kde každoročně nakupovali až 50 motorů a všechny používají v kogeneračních jednotkách.
Část produkce chce nový majitel motorárny prodávat na náhradní díly. Poradce z oboru automobilového průmyslu Jan Šálek tvrdí, že v provozu je stále několik desítek tisíc nákladních liazek. Kromě Česka a Slovenska jich nejvíce jezdí v Polsku, Bulharsku a také v Turecku. "To je dostatečně velký trh pro výrobu náhradních dílů a repasování motorů," dodal Šálek. Kromě sériové výroby naftových motorů se Jamot rovněž věnuje vývoji plynových motorů.
Tedom se zabývá výrobou a montáží kogeneračních jednotek a prodává teplo a elektrickou energii. V holding Tedom je devět společností včetně zahraniční účasti Tedom Latvia a celkem zaměstnává 250 lidí.
Současná denní produkce Jamotu s 266 zaměstnanci klesla na necelých dvacet motorů. Podnik přesto nebyl v době konkursu ztrátový a plnil všechny povinnosti vůči státu. Areál Jamotu zabírá takřka dvanáctihektarovou plochu. "Myslíme si, že nový majitel bude pozemky a některé objekty rozprodávat a že se z Liazu stane průmyslová zóna. Proto jsme uvnitř areálu odkoupili inženýrské sítě a komunikace, které budou veřejně přístupné," dodal vedoucí odboru rozvoje Městského úřadu v Jablonci nad Nisou Miroslav Varga.
Závod na výrobu motorů v Jablonci nad Nisou, kde bylo i celopodnikové sídlo automobilky Liaz, měl v sedmdesátých letech 13 500 zaměstnanců. V holdingu Truck International nadále zůstávají ještě dva samostatné závody. Společnost Škoda Mělník, a. s., přešla na zcela nový výrobní program a zbavila se jednostranné závislosti na dodávkách pro automobilovou skupinu. Výroba náprav je hlavní program a. s. Škoda Liberec, která se loni přejmenovala na L.A.F.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist