Asistenční služby nabízejí téměř všechny pojišťovny jako součást mnoha druhů pojistek, ale lidé si dosud nezvykli je plně využívat. Mnohdy ani nevědí, co si vlastně v ceně pojistky předplatili. Zatímco dříve si při autohavárii řidič musel sám zjistit nejbližší správkárnu, zorganizovat odtah či případně zajistit přenocování, dnes se o všechno v rámci pojistky zpravidla postará asistenční služba.
"První zásadou je nestydět se zavolat," říká Milan Vepřek z AXA Assistance, která zajišťuje asistenční služby motoristům pro několik pojišťoven.
Klient zpravidla volá zpět do Česka, sdělí svůj telefon a asistenční firma mu volá nazpět, aby mu ušetřila náklady. "Protože i příjem hovoru je v zahraničí zpoplatněn, vyplatí se nahlásit číslo třeba nejbližší telefonní budky," upozornil Vepřek.
Pokud se motorista při nehodě v cizí zemi dostane do potíží například s norským policistou, asistenční firma zorganizuje telemost a požadavky cizích úřadů přetlumočí do češtiny a naopak. Navíc tyto firmy samy zaměstnávají jazykově vybavené pracovníky. Například ve firmě ABA, která zajišťuje technickou asistenci pro více než 3,5 miliónu motoristů České pojišťovny, ČSOB Pojišťovny a Kooperativy, hovoří 22 jazyky.
Rozsah služeb je různý, záleží na pojistce. Vzhledem k mezinárodní působnosti asistenčních firem a jejich husté síti smluvních opravářů a dalších partnerů jsou dostupné na celém světě.
Například v Generali je to příjezd asistenčního vozidla, pomoc po dobu 45 minut, odtah do vzdálenosti 30 kilometrů a zajištění a uschování vozidla do tří dnů. To je typický základní rozsah asistenčních služeb.
Jak uvádí Miroslav Doležal, ředitel Elvia Assistance, která patří do pojišťovacího impéria Allianz, dále motorista může podle druhu pojistky počítat s ubytováním pro klienta v nouzi, zabezpečením zásilky náhradního dílu, poskytnutím náhradního řidiče, tlumočníka, poskytnutím finanční zálohy v hotovosti a podobně.
I s totálně zničeným vozidlem v zahraničí si asistenční služby dokážou poradit. Například firma CORIS, která pracuje pro Pojišťovnu České spořitelny, zajistí při určitém druhu pojistky odprodej použitelných částí, sešrotování vozu a převoz posádky do Česka.
Asistenční služby vznikly před půl stoletím zejména pro cestovní pojištění. Zde patří k základním službám především úhrada léčebných výloh, zajištění hospitalizace nebo převozu zpět do vlasti.
Pokud klient není v bezvědomí nebo už jej neveze v zahraničí sanitka, je při zdravotních potížích lepší kontaktovat asistenční službu předem. Dispečer dokáže vyhledat nejvhodnějšího lékaře v okolí a ošetření předjednat.
Nejmodernějším směrem v asistenčních službách je takzvaný Home Assistance. Jako součást o pojištění domácností tyto firmy zajistí nejrůznější opravy či pomohou asistenční firmy v nouzi, jako třeba při zaklapnutí dveří.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist