Konec oslav 50. výročí Volkswagenu v Brazílii si organizátoři představovali zcela jinak. Velká tovární hala v Sčo Bernardo do Campo je ještě zahalena velkými plakáty, které v noci osvětlují světlomety. Přesně zde, kde si ještě na jaře na jubileum přiťukávali brazilský prezident Luiz Inácio "Lula" da Silva a šéf VW Bernd Pischetsrieder, se dnes pravidelně po ranní šichtě shromažďují zaměstnanci. Často je jich přes deset tisíc.
Uprostřed nich se na reprobednami obklopeném kamiónu rozčiluje José Lopez Feijóo, prezident odborových svazů. "My zde v Brazílii máme vlastní vládu, máme zákony, naši pracovníci mají čest! Tak přeci ti v Německu nemohou rozhodovat o tom, co je pro nás správné," řve do mikrofonu.
Jde o dopisy, které zhruba před dvěma týdny od vedení firmy dostalo asi 4 000 zaměstnanců. Na ploty připevnili několik kopií. Každý si tak může přečíst, že daný pracovník od začátku září bude spadat pod novou zaměstnavatelskou společnost, která jej bude dále kvalifikovat a pak mu mimo koncern zprostředkuje novou práci. "To je terorismus," říká odborář Feijóo. "Před dvěma lety jsme dostali záruku práce výměnou za nižší platy a zkrácení pracovní doby do roku 2006. Toho se VW musí držet," dodává. Stávkami chtějí nyní odbory firmu donutit dopisy stáhnout.
Koncern si naopak podle personálního šéfa Jočo Racheda myslí, že je ještě možné "jednáním dosáhnout dohody". Více k tomu firma nechce říci. Paulo Fleming, nový šéf firmy, je ve své funkci sice již jedenáct měsíců, na veřejnosti se ale moc neukazuje. Rozhovory téměř nedává. Ani ve Wolfsburgu se k problémům nikdo nechce vyjádřit.
Není to náhoda, že je brazilská VW v potížích právě nyní. Zcela to odpovídá situaci a nejasné strategii koncernu, který je pro Wolfsburg nejdůležitější zahraniční dceřinou společností. S broukem, dodávkou a později v Brazílii vyráběným golem byla automobilka dlouhá léta jedničkou na trhu. Šéfové firmy jako zástupci největší soukromé společnosti byli tak vlivní jako guvernéři a navštěvovali i prezidenta země. Dnes je tamní VW podle obratu - 5,3 miliardy dolarů, a zaměstnanců - 25 000, sice stále ještě největší zahraniční průmyslová firma, posledních pět let ale dosahuje jen ztráty. "Je to letos jedna z nejvíce ztrátových divizí v koncernu," přiznal nedávno na bilanční konferenci i Bernd Pischetsrieder.
Důvodem takového sestupu je podle odborného novináře Roberta Queiroze to, že "Volkswagen nikdy nenašel přesvědčivého nástupce brouka a golu". Dnes se jednička na trhu se svým měsíčním prodejem aut pomalu dostává stále častěji za General Motors a Fiat.
Podle průzkumu poradenské firmy Roland Berger by tak "velkou potenciální poptávku" vzbudili jen vozy za méně než 5000 dolarů.
Za deset let by přitom podle odhadů odborníků mohl trh s auty v Brazílii vzrůst z 1,8 miliónu prodaných vozů ročně na pět miliónů. Třetina má připadat na levné modely. Ty ale zřejmě VW prodávat nebude. V této třídě má totiž vedle pola jen zastaralý gol. "Volkswagen by měl Brazílii dělat to, co slibuje jeho název: auta pro lidi," dodává další odborník.
Levné auto sice nemá ani konkurence, ale na krizi reaguje mnohem rychleji. Fiat za nízkou cenu prodává své zastaralé uno a model Palio, GM minimodel Celta a Ford auto Ka. A co dělá ve svém jubilejním roce Volkswagen? Představí model "Gol Total Flex", do kterého se místo benzínu dá tankovat i alkohol. Hloupé jen je, že právě nyní je alkohol poprvé dražší než benzín.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



