Deficity Německa a Francie řeší soud


/od našeho zpravodaje/
Evropský soudní dvůr má do půl roku rozhodnout, zda pravidla eurozóny platí pro všechny, nebo se dají vykládat podle potřeby.
Evropská komise se po několika týdnech váhání dohodla, že se bude soudit se členskými státy Evropské unie kvůli rozpočtové disciplíně Francie a Německa. Ministři financí loni v listopadu totiž nepřijali doporučení komise zahájit proti oběma zemím disciplinární řízení.
Komisaři včera věnovali této velmi citlivé věci více než tři hodiny. O stanovisku se nakonec nehlasovalo. Nejmenované zdroje ale uvedly, že výhrady vyjádřila pouze menšina členů kolegia komise.
Francie a Německo tak dočasně získaly výjimku z plnění ekonomických kritérií eurozóny. Evropská komise a Evropská centrální banka označila tento postup jako nelegální. Komise se proto nyní rozhodla požádat Evropský soud v Lucemburku, aby rozhodl, zda mají členské státy právo udělovat podobné výjimky.
"Evropská komise učinila jediné správné rozhodnutí. Pokud by stála s rukama za zády, schválila by tak porušování závazných dohod. Komise ale nezapomněla na svou odpovědnost," uvedl šéf frakce liberálů v Evropském parlamentu Graham Watson.
Deficit státního rozpočtu v Německu a Francii loni potřetí v řadě prolomil hranici tří procent HDP. Oběma zemím tak hrozilo disciplinární řízení, jež mohlo vyústit v pokutu dosahující dle litery zákona až půl procenta jejich ročního HDP.
Evropská komise u soudu nenapadá fakt, že šest ministrů financí (s francouzským a německým ministrem osm) umožnilo Berlínu a Paříži vyhnout se disciplinárnímu řízení. Soud by měl jen zjistit, zda Rada Evropské unie, v níž ministři sedí, má k podobnému postupu právo. Pokud by dal soud za pravdu komisi, že rada takové pravomoci nemá, bruselská exekutiva chce ihned zahájit proti Německu a Francii řízení, aby je přinutila snížit rozpočtové deficity.
"Ačkoliv komise má právo obracet se při porušení unijní legislativy na soud, spor o Pakt stability a růstu otráví život společenství, zvláště když Evropská komise soud vyhraje," uvedl profesor politologie na bruselské Svobodné Univerzitě Jean-Michel de Waele.
Český velvyslanec při Evropské unii Pavel Telička se ale napětí, nebo dokonce války, mezi zeměmi unie a Evropskou komisí neobává. "Soudní procesy nejsou pro život unie jednoduché, ale každý si uvědomuje, že komise neměla příliš na výběr a musí plnit svou roli: dohlížet na dodržování legislativy. Je to dobrý příklad pro ty, kteří si myslí, že v unii o všem rozhodují velké státy."
Evropská komise vylučuje, že by na žalobu měla vliv případná revize Paktu stability a růstu, jež by nově definovala, za jakých okolností může určitý stát mít vyšší rozpočtový deficit, než nařizují maastrichtská kritéria. Revize paktu navíc nemá silnou podporu všech členských států unie a změny dohody odmítá Evropská centrální banka.
"Dohody nelze měnit pokaždé, když se někomu jejich text nehodí," říká de Waele. "Zjemnění paktu stability a růstu by také mělo mít širokou podporu, což se nestalo."
O změnách v paktu stability a růstu platícím pro dvanáct zemí eurozóny by se mělo jednat na březnovém ekonomickém summitu unie.
Není to zdaleka poprvé, co Evropská komise (nebo Evropský parlament) pohnaly členské státy k soudu; do jisté míry to vyplývá z jejích kontrolních a dohlížecích povinností. Obvykle však šlo o dílčí nebo technické věci, nikoli tak zásadní politický problém, jakým je makroekonomické chování dvou největších členů EU.

Pakt stability


Pakt stability a růstu byl schválen v květnu 1998 na summitu Evropské unie v Bruselu. Jeho hlavním smyslem je udržení rozpočtové stability eurozóny - nízká inflace a zdravé veřejné finance.

[*] První porušení
Pakt byl poprvé porušen v roce 2000, kdy tříprocentní hranici pro rozpočtový deficit nesplnilo Portugalsko. V roce 2001 měly poprvé problémy Francie a Německo.

[*] Disciplinární řízení nezačalo
Proti zahájení disciplinárního řízení s Německem a Francií byli v listopadu loňského roku z dvanácti zemí eurozóny ministři financí Itálie, Portugalska, Lucemburska a Irska. Pro sankce bylo Finsko, Španělsko, Nizozemsko, Rakousko, Belgie, Řecko.

[*] Letos je opět ohlášené porušení
Francie a Německo hlásí až čtyřprocentní rozpočtový deficit i na letošní rok. V roce 2005 by měly mít obě země rozpočty v souladu s maastrichtskými kritérii. Německé ministerstvo financí ale uvádí, že plánovaná reforma, jež sníží daně, v roce 2006 opět zvýší deficit státních financí.
Zdroj: mif

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist