Dryáčnické skladby a humoresky plné slovních gagů se střídají na novém albu herce a hudebníka Jiřího Schmitzera Bouda. Potud je vše při starém: V podobné konstelaci se nacházely i Schmitzerovy starší nahrávky Recital a Šílenec.
Nové jsou aranže. Své řízné texty, nevyhýbající se naturalistickým obrazům a občas i vulgaritám, písničkář nezaobalil jen do zvuků kytary, ale ve spolupráci s multiinstrumentalistou Zdeňkem Zdeňkem je přikrášlil hávem o několika vrstvách, barvách a materiálu.
Schmitzer tak už v titulní Boudě může rozvíjet svá "cvičení pro dyslektiky" za zemitých zvuků bicích a dechů.
Pestřejší instrumentace umožňuje muzikantovi ještě více kličkovat mezi žánry. Srovnání se nabízí už u první čtveřice písní: Zatímco za zmiňovanou Boudu by se nemusela stydět žádná hospodská "šraml formace", Zvoní připomíná scénickou hudbu á la Schmitzerova domovská Ypsilonka, Potvory se díky pianu blíží country poučenému rock-and-rollu a skladba Není potřeba je čistým tributem dvojici Suchý a Šlitr.
Nejsou to však melodie - jakkoliv mohou některé aspirovat na zlidovění - které posluchači utkví v hlavě. Daleko podstatnější jsou texty, jež v kombinaci se Schmitzerovým místy ostře nesmlouvavým, místy líbezně sebeironickým a někdy fatálně skeptickým projevem vytvářejí na zdejší hudební scéně jen stěží napodobitelnou směs.
Autorova poezie dokáže obsáhnout absolutní verše, improvizované hříčky i složitější obrazy blížící se intimní zpovědi. Při poslechu Boudy je tak možné narazit na verše: "...Autobus vez hocha/se snědou pletí/v tu samou hodinu/řidič vjel na minu/chlapec i rorýsek povětřím letí..." (Melodram). Aby o pár minut později Schmitzer nechal v posluchačích rezonovat text: "...A je mi padesát/A já už se do kaluže skládám/Kdy už mě pohltí/Je mi těch padesát/A já jenom v duchu hádám/Kolik mám do smrti..." (Kaluž).
Syrovost vůbec může leckoho překvapit. Zvláště, když se nechá uchlácholit a pohodově naladit roztržitě vyvedeným bookletem a rošťáckými Schmitzerovými portréty v něm. Písničkář v sobě i přes četné klauniády (písně Víla, Bynďa či skvostné Hrdlo prdlo, v němž je mu partnerem Marek Eben) nezapře bystrého pozorovatele lidských osudů včetně toho vlastního. A snad pocit vyčlenění se z masy, kterou s bravurou sobě vlastní předvedl ve filmu Ivana Vojnára Lesní chodci, mu umožňuje rýpat i do těch nejcitlivějších míst.
Děti, starci, cíle, kariéra... I lásku a cit dokáže Schmitzer nahlédnout z patřičně odpatetizovaného úhlu. V Není potřeba, která, jak již bylo naznačeno,vyvolává analogii k Pramínku vlasů, není po slastném opojení předobrazu ani památky. "Teď není potřeba/Mazat med na chleba/A že jsem čestný muž/Tak ti to říkám/Lásku si vyznáme/Nyní však spěcháme/A není potřeba/Teď, když tě svlíkám...," nabízí svou alternativu Jiří Schmitzer.
Trochu očekávaně vzbudila zatím největší odezvu poslední skladba Máte na to? A to jen kvůli opakovanému termínu "prdel". Ve Schmitzerově neodbytném podání ovšem i tento termín může být vykládán různě: Někoho pobaví, někoho urazí, pro někoho může znamenat úlevu. A tak je to i s celou Boudou Jiřího Schmitzera.
Jiří Schmitzer: Bouda,
BMG 2003, 42 minuty
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist