Zhruba deset procent trhu elektroniky již může pokrývat síť tří set dvou prodejen Hele. To značí větší ekonomickou sílu, než mají jednotlivé velké řetězce specializovaných prodejen nebo hypermarketů.
Organizátor sdružení maloobchodníků, společnost Home Credit Finance, však zatím tento fakt nechce využít k většímu propojení. "Logika celé sítě Hele je ve sjednocení reklamních aktivit, které k malým prodejcům mohou přilákat další zákazníky. Určitě nebudeme suplovat velkoobchod," říká generální ředitel splátkového prodejce Pavel Plachký.
Do konce roku by chtěl, aby k existujícím členům přibylo dalších dvě stě prodejen. V Evropě přitom běžně fungují i sdružení prodejců, kteří dosahují mnohem menšího počtu členských obchodů. Například v Maďarsku má jeden svaz 70 členů. Naopak sdružení prodejců černé elektroniky v Rakousku čítá 290 prodejních míst.
"Sdružování nezávislých prodejců do větších celků je v Evropě celkem obvyklé. Z významných sdružení lze například jmenovat Euronics International, který sdružuje téměř čtyři tisíce evropských firem. V České republice je členem tohoto mezinárodního sdružení například společnost HP Tronic, která vlastní a využívá obchodní značku Proton," vysvětluje analytik marketinkové společnosti Incoma Research Petr Voříšek.
Síť Hele podle Voříška pravděpodobně utrží 4 až 5,5 miliardy korun ročně. To je více než největší jednotliví specializovaní prodejci elektroniky, jako jsou například firmy Datart International, Electrocity a nebo Okay. Kupříkladu společnost Datart utržila za rok 2001 ve svých patnácti prodejnách jednu a půl miliardy korun.
Ostatní prodejci, jako například ElectroWorld, své výsledky obvykle v obchodním věstníku nezveřejňují. Podle jejího ředitele Jiřího Řízka se dá v budoucnu očekávat, že ceny elektrospotřebičů budou klesat. "Cenový pokles bude pokračovat anebo se za stejné ceny spotřebitelé dočkají vyšší kvality. Nemyslím si však, že to bude reakcí na vznik sítě maloprodejců," sdělil Řízek.
Podle Jiřího Dostála, vlastníka prodejny Dostál Jiří Elektro je nynější sjednocení aktivit menších obchodníků logické a očekávatelné. "Není to sice nějaký průlom, ale jde o nezbytnost. Jako malí prodejci jsme přirozeně proti velkým znevýhodněni, ačkoliv je náš podíl na trhu větší. Proč tedy nesjednotit síly?" uvedl Dostál.
S tím souhlasí i Ondřej Kučera ze společnosti Elektrocentrum Jasná, která také vlastní členskou prodejnu aliance Hele. "Je to pro nás příležitost vyrovnat se vysokým marketinkovým nákladům velkých řetězců. Očekávám, že zákazníci by pak mohli u nás zůstat, neboť jim můžeme nabídnout například individuální přístup," doufá Ondřej Kučera.
Malý prodejci podle studie Elektro 2004 společností Incoma Research a GfK Praha představují 50 procent trhu, specializovaní prodejci jako Datart či Electrocity třicet procent a další řetězce pětinu.
Alianci Hele dodávají pro její takzvané akční nabídky své výrobky exkluzívně firmy Philips, Whirlpool, Fagor a Thomson. Tyto akce by měly být základem strategie, jak menším prodejcům přilákat zákazníky. Nabídky by se měly minimálně třikrát ročně měnit.

Nákupní aliance v Evropě

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist