Portál má usnadnit jednání s úřady

Portál veřejné správy, jak se projekt nazývá a který lze najít na internetové adrese www.portal.gov.cz, budou moci občané využít až od příštího měsíce.
"Portál nemá být jen novým adresářem institucí, ale má občanům pomoci, aby co nejlépe vyřídili rodičovské příspěvky či jiné žádosti a omezili tak zbytečné návštěvy úřadů," uvedl ministr informatiky Vladimír Mlynář.
Na internetu občané najdou nejen adresy všech úřadů, ale také manuál, jak postupovat například při zakládání živnosti. Kromě toho, že zde budou k mání adresy, kde příslušný úřad sídlí, a údaje, kdy má úřední hodiny, jsou na serveru i potřebné formuláře. Portál také umí vyhledat všechny zákony, které se vztahují k tomu, co lidé potřebují vyřídit.
"Portál nemá kopírovat Sbírku zákonů, ale zjednodušit orientaci občanů, kteří se právu běžně nevěnují a potřebují praktické informace," vysvětluje náměstkyně ministra Dana Bérová.
Portál veřejné správy ročně přijde daňové poplatníky na čtyřicet miliónů korun, avšak zdaleka nesplňuje hlavní cíl - aby občané nemuseli stát dlouhé fronty na úřadech. Elektronicky totiž umožňuje podávat pouze žádosti o sociální dávky, všechno další musí nadále člověk vyřídit přímo na úřadech. "Možnost elektronických podání vyjednáváme i s dalšími úřady. Do konce mého volebního období by se takto měla dát vyřídit jedna čtvrtina všech agend," slibuje Mlynář.
Některá ministerstva jsou však vůči novému centrálnímu portálu skeptická. Kritizuje jej například také Ministerstvo financí, které letos umožnilo elektronicky podávat některá daňová přiznání. "Dokud nebudou příslušné resorty schopny komunikovat elektronicky a i nadále se budou elektronické dokumenty tisknout do listinné podoby, považuji podobné projekty za vyhozené peníze," uvedl Michal Faltýnek, který má na Ministerstvu financí elektronizaci na starosti.
Ministerstvo informatiky naopak doufá, že nový portál elektronizaci uspíší. "Ve většině případů si občan může alespoň vyplnit formulář už doma. Už to je pro něj úspora času," uvádí Bérová.
Portál počítá s tím, že si podání po internetu budou moci podávat také občané, kteří nemají takzvaný elektronický podpis, jehož vyřízení přijde na zhruba sedm set korun.
"Už dnes lze podávat žádosti o sociální dávky po internetu i bez elektronického podpisu. Při vyplnění prvního formuláře počítač vygeneruje žadateli identifikační číslo, které podpis nahrazuje," říká Bérová.
Ministerstvo garantuje bezpečnost systému. "Ochrana dat už není žádný problém. Portál data žadatelů neshromažduje, jen je přeposílá na příslušný úřad," uvádí Mlynář.
Odborník na ochranu dat a počítače Vladimír Smejkal se však obává, aby občané na internetu našli aktuální údaje. "Za pravdivost údajů odpovídá jednotlivý úřad. Za to, že má starosta na svých stránkách jiné úřední hodiny než ve skutečnosti, jej těžko můžete postihnout," uvádí.
Toto nebezpečí si uvědomuje i Ministerstvo informatiky. "Portál proto zpřístupníme až po třiceti dnech provozu, aby měly úřady dostatek času na upřesnění a opravení svých údajů," uvedl Mlynář. Občané tak budou mít přístup k internetové stránce až od 6. října.