Česká společnost pro jakost - partner EFQM


Jedním z významných strategických cílů EFQM je posilovat a rozšiřovat hodnoty excelence prostřednictvím sítě evropských partnerských organizací. Česká společnost pro jakost (ČSJ) se nedávno k této iniciativě také připojila, a rozšířila tak síť národních partnerských organizací (NPO). V této souvislosti bylo založeno Centrum EFQM jako samostatné oddělení ČSJ. Jeho hlavním úkolem je reprezentovat EFQM v České republice, propagovat a naplňovat vizi a poslání EFQM a napomáhat českým firmám ve zvyšování konkurenceschopnosti na světovém trhu.

Excellence Model

EFQM je tvůrcem Modelu excelence EFQM (EFQM Excellence Model) pro řízení firem a jeho hlavních nástrojů - "sebehodnocení" a "benchmarkingu". Jde o zásadní nástroje managementu: sebehodnocení firmy ve všech oblastech její činnosti, hodnocení, které je členěné do devíti kritérií, a srovnávání činností a procesů ve firmě s těmi nejúspěšnějšími "Best in Class" (benchmarking). Pět kritérií modelu vytváří předpoklady pro dobré výsledky, jejichž měření je obsahem zbývajících čtyř kritérií. Hodnocení každého kritéria a jeho subkritérií, kterých je 32, je předmětem posuzování v rámci Modelu excelence EFQM. V České republice byl tento model použit pro Národní cenu ČR za jakost (v Evropě je základem Evropské ceny za jakost - organizuje ji EFQM), která má tradici již od roku 1995, kdy ji začalo provozovat a zabezpečovat Sdružení pro Cenu ČR za jakost se sídlem v Praze. Založení SCJ iniciovala Česká společnost pro jakost.

Kritéria hodnocení

Model excelence EFQM zahrnuje devět oblastí činností organizace neboli devět hlavních kritérií. Prvních pět vytváří předpoklady pro to, aby organizace měla dobré výsledky, a ve zbylých čtyřech kritériích se organizace hodnotí z hlediska dosažených výsledků a cílů, které si stanovila. První kritérium zahrnuje vůdčí roli managementu organizace (kritérium 1) a manažeři nesou odpovědnost za firemní strategii a plány (kritérium 2), zajišťují finanční, informační a materiální zdroje (kritérium 4) a v neposlední řadě lidské zdroje (kritérium 3), které jsou motorem pro dobré řízení procesů každé organizace (kritérum 5). Výsledky organizace hodnotí především s ohledem na zákazníka (kritérium 6), jemuž model přikládá nejvyšší význam a váhu při hodnocení. Hodnotí se však i spokojenost zaměstnanců (kritérum 7) a vztah organizace k okolí a společnosti, kde působí (kritérium 8). Poslední výsledkové kritérium je zaměřeno na měření dosažených výsledků organizace v jejích klíčových procesech a činnostech, jak finančních, tak i ostatních nefinančních výsledků (kritérium 9).
Jde tedy o komplexní analýzu organizace a všech jejích procesů a činností, kterou nemůže poskytnout žádný statický model systému managementu jakosti podle ISO norem. Model umožní odhalit oblasti pro zlepšování v organizaci a ještě lépe využít silné stránky organizace. Výsledky jsou předmětem opakovaného přezkoumávání z hlediska jejich adekvátnosti a efektivnosti. Zavádění modelu je běh na delší trať. Výsledky se nedostaví hned, ale třeba až za pár let. Přitom jaké oblasti pro zlepšování si organizace stanoví jako priority, záleží na jejím vrcholovém managementu a souvisí s vizí, posláním a strategií organizace. Model umožňuje při každoročním sebehodnocení vyškolenými hodnotiteli srovnávat, čeho organizace za rok dosáhla, a současně se srovnávat s konkurencí i s partnery. Na vrcholovém managementu organizace záleží i to, jaké projekty z akčního plánu na zlepšování a rozvoj silných oblastí bude společnost s ohledem na disponibilní zdroje a své priority řešit dříve a které později.

Aplikace modelu

Jde o jednoduchý model, který se však náročně aplikuje. Pochopit jeho zákonitosti musí hlavně vrcholový management organizace. Model je osvědčeným nástrojem managementu a úspěšnosti, ale musí se s ním pracovat trvale, nejde o kampaňovitou záležitost. Ostatně každý manažer ve své každodenní řídicí činnosti pracuje nevědomky s určitými útržky, částmi nástrojů, které jsou v modelu perfektně komplexně utříděny a zasazeny. Organizace může model používat jen pro svou vnitřní potřebu (sebehodnocení), aniž by se ucházela o nějaké ocenění na národní či evropské úrovni - o Národní cenu ČR za jakost nebo dokonce Evropskou cenu za jakost. V této soutěži má šanci uspět jen tehdy, pokud aplikuje Model excelence EFQM v celém rozsahu po určitou delší dobu (minimálně tři roky) a vykazuje trendy zlepšování ve svých procesech a činnostech.

Benchmarking

K hodnocení se používají metoda sebehodnocení uvnitř organizace, jak předpokladů, tak dosažených výsledků, a metoda srovnávání s okolím, tzv. benchmarking. Prvotní hodnocení jednotlivými firemními hodnotiteli (proškoleným managementem) se může zdát subjektivní. Subjektivita se však v procesu aplikace modelu vytrácí, protože každé z devíti kritérií má různou váhu. V další fázi nastupuje týmové hodnocení a ujednocení pohledu na danou oblast. Pakliže se firma ještě přihlásí do soutěže o Národní cenu ČR za jakost, podléhá sebehodnotící zpráva další úrovni hodnocení týmem odborných externích hodnotitelů vyškolených EFQM v Bruselu nebo Sdružením pro Cenu ČR za jakost (SCJ) nebo v současnosti licencovanými kurzy ČSJ - Centra EFQM. Získá-li firma z tisíce možných bodů 400 až 500 bodů, je řízená velmi dobře. Nejlépe hodnocené evropské firmy se dostávají až k hranici 700 bodů. Smutné je, že po třinácti letech transformace Česká republika v aplikaci tohoto nástroje mezi zeměmi střední a východní Evropy zaostává, nejen třeba za Maďarskem, kde mají dokonce vítěze Evropské ceny za jakost (v letošním ročníku Evropské ceny za jakost jsou dvě organizace z Maďarska opět ve finálové účasti), ale dokonce i za vybranými firmami na Ukrajině. To ale samozřejmě neznamená, že by v České republice neexistovaly dobře řízené firmy. Vítězové dosavadních ročníků Národní ceny ČR za jakost jsou toho důkazem, ale na úspěch v Evropě si budeme muset asi ještě počkat.
Centrum EFQM nabízí následující produkty:
podporu při aplikaci Modelu excelence EFQM ve firmách,
firemní poradenství v oblasti školení Modelu excelence EFQM a metod sebehodnocení,
oficiální EFQM publikace v českém jazyce (Model excelence EFQM, Jak provádět sebehodnocení ve firmě),
licencované kurzy EFQM (výcvik hodnotitelů, kurz sebehodnocení),
prodej národních licencí na kurzy EFQM,
zabezpečení účasti jednotlivých zástupců firem jako hodnotitelů v Evropské ceně za kvalitu,
zapojení firem do programu Stupňů excelence EFQM (postupné dosahování excelence ve firmě).
ČSJ disponuje špičkovými odborníky v oblasti Modelu excelence EFQM, kteří absolvovali kurzy EFQM v Bruselu, účastní se jako hodnotitelé Evropské ceny za kvalitu a mají rozsáhlé praktické zkušenosti s aplikací Modelu excelence EFQM.
V oblasti benchmarkingu ČSJ nabízí:
Benchmarking:
Párový benchmarking.
Konsorciální benchmarkingové studie.
Vzdělávání:
Otevřený kurz "Základy benchmarkingu".
Firemní kurzy benchmarkingu.
Program pro přípravu konzultantů v benchmarkingu.
Informace:
Přístup na www.benchmarking.cz, včetně publikování informací o vašich projektech.
Benchmarking a sebehodnocení na základě dotazníků v Elektronickém data archivu (EDA) - v rámci www.benchmarking.cz (národní benchmarkingová databáze).
Zprostředkování licenčních konzultantů pro benchmarking.
Networking:
Vyhledávání partnerů pro benchmarking.
- Prostřednictvím elektronického data archivu (EDA).
- Prostřednictvím Global Benchmarking Network (GBN).
Kulaté stoly na zajímavá témata.
Společné zájmové dny (workshopy).
Vytváření Národní benchmarkingové sítě.
Partnerství v projektech.
FUNKCE AUTORA: Autor je viceprezident Evropské organizace pro jakost (EOQ), 1. místopředseda České společnosti pro jakost
Kontakt:
Česká společnost pro jakost
Centrum EFQM
Ing. Petra Dostálová
Novotného lávka 5, 116 68 Praha 1
Tel.: 221 082 226
Fax: 221 082 229
E-mail: csqprague@csq.cz
www.csq.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist