Program Česká kvalita - jednotný systém značek kvality


Program Česká kvalita ve svých zásadách vychází z obdobného jednotného systému značek kvality, který v SRN úspěšně funguje již desítky let.
Vznik programu Česká kvalita vyšel z potřeby upozornit na značky ověřené kvality výrobků a služeb, se kterými se spotřebitel na trhu setkává, a zároveň je i odlišit od značek ostatních. Cílem programu je vést spotřebitele k orientaci na kvalitní zboží a služby a výrobce a poskytovatele služeb k vyššímu zájmu o získání značky kvality.
To, že produkt odpovídá všem zásadám programu Česká kvalita, spotřebitel pozná podle toho, že značku Česká kvalita najde současně vedle příslušné značky kvality propůjčované v daném oboru (ekologie, potraviny, dětská obuv, internetové obchody apod.).
Značkou Česká kvalita mohou být označeny produkty (výrobky nebo služby) nabízené na území České republiky, tzn. i produkty vyrobené v zahraničí, pokud splní požadavky na kvalitu dané zásadami programu Česká kvalita a pokud je ten, kdo tyto produkty uvádí na trh, registrován v ČR podle platných zákonů.
Smyslem programu Česká kvalita je především zlepšit informovanost spotřebitelů o kvalitních výrobcích a o poskytování kvalitních služeb, tzn. ochrana spotřebitele.
Problematika ochrany spotřebitele se dostává postupně i v podmínkách ČR do popředí zájmu. Stále ještě platí, že spotřebitel je nejslabším článkem v řetězci výroba - obchod - spotřebitel. Proto je ochrana spotřebitele důležitým nástrojem pro vytváření rovnováhy na trhu.
Spotřebitelé se setkávají s celou řadou značek, které mnohdy postrádají z hlediska kvality jakýkoli význam a mohou být pro spotřebitele i zavádějící (např. označují jen vlastnost nebo původ). Pokud se spotřebitel při výběru zboží či služby v nabídce setká se značkou deklarující kvalitu nakupovaného produktu a současně i se značkou Česká kvalita, je to pro něho záruka kvality výrobku posuzovaného podle přísných pravidel obsažených v zásadách programu Česká kvalita.
Jedná se o řadu značek na nejrůznějším zboží a pro různé služby, takové, jejichž kvalita je hodnocena podle různých postupů specifických pro daný obor. Pro tyto značky je však společná jedna věc - konkrétní výrobce či poskytovatel služby získal právo na produktu společně s původní značkou uvádět i značku Česká kvalita.
Různé značky, které jsou na obalu daných výrobků či v nabídce služeb doplněny značkou Česká kvalita, byly přijaty do programu Česká kvalita. To znamená, že organizace, která příslušnou značku propůjčuje, nechala na základě žádosti posoudit své postupy posuzování kvality produktů špičkovými odborníky v oborech týkajících se kvality (ti jsou zastoupeni v řídicím výboru programu Česká kvalita). Pokud jsou tyto postupy v souladu se zásadami programu, je příslušná značka do programu Česká kvalita přijata.
Zásady programu Česká kvalita
Hlavní zásadou programu Česká kvalita je ověření kvality výrobku či služby třetí nezávislou stranou (např. kvalitu produktu prověří a potvrdí nezávislá renomovaná - většinou akreditovaná - zkušebna).
K dalším zásadám patří:
Značka, která je v programu Česká kvalita, je jednoznačně značkou kvality.
Správce značky (tzn. organizace, která značky uděluje) ověřuje spokojenost zákazníků s výrobky označenými značkou.
Výrobce nebo poskytovatel služby dbá na dlouhodobé dodržování stability procesů a tím kvality výrobků nebo služby.
Při stanovování požadavků na kvalitu produktu správce značky spolupracuje s odborníky v dané oblasti.
Je samozřejmostí, že výrobky a služby na trhu musí splňovat zákonná ustanovení a předpisy, jinak by nemohly být uvedeny na trh. Příslušné značky kvality i značka Česká kvalita informují spotřebitele o tom, že daný výrobek nebo služba splňuje nad rámec všech zákonných ustanovení a předpisů navíc požadavky na kvalitu, která je podle stanoveného předpisu - jak již bylo uvedeno - ověřena (zkontrolována) třetí nezávislou stranou (akreditovanou zkušebnou atp.).

Smyslem programu Česká kvalita je i podpora podnikání v ČR

Program dává možnost upozornit na tuzemské firmy - zejména malé a střední, které dbají na kvalitu své produkce, což je předpokladem lepšího uplatnění jak na domácím, tak i na zahraničních trzích. Držení značky Česká kvalita by mohlo být v budoucnu výhodou při výběrových řízeních. Držení značky Česká kvalita může ulehčit podnikatelům i vstup na nové trhy, a to prostřednictvím získání větší důvěry obchodníků. Zejména pro malé firmy může značka Česká kvalita nahradit nákladné budování vlastní značky.
V neposlední řadě program Česká kvalita pomůže zlepšit image českých firem. Stále více je vysoce hodnoceno - v ČR, ale hlavně v zahraničí - získání značky dokladující ověřenou kvalitu produktu (vedle certifikátu ISO nebo Národní ceny za kvalitu).
[*]
Program Česká kvalita byl přijat vládním usnesením č. 685 v červnu 2002, je součástí Národní politiky podpory jakosti, odpovědnost za chod programu má Rada České republiky pro jakost. Nejvyšším orgánem programu Česká kvalita je jeho řídicí výbor, složený z 21 členů - většinou vrcholných představitelů renomovaných organizací působících v různých oblastech týkajících se kvality. Předsedkyní řídicího výboru je Radou ČR pro jakost jmenována prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezidentka Hospodářské komory ČR ing. Helena Pískovská. Řídicí výbor je svým složením zárukou objektivity, nezávislosti a nestrannosti programu. Sekretariát programu Česká kvalita vykonává Národní informační středisko pro podporu jakosti. K 30. září 2003 bylo v programu Česká kvalita registrováno celkem 14 značek kvality, kterými jsou označovány produkty na českém trhu. Jedná se o značky kvality, které splňují stanovené požadavky odpovídající zásadám programu Česká kvalita a jsou udělovány organizacemi (správci značek) registrovanými v České republice podle platných předpisů. Přehled těchto značek a další informace o programu Česká kvalita jsou k dispozici na adresách: www.ceskakvalita.cz, www.npj.cz.
FUNKCE AUTORA: Autorka pracuje v Národním informačním středisku
pro podporu jakosti.

Kontakt:
Národní informační středisko pro podporu jakosti
(Sekretariát programu Česká kvalita)
Novotného lávka 5,
116 68 Praha 1,
Tel.: 221 082 636-7, Fax: 221 082 229
www.ceskakvalita.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist