K prvním dvěma týdnům každého roku patří v automobilovém světě autosalón v Detroitu. Rok této branže začíná v Americe ze zcela prozaických důvodů: v žádné zemi se neprodá tolik aut jako v USA. Loni tamní trh pohltil necelých 17 miliónů aut, z toho asi polovina patří značkám mimoamerickým. Včera se brány detroitské přehlídky na rok uzavřely.
Americký trh se od evropského liší. Ve Spojených státech je velký zájem o vozy, kterým se říká jednoduše truck a patří mezi ně velké pick-upy i terénní vozy včetně jejich cestovních verzí SUV. Valná většina amerických aut má benzínové motory, o dovoz dieselových vozů v Evropě tak populárních se starají právě evropské značky. Rostoucí zájem je v USA o vozy s alternativními pohony.
Důkazem pro všechny tyto trendy je severoamerická obdoba evropské ankety o Auto roku. Zatímco Evropa zvolila za nejlepší vůz pro tento rok Fiata Pandu, v USA žurnalisté volí ve dvou kategoriích. Mezi trucky letos zvítězil klasický velký pick-up Ford F-150 a z trůnu sesadil loňského šampióna, jímž bylo Volvo XC90. Mezi běžnými auty dostala letos nejvíce hlasů hybridní Toyota Prius. Japonský vůz převzal žezlo od Auta roku 2003, kterým byl Mini Cooper.
K největším tahákům detroitské výstavy letos patřil Ford Mustang, který se objevil poprvé v sériové podobě. Reklamou na auta z Evropy byla studie Volkswagen concept T. Ten držel prapor značek ze starého kontinentu, které se snaží co nejvíce ukousnout z obrovského koláče prodejů na americkém trhu.
Ford Mustang má dát vzpomenout na svou předlohu z konce 60. let, přitom je dostatečně robustní, tak aby odpovídal dnešním trendům. Jeho zvuk má dát najevo, že se jedná o pořádného "svalovce". Těmito slovy Fordovu novinku popsal pro internetový server Automotive News hlavní inženýr projektu nového Mustangu, rodák z Vietnamu Hau Thai-Tang. Mustang se bude prodávat za cenu začínající pod 20 tisíci dolary.
Vedle Fordu se na domácí výstavě chtějí vždy ukázat i další z americké Velké trojky. Chrysler proto předvedl dva kabriolety - na bázi modelů PT Cruiser a Crossfire. A General Motors ukázal novou verzi Chevroletu Corvette a například i kompaktního Hummera H3T s karosérií pick-up.
V záplavě novinek nemohli zůstat stranou ani japonští a korejští výrobci. Lexus omladil sedan GS 430, Hyundai přivezl kupé s označením HCD8 a například Mitsubishi vystavilo studii sportovního vozu Eclipse. Nissan předvedl novinky ze všech vyloženě amerických žánrů. Na jeho stánku se tak objevil jak velký pick-up, tak i studie menšího vozu SUV stejně jako velký Nissan Pathfinder.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist