O správném postmoderním románu se kdysi tvrdilo, že nemůže postrádat mimo jiné motiv labyrintu, historie, zrcadla a záhady, jež je řešitelná skrze jazykové hříčky. Za příklad často sloužila slavná próza Jméno růže od Umberta Eca.
Mladý český spisovatel Miloš Urban si díky svým předchozím románům Hastrman a Sedmikostelí a několika povídkám vybudoval pověst příznivce žánru gotického románu. Ale jeho novinka s názvem Stín katedrály jednoznačně k postmoderním textům odkazuje: jen místo Ecova labyrintu-knihovny doslova hraje ústřední roli Chrám svatého Víta na Pražském hradě.
Urbanova do detailu promyšlená práce se strukturou textu i jazykem, které v sobě skrývají množství inteligentně zakomponovaných humorných momentů, se projevuje hned v samotném počátku. Stín katedrály uvozuje citát ze studie k lyrice Dante Alighieriho: "Není to řecký chrám; je to chrám gotický, plný velkých stínů, kde zápasí opačné živly, ne dobře harmonizované."
A hle! První obraz textu se odehrává u paty severozápadní věže katedrály, kde se perou dva starci: Jupiter a Saturn - jak píše Urban - pod pětilistou růží průčelní chrámové rozety.
Dualit, protikladů, dvojrozměrností a analogií je v textu nespočet. Za základní je ovšem možné označit dialektický způsob vyprávění: prozaik knihu rozdělil mezi dvě hlavní postavy. Každá lichá kapitola je vyprávěna z pohledu tajemného kunsthistorika Romana Ropse, každou sudou nechává ventilovat živočišnou, instinktem vedenou policistku Kláru.
Ušlechtilý jazyk Ropsův, plný archaismů a odborných pojmů, je z pohledu čtenáře mírně odtažitý. Naopak Klára ztělesňuje živel, temperament, hovoří jadrným stylem "čtvrté cenové" skupiny a popisuje události "zdola".
"Stín katedrály je stínem prvního lesa, utěšuje i znepokojuje...," přemítá Rops. Zatímco Klára si vylévá srdce: "Hustej hnůj. To radši deset let života sedět než se učit takový voloviny..."
Princip dvojího filtru a pohledu na věc, mezi nimiž se zrcadlí pravda o krvavých zločinech páchaných na půdě katedrály, odráží také výtvarné zpracování románu. Před ilustrace Pavla Růta, které v hrubých rysech vystihují základní kostru děje, byly vřazeny průsvitné papíry s dalším možným výkladem. Překrytím tak vzniká výjev, jenž je realitě bližší než jednotlivé kresby samy o sobě.
Jak už tedy bylo naznačeno, jsou to vraždy, jež posloužily jako zápletka pro nový Urbanův román. Zločiny spáchané na lidech, kteří se pohybují v blízkosti svatovítské katedrály, však nejsou pouhými zločiny. Autor je povyšuje na rituální akty, od nichž vedou nitky do složité a symbolistní architektury katedrály. Nejen v té viditelné rovině, ale rovněž v rovině tušené, mystické.
Pokud čtenář přistoupí na kabalistickou interpretaci katedrály jako obrazu světa (s neodmyslitelnou duchovní nadstavbou), nemůže jej překvapit postupné zauzlování hlavního motivu. Od zločinu je jen krůček k intrikám, od intrik k tajemství, od tajemství k vášni a od vášně k lásce. To vše pod ztepilými klenbami katedrály.
Až do čtyř pětin knihy se Urbanovi daří zvolený styl vyprávění kočírovat. Ačkoliv se snad až příliš vyžívá v detailním popisu historické památky, čas strávený nad Stínem katedrály to neznepříjemňuje. Dílem inspiruje k dodatečnému "dovzdělání" se, dílem podněcuje fantazii.
Stejně jako v případě Sedmikostelí a Hastrmana i v novém textu zarazí samotné finále. Jako kdyby si z nečekaných přemetů při pointách (často vyšumění řetězce příčin a následků) Urban vytvořil autorský copyright.
A komu by vadily neprostupné věty typu "...už tahle odpověď bude součástí odpovědi příští...", Urban jakoby sebeironicky nabízí Klářin pohled: "Tý jo. Tomu říkám magořina"...
Miloš Urban: Stín katedrály, Argo 2003, 278 stran.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist