Vybraní rozhlasoví profesionálové Českého rozhlasu a jejich hosté se koncem září pravidelně setkávají v Poděbradech. Včera tam skončilo další kolo veřejné soutěže rozhlasové tvorby Prix Bohemia Rádio.
Už třináct let se v této soutěži předkládají a řeší i otázky, na které dodnes chybějí rozumné odpovědi. Katalog je to obsáhlý a je možné jej vyhledat i na internetu, kde se o poslání rozhlasu veřejné služby vedou polemiky.
Na loňské Prix Bohemia Rádio jsem díky spolupráci pedagogů mohl provést soukromou anketu mezi dvě stě posluchači středních škol. Často v ní napsali, že v rádiu delší souvislé mluvené slovo neposlouchají, neboť mají raději písničky. Někteří se přiznali, že rozhlasovou publicistiku nebo dramatický text uslyšeli v Poděbradech poprvé v životě, a jen menšina byla výrazně zaujata obsahem a porozuměla jeho smyslu. Pouze jednotlivci se odhodlali k souvislejšímu a srovnávacímu kritickému soudu.
Někteří studenti nevěděli, že Český rozhlas existuje, jiní považovali název soutěžní přehlídky za rozhlasovou stanici, objevila se i sdělení typu "Rádio neposlouchám, jelikož nejsem z Poděbrad".
Špičková režijní a interpretační dramatizace, oceněná na závěr soutěže první cenou, u většiny studentů loni propadla, protože byla z jejich úhlu pohledu únavná, zdlouhavá, depresívní, smutná, pesimistická. V jiném případě si libovali, že byli "na tom kratším (z publicistiky), protože jen tak vydržet sedět a dívat se do blba je opravdu velmi unavující".
Seriózních sociologických studií zaměřených na rozbor sledovanosti tematiky a frekvenční analýzu vysílání je ale zatím málo. I jejich závěry bývají sporné, neboť se často opírají o "měkká" data a jsou ovlivněny sympatiemi hodnotitelů.
I v době digitální revoluce zůstává rádio nejdostupnějším a nejlacinějším lidovým médiem. Politické a skupinové zájmy spojené s televizí se jej sice pokoušejí vytlačit na okraj zájmu státu i veřejnosti, ale většina nepochybuje o jeho užitečnosti, která se osvědčuje nejen v krizových situacích. Dokonce se zdá, že posluchačů rozhlasu přibývá a rýsuje se i vznik "hejtmanských rádií".
K drolení posluchačské obce a oslabování sjednocujícího vlivu rozhlasu veřejné služby, zákonného garanta české kulturní identity, přispívají i komerční rádia. Ta jsou charakteristická svéráznými moderátory, pokleslou češtinou, myšlenkovým zjednodušováním, žvanivým exhibicionismem a posuny hodnotové orientace i vkusu. Bodují u příslušníků nedozrálých generací a činí nejistými a nedůslednými i některé pracovníky Českého rozhlasu.
U vrcholových lidí z Českého rozhlasu na Prix Bohemia Rádio překvapuje nezájem o názory přítomných posluchačů, spolupracovníků, autorů. Souvisí stylizace do pozice funkcionářské a profesionální výlučnosti s jejich zabydleností v útulnosti veřejnoprávního gheta?
Poděbradská soutěž je inzerována jako veřejná, ale zájem občansky mohovité a podnikatelské smetánky se soustřeďuje jen na galavečery s programy mediálních celebrit s následnými rauty navštěvovanými i politickou elitou.
Český rozhlas potřebuje nejen nové posluchače, ale i vlivné lobbisty a sponzory. Jeho síť je křehká, vlnami globalizace stále snadněji zranitelná.
Účast demokratické veřejnosti je na veřejných přehrávkách zatím ojedinělá, proto ji suplují navelení studenti místních středních škol a jejich učitelé. Sedí na této akci místo vyučování podle zásady Vlk se nažere a koza zůstane celá. Kéž by se lidé z rozhlasu z jejich názorů poučili.
Autor je pedagogem a publicitou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist