viktor.meca@seznam.cz

S komunikačními problémy se musela vypořádat i absolventka Provozněekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze Markéta Voláková, která pracuje v centrální značkové prodejně Eurotelu jako konzultantka. "Když přijde zákazník, který má nějaký problém, což se samozřejmě stává téměř neustále, je nehorší zachovat si chladnou hlavu, zejména, když je klient nepříjemný," tvrdí.
Sama nastoupila do Eurotelu nejprve na brigádu, když si chtěla našetřit na cestování. Po třech měsících dostala nabídku na trvalý pracovní poměr - a neodolala. "Jsem z Benešova, kde tolik pracovních příležitostí není, tak jsem volila jistotu," vzpomíná Markéta Voláková.
Po šesti letech práce Markéta sice stále pracuje v pozici konzultantky, nyní však přímo v pražském sídle firmy. "Tady jsem mnohem více spjata s dalšími odděleními, například s marketinkem. Navíc tu mám větší možnost dostat se na pozici obchodního zástupce," uvažuje.
Připouští však, že znalosti z vysoké školy zde příliš neuplatní. "Částečně účetnictví a určitě cizí jazyky. Jinak spíš mám výhodu v tom, že mám větší přehled."
Vedoucí pracovníci Eurotelu totiž připouštějí, že absolvování vysoké školy pro přijetí do firmy nestačí. "Absolventi bez praxe mají při výběrovém řízení menší šanci než ti, kteří během studia projevují nějaké aktivity, mají stáže na jiných vysokých školách nebo nějaké zajímavé brigády," říká vedoucí náborového oddělení Milan Mahovský.

Na některé posty stačí maturita

Do pozice operátora či konzultanta na prodejně se tak může dostat i maturant bez praxe. Musí však mít základní znalosti počítače a jazyka.
Eurotel nabízí studentům středních škol možnost brigády v tzv. call-centrech v Kolíně a Příbrami. Zde zodpovídají po telefonu na dotazy zákazníků. "Práce na call-centru určitě není takovou, kterou můžete dělat od svých osmnácti do šedesáti. Obvykle ji člověk dělá tak tři roky, a pak buď odejde, nebo postoupí na odpovědnější místo," uvádí manažerka personálního útvaru Eva Hejlová. Podle jejího názoru má šanci postoupit na vyšší místo jakýkoliv zaměstnanec bez ohledu na vzdělání.
I v Eurotelu však existují pozice, kde je absolvování vysoké školy nezbytné. Jedná se o posty manažerské či technické. "Obecně se dá říct, že v IT oblasti máme dlouhodobě spíš nedostatek lidí, kdežto v oblasti marketinku je ta nabídka kandidátů poměrně vysoká," popisuje Milan Mahovský.
Díky této personální situaci dostal šanci ve firmě Václav Brož. Když dokončoval studium na francouzské vysoké škole INT, která připravuje odborníky na telekomunikaci, obrátil se s žádostí o práci na Eurotel. "Poslal jsem jim CD, kde jsem popsal své studium v zahraničí, že jsem už pro školu i pro jednu firmu vytvářel internetové stránky, umím jazyky a že bych dělal i pár měsíců za míň peněz," uvádí Václav Brož.
Žádost podal ve firmě v únoru a koncem března už pro Eurotel pracoval jako počítačový specialista. "Nastoupil jsem do pozice testera, který zkouší a odstraňuje chyby již naprogramovaných aplikací. Dnes už koordinuji práci jiných testerů," dodává.
Pracovní postup se promítl Václavu Brožovi do platu. Zatímco ve firmě začínal dohodou o pracovní činnosti na deseti tisících, dnes už bere zaměstnanecký plat okolo třiceti tisíc korun.
Platy v Eurotelu se však odvíjejí od individuálního výkonu zaměstnance. "Nerozlišujeme platy absolventů škol od ostatních. Prostě pokud se zapracuje zaměstnanec velmi dobře, jde plat nahoru velmi rychle. Pokud tomu tak není, může mít plat stejný i několik let," dodává Eva Hejlová.
Platově si významně polepšila i Markéta Voláková, jejíž mzda se zdvojnásobila. "Konzultanti jsou hodnoceni podle toho, co dokážou zákazníkovi prodat. Máme oproti jiným výhodu, protože naše prodejna je v centru Eurotelu, kde sídlí i obchodní zástupci. Takže se nám daří oslovit více klientů, než v jiných prodejnách," říká.

Eurotel školí své lidi během zaměstnání

Významný platový i kariérní postup zaznamenala Zuzana Kadlecová. Začala před čtyřmi lety v call-centru v Příbrami, když ukončila střední ekonomickou školu. Nyní má na starosti péči o významné zákazníky, tzv. KA linku.

Proč jste se rozhodla pracovat právě v Eurotelu?
Chtěla jsem původně na vysokou školu, ale z rodinných důvodů to nešlo, a tak jsem si začala hledat práci. To je však v Příbrami obtížné. Dá se říct, že zde většina mladých lidí pracuje právě v Eurotelu. Jinak všichni ostatní dojíždějí za prací do Prahy.

Bylo obtížné to místo získat?
Prošla jsem výběrovým řízením, kde se kladl hlavně důraz na schopnost komunikace. Řekli mi tu, že je jedno, jakou školu člověk studoval. U operátora na call-lince se dá říci, že jde hlavně o tu schopnost komunikovat po telefonu a dokázat hbitě reagovat na dotaz zákazníka. Takže tam ve své podstatě nejde o to, jakou školu člověk má, ale podmínkou byla maturita a základní znalost cizího jazyka.

Uplatnila jste alespoň nějak znalosti ze střední školy?
Já osobně asi nejčastěji používám psaní na počítači, co jsem se tam naučila, protože jsem teď na pozici, kde s počítačem dělám vlastně pořád.

Povýšila jste do pozice KA linky. Co to znamená?
Ze začátku jsem měla na starosti pouze Go zákazníky a ta práce operátora spočívala v tom, že přijímal hovory od zákazníků, kteří volali. Tenkrát to bylo ještě dobíjení Go karet. Následně nato jsem přešla na oddělení pro paušální zákazníky, což je hvězdička 11. To je vlastně totožná práce, akorát ty znalosti těch služeb byly daleko širší a už se jednalo o jinou sortu zákazníků. Pak jsem zkusila výběrové řízení na KA linku, kde se už staráme vyloženě o firemní klientelu a zákazníky s fakturací nad 7,5 tisíce do 60 tisíc korun. Každá ta firma má zase svoji kontaktní osobu a já jednám jenom s nimi.

Říkala jste, že jste postoupila další výběrová řízení. Tenhle postup je nutný pro povýšení?
Samozřejmě, zaměstnanci mají možnost vlastně v rámci firmy interně přestoupit. Provádějí se interní výběrová řízení na pozice. Do nich se může přihlásit každý zaměstnanec, pokud splní podmínku, že je tady minimálně rok, a další předpoklady pro tu pozici.

Máte možnost se nechat na nějakou pozici vyškolit ještě před tím řízením?
Ne, ale pokud vás vyberou, tak vás v každém případě proškolí. Takže já, když jsem přestupovala na tu KA linku, tak jsem podstupovala měsíční školení vyloženě na produkty KA zákazníků.

Když se vrátíme k tomu prvnímu výběrovému řízení. Co po vás požadovali?
Výběrové řízení trvá zhruba celý den, kde vybírají zaměstnance na základě psychotestů, na základě nějakého jazykového testu, praxe, jak umí na počítači Word, Excel a jak umí reagovat na telefon. Ale myslím si, že to je hodně náročné se sem dostat.

Stejně byste hodnotila i vaši práci?
Ta práce je určitě náročná, ale zase na druhou stranu není stereotypní. Pokaždé se tam řeší něco jiného. Tomu zákazníkovi dáváme pocit, že pro něj děláme maximum, můžeme navrhnout spoustu řešení, můžeme se částečně i sami rozhodovat.

Co vám dělalo největší problémy, když jste sem nastoupila?
Asi počet lidí. Tady se neuvěřitelným způsobem nabírají noví lidé, člověk se nestíhá se všemi seznámit. Mnoho jich tady rychle končí.

Takže to mám brát tak, že člověk je zde vlastně osamocen?
Ne, to ne. Snažíme se tady pracovat jako tým, to by ani jinak nešlo. Ta práce naopak vyžaduje spolupráci.

Jaké jsou vaše další možnosti dostat se výš?
Já věřím tomu, že jsou, že tady nebudu věčně, že přejdu zase někam dál. Třeba na pozici obchodního zástupce, případně na školitele, nebo na marketink.

Základní údaje o Eurotelu Praha

* S více než čtyřmi milióny aktivních zákazníků se stal největším telekomunikačním operátorem v České republice.
* Kromě pražské centrály provozuje dvě call-centra v Kolíně a Příbrami a 94 značkových prodejen po celé republice.
* Počet zaměstnanců téměř 2500.
* Převažují zaměstnanci ve věku 25 až 30 let.
* Čistý zisk Eurotelu za rok 2002 činil 6,271 mld. korun.
* Možnost spolupráce na diplomových pracích.
* Počet míst pro absolventy: Firma si vybírá zaměstnance spíš podle zkušeností než vzdělání.
* Možnost brigád studentů středních a vysokých škol.
* Doba zapracování: obvykle dva měsíce, záleží ale na pozici.
* Nástupní pozice: Nejčastěji jako operátor či konzultant na prodejně, poptávka je rovněž po technických odbornících.
* Nástupní plat: 10 až 15 tisíc dle pozice, u techniků až 30 tisíc korun. závisí však na pozici a zkušenostech.
* Další informace pro práci v Eurotelu: http://www.eurotel.cz/jobs