K prvním dvěma týdnům každého roku patří v automobilovém světě autosalón v Detroitu. Rok této branže začíná v Americe ze zcela prozaických důvodů: v žádné zemi se neprodá tolik aut jako v USA. Loni tamní trh pohltil necelých 17 miliónů aut, z toho asi polovina patří značkám mimoamerickým. Včera se brány detroitské přehlídky na rok uzavřely.
Americký trh se od evropského liší. Ve Spojených státech je velký zájem o vozy, kterým se říká jednoduše truck a patří mezi ně velké pick-upy i terénní vozy včetně jejich cestovních verzí SUV. Valná většina amerických aut má benzínové motory, o dovoz dieselových vozů v Evropě tak populárních se starají právě evropské značky. Rostoucí zájem je v USA o vozy s alternativními pohony.
Důkazem pro všechny tyto trendy je severoamerická obdoba evropské ankety o Auto roku. Zatímco Evropa zvolila za nejlepší vůz pro tento rok Fiata Pandu, v USA žurnalisté volí ve dvou kategoriích. Mezi trucky letos zvítězil klasický velký pick-up Ford F-150 a z trůnu sesadil loňského šampióna, jímž bylo Volvo XC90. Mezi běžnými auty dostala letos nejvíce hlasů hybridní Toyota Prius. Japonský vůz převzal žezlo od Auta roku 2003, kterým byl Mini Cooper.
K největším tahákům detroitské výstavy letos patřil Ford Mustang, který se objevil poprvé v sériové podobě. Reklamou na auta z Evropy byla studie Volkswagen concept T. Ten držel prapor značek ze starého kontinentu, které se snaží co nejvíce ukousnout z obrovského koláče prodejů na americkém trhu.
Ford Mustang má dát vzpomenout na svou předlohu z konce 60. let, přitom je dostatečně robustní, tak aby odpovídal dnešním trendům. Jeho zvuk má dát najevo, že se jedná o pořádného "svalovce". Těmito slovy Fordovu novinku popsal pro internetový server Automotive News hlavní inženýr projektu nového Mustangu, rodák z Vietnamu Hau Thai-Tang. Mustang se bude prodávat za cenu začínající pod 20 tisíci dolary.
Vedle Fordu se na domácí výstavě chtějí vždy ukázat i další z americké Velké trojky. Chrysler proto předvedl dva kabriolety - na bázi modelů PT Cruiser a Crossfire. A General Motors ukázal novou verzi Chevroletu Corvette a například i kompaktního Hummera H3T s karosérií pick-up.
V záplavě novinek nemohli zůstat stranou ani japonští a korejští výrobci. Lexus omladil sedan GS 430, Hyundai přivezl kupé s označením HCD8 a například Mitsubishi vystavilo studii sportovního vozu Eclipse. Nissan předvedl novinky ze všech vyloženě amerických žánrů. Na jeho stánku se tak objevil jak velký pick-up, tak i studie menšího vozu SUV stejně jako velký Nissan Pathfinder.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist