Mezi starou a novou Evropou
Světská lobby rozhodla, že do základního dokumentu Evropské unie se nedostal ani jeden z "božích paragrafů". V duchu liberální právní filozofie nebyla zatím přijata jakákoliv zmínka o Bohu jako absolutní hodnotové kategorii.
Půjde tedy v unii pýcha ruku v ruce se zbožněním věcí provozních a formálně rutinních? Už Friedrich Nietzsche napsal: "Bůh je mrtev! My jsme ho zabili... Nemusíme se sami státi bohy, abychom jich byli hodní?" Čeká nás úplné odkřesťanštění národů Evropy, jak to předpověděli Hegel a Heidegger?
Tisícileté etnicky členité lidstvo střední Evropy má tradice méně poznamenané kostlivci francouzské revoluce a protestantským modernismem - předchůdcem moderního liberalismu. Nezničily je ateistické "internacionalistické" režimy: Vize sovětského i socialistického občanství zkrachovaly, křesťanství si tu ale zachovalo kontinuitu. K zakonzervování tradice v národních církvích přispěly i bývalé komunistické režimy.
Jaké zkoušky identity nás čekají v EU? Málo se ví, že věřící francouzští učitelé ve veřejných školách pracují pod politickým tlakem. Před republikánskou státně sekulární vrchností obstojí, jen když se přihlásí k pokroku. Postmoderní dekonstrukce morálních principů desatera se prosazuje už i v zákonodárství tradičně katolických zemí: Itálii, Španělsku, Rakousku i ve spolkových zemích Německa.
Takové akce vzbuzují u části veřejnosti reakci. Stále větší význam znovu získávají poutě. Mariánská poutní místa jsou známá už od raného středověku, jak dokládá výskyt gotických zázračných madon, a opět ožívají.
Historici se rozpomněli na zásahy Kristovy matky Marie v bitvách u Lepanta a před Vídní proti Turkům, i na Bílé hoře. Odvěká lidová touha po zázračném souvisí s novým boomem poutí do míst, kde se řády nebe "stýkají se zemí". Příkladem je od roku 1981 mariánské Medžugorje v Bosně, kterému se vyhnuly všechny hrůzy poslední války, ale které na rozdíl od mezinábožensky a oficiálně uznávané Fatimy většina katolické hierarchie ignoruje.
Mariánské poutě nejsou jen folklórní slavností, ale místy, kde je možné uctívat to, co je svaté doopravdy. Je to i proto, že lidé podvědomě tuší, že není možné bezpečně žít, aniž nad sebou neuznají vzor a vyšší mravní zákony?
Top manažeři křesťanských církví jsou diplomaticky pružní. Těžko odhadnout, zda je v tom síla či další slabost. Pod tlakem ohrožení naší civilizace fundamentalismem zevnitř a zvenku podporují modernistické scénáře sjezdů a náboženských dnů, které mají evropské lidstvo propojit napříč křesťanskými, a občas i nekřesťanskými vyznáními, a připravit je na horší časy.
Z rozhodnutí středoevropských biskupů se ale uplatňuje i tradicionalistický typ poutí spojených se symbolickým přenášením betlémského ohně nebo kříže přes hranice států, s modlitbami růžence jako obdobou meditace v křesťanských církvích východních. Tyto akce vyvrcholí příští rok Poutí národů osmi zemí bývalého habsburského soustátí do hlavního mariánského centra Rakouska v Mariazell.
Ke sblížení stanovisek architektů světské a křesťanské nové Evropské unie je ale zatím daleko. Návrat na starou dobrou cestu se neobejde bez milosti pravého poznání, odvahy, silné vůle a možná i zázraků. Náboženská zkušenost střední Evropy v tom může sehrát důležitou vyvažující roli.
Autor je pedagogem
a publicistou
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist