Končí možnost odpočtu DPH za montážní auta
Plátce nemá nárok na odpočet daně při nákupu osobního automobilu a při nákupu vratných lahví, stojí v novele zákona o DPH, která začíná zítra platit.
Dosud byl možný odpočet daně při nákupu osobního vozu typu kombi, který se instalací pevné přepážky a úchytů v zavazadlovém prostoru přestavěl na takzvaný "osobní automobil speciální montážní".
Změna zákona vzbudila nevůli prodejců aut i podnikatelů.
"Nemožnost odpočtu DPH při pořízení osobního automobilu pro účely podnikání je nelogická až paradoxní. Pokud si pro podnikání pořídím motocykl, odpočet DPH uplatnit mohu," uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Jakýkoli osobní automobil používaný pro podnikání je podle jeho názoru výrobním prostředkem, proto by možnost odpočtu daně měla existovat. Pokud se takový vůz používá i soukromě, možný odpočet by se úměrně snížil. Podobnou právní úpravu daní mají Nizozemsko, Belgie či Německo.
"Úspěšný český průmyslník je terčem populistických úvah, jak jej dodatečně zdanit a znechutit mu práci. Odměnou za úspěch je trest," komentoval změnu zákona šéf Asociace exportérů Jiří Grund.
"Novela je namířena proti montážním osobním automobilům, u nichž si podnikatelé odečítali DPH, ale auto často zneužívali k jiným než podnikatelským účelům. Například s ním jezdili na chatu," uvedla Šárka Zeizingerová, ředitelka odboru nepřímých daní na Ministerstvu financí. Podle ní nejde o peníze, tedy o vrácenou daň, ale o princip.
Možnost odpočtu daně při nákupu aut v montážním provedení v Česku existuje od dubna 2000. Meziročně se prodej těchto vozů zvýšil o stovky procent. Podle odhadu expertů se loni prodalo kolem osmi tisíc "montážních" automobilů. Na každém přišel stát průměrně o 80 tisíc korun DPH, celkem asi o 640 miliónů korun. Pokud by možnost odpočtu daně neexistovala, prodala by se ale jen čtvrtina tohoto počtu, takže vyčíslená ztráta na DPH je relativní, míní prodejci.
"Možnost odpočtu daně u osobních montážních vozů považujeme za správnou, neboť plátci DPH by měli mít možnost odečíst zaplacenou daň u všech vstupů do svého podnikání," uvedl obchodní ředitel společnosti Citroen Česká republika František Neuman.
Během letošního roku zájem o "montážní" vozy klesal. Například Citroen prodal jen 44 vozů Xsara kombi, což je 8 procent celkových prodejů modelu Xsara, a 70 vozů C5, tj. pětinu celkových prodejů tohoto modelu. Pokles prodeje těchto modelů po zrušení možnosti odpočtu daně hodlá firma kompenzovat růstem odbytu modelů Xsara Picasso a Berlingo, které má již v Česku homologované jako nákladní automobily v kategorii N1, kde lze DPH odečíst.
Prodej montážních verzí vozů Hyundai za devět měsíců klesl z loňských 205 na letošních 173, což představuje 5 procent celkových prodejů značky. Také Hyundai Motor CZ podle své mluvčí Veroniky Jakubcové spoléhá na nákladní verze aut. "U většiny modelů má Hyundai schválenou verzi N1, kde odpočet DPH bude možný i po 1. říjnu," uvedla Jakubcová.
Odpočet DPH u osobních vozidel v Evropě
Plný nárok na odpočet:
Velká Británie, Finsko
Omezený nárok na odpočet:
Nizozemsko - plný odpočet DPH pro podnikání, ale ročně se platí DPH
za soukromě ujeté kilometry
Belgie - nárok na odpočet 50 procent DPH při částečném použití pro podnikání
Německo - plný odpočet DPH, pokud auto není užíváno soukromě, při smíšeném
používání odpočet 50 procent DPH
Bez nároku na odpočet:
Česko, Dánsko, Francie, Irsko, Maďarsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko,
Řecko, Slovensko, Španělsko, Švédsko
Zdroj: PricewaterhouseCoopers
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist