Čína staví nejdelší most světa vedoucí přes moře


Nikde na světě nemůže řidič vyrazit stokilometrovou rychlostí a přes dvacet minut se kochat vzrušujícím vědomím, že jede nad hladinou rozbouřeného moře. V roce 2009 si to bude moci dopřát na šestiproudé dálnici vlnící se ve tvaru písmene S v dálce 36 kilometrů nad východočínskou zátokou Chang-čou.

Lidmi bohatá delta

Světový rekordman mezi zavěšenými mosty nad mořem se má stát "důkazem rostoucí ekonomické síly a podpořit hospodářský rozvoj v deltě řeky Jang-c'-ťiang", jak při příležitosti zahájení stavby uvedla agentura Šinhua. Stavitelé během desetiletých příprav vybrali tu nejvhodnější lokalitu. Zátoku Chang-čou ležící ve Východočínském moři obklopuje skupina vzkvétajících měst včetně Šanghaje, nejmohutnějšího průmyslového a obchodního střediska, a jednoho z největších přístavů Ningbo.
Delta řeky Jang-c'-ťiang, v níž zátoka leží, zabírá sice jen dvě procenta území Číny a žije v ní desetina obyvatelstva, ale podílí se 22 procenty na hrubém domácím produktu. Hlavní význam mostu, který povede z města Cixi na jihu zátoky do města Jiaxing na severu, že zkrátí vzdálenost mezi ekonomickými metropolemi Šanghají a Ningbo o 120 kilometrů.
Z čínského pohledu spočívá regionální význam mostu také v tom, že spojí oblasti kolem zátoky Bohai s deltami řek Jang-c'-ťiang a Pearl River. Současně se stane nejvýznamnější stavbou na plánované 5200 kilometrů dlouhé celostátní dálnici protínající Čínu z Tongjiangu v severní provincii Heilongjiang až po město Sanya v jižní provincii Hainan.
Vůbec první most, který Číňané jak vyprojektovali, tak postavili, vede od roku 1937 přes řeku Čchiantang a leží zhruba 200 kilometrů od staveniště rekordního díla. Od té doby Čína postavila tisíce mostů přes své řeky. Teď se chce pyšnit unikátem, který dokáže, že umí stavět mosty světové třídy a o kterém může prohlásit, že je bezkonkurenční ve své kategorii - americký most-tunel přes zátoku Chesapeke měří "jen" 25,23 kilometru a Cause Way v saúdskoarabském Bahrajnu 25 kilometrů.

Čína opět dokázala velkoryse investovat do gigantického díla

Po rekordní stavbě má podle agentury Xinhua následovat několik dalších přes moře vedoucích mostů v zátoce Bohai v Huangdao v provincii Šadong a ve Východočínském moři. Projekty mají stát celkově 12,09 miliardy dolarů.
Most přes zátoku Chang-čou navrhoval už počátkem minulého století "předchůdce demokratické revoluce" Sun Jat-sen. Na projekci díla, které si připíše několik rekordů ve stavbě mostů mimo pevninu, pracovalo osm let půl tisíce techniků. Výsledkem je jedno z největších děl srovnatelný snad jen s egyptskými pyramidami.
K pozoruhodnostem patří jednak to, že cena mostu 1,42 miliardy dolarů představuje největší čínskou investici do jednotlivého díla, jednak skutečnost, že je to první velký projekt infrastruktury, do kterého většinově vstoupil soukromý kapitál. Celkem sedmnáct velkých společností má stavbu financovat z 50,25 procenta, zatímco zbytek bude pocházet od státních podniků.
Mohutnosti stavby odpovídá také její vytížení - odhady pro první rok provozu, tedy rok 2009, počítají se 45 tisíci vozidly denně.
[*]

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist