Na scéně divadla Ta Fantastika ožije artušovská legenda

/od našeho spolupracovníka/
V pražském divadle Ta Fantastika má dnes večer premiéru nový muzikál Excalibur. Nastudování příběhu krále Artuše a jeho rytířů, příběhu o souboji dobra a zla, které představují kouzelník Merlin a jeho sokyně Morgana, inicioval zpěvák Kamil Střihavka.
Jeden z producentů, Petr Kratochvíl, poté nabídl Karlu Steigerwaldovi, aby napsal libreto. Na otázku, proč si vybral právě tohoto dramatika a novináře, bezprostředně vyhrkne: "A koho jiného?! Ta volba byla jasná. Spíš jsem byl já překvapený, že to okamžitě vzal."
Střihavka pak pro svůj nápad získal jako skladatele Michala Pavlíčka, jenž patří k zakladatelům legendární kapely Pražský výběr. Inscenační tým se poskládal i z dalších nekonvenčních osobností, které stojí mimo současnou vlnu muzikálů. Texty napsali písničkář Vlastimil Třešňák a Jan Sahara Hedl.
Režie se ujal Vladimír Morávek, který provokuje konzervativní publikum v činoherním divadle, ale vyzkoušel už si i operu. A nedávno navíc debutoval jako filmař snímkem Nuda v Brně.
Vladimír Morávek, jenž je uměleckým šéfem v královéhradeckém Klicperově divadle a jedním z nejoriginálnějších českých režisérů, ještě před pár lety muzikálové nabídky odmítal. Ke změně postoje k tomuto žánru ho prý přiměl až jeden nesplněný slib. Měl totiž v Národním divadle inscenovat hru Karla Steigerwalda Herečky, ale nakonec od této práce ustoupil.
"Karlu Steigerwaldovi to bylo myslím trochu líto a myslel si asi, že jsem ho trochu zradil, když jsem mu to předtím slíbil," vzpomíná Morávek. "Volal mi asi měsíc poté, co to tak nedopadlo, že píše muzikál, a jestli bych tedy nerežíroval ten. A protože si ho jako dramatika vážím a věřím jeho práci a abych podruhé neřekl ne, tak jsem tedy řekl ano." Nejdřív sice Morávek ještě trochu kličkoval, ale definitivně ho přesvědčilo, když zjistil, že muziku píše Michal Pavlíček, kterého má rád od své puberty.
Pokud jde o obsazení Excaliburu, tak muzikál z časů lásky a nevinnosti - jak zní jeho podtitul - ctí důsledně zákonitosti show businessu a nabízí divákům přehlídku hvězdných jmen. Krále Artuše hraje Kamil Střihavka, královnu Ginevru Lucie Bílá, Merlina Michael Kocáb a jeho sokyni Morganu Lucie Vondráčková. A v roli nezdárného Artušova syna Mordreda alternují Daniel Hůlka a Vilém Čok.
Bez špičkového obsazení by se ostatně v současné muzikálové konkurenci Excalibur prosazoval jen obtížně. Vždyť je to jen pár týdnů, co Filip Renč uvedl divadelní verzi svého úspěšného filmu Rebelové a režisér Petr Novotný stál u návratu proslulých Bídníků.
Muzikál Excalibur není zdaleka první variací na staré keltské legendy o králi Artušovi. Existuje nepočítaně knih i filmů - někteří režiséři zpracovali látku s mytickou vážností a jiní s komediálním nadhledem. K nejzdařilejším patří v této oblasti parodie Monty Python a Svatý grál.
A není vlastně ani divu, že přivést společenství rytířů kulatého stolu na muzikálovou scénu nenapadlo Kamila Střihavku jako prvního. Už v roce 1960 měl na Broadwayi premiéru muzikál Camelot (pojmenovaný podle Artušova hradu), který napsali Alan Jay Lerner a Frederick Loewe, autoři proslulé My Fair Lady. Na muzikálu Excalibur je nicméně znát, že hudba i divadlo dnes čerpají z odlišných inspiračních zdrojů než na začátku šedesátých let. "Kostýmy jsou výpravné, inspirované dobou bájných rytířů Kulatého stolu, ale zároveň siluetami novodobých rytířů filmu Matrix," upozorňuje scénografka Alexandra Grusková.