Obrovský nárůst, dynamika, perspektiva. Toť stručná charakteristika obchodu s Německem. A obchodní příležitosti? "Ty zdaleka nejsou vyčerpané," shodují se experti. Ti všichni ale radí: Chcete se dostat na trh? Nevnímejte Německo jako celek. "Pojem německý trh je pojmem spíše geografickým než obchodním. Jedná se o šestnáct spolkových zemí, a tedy rozdílných trhů. Napovídá tomu fakt, že 75 procent obratu představuje obchod se šesti spolkovými zeměmi. Třetina připadá na Bavorsko," upozorňuje Milan Urban, ministr průmyslu a obchodu.
Nové obchodní příležitosti jsou možné právě na regionální úrovni a úrovni spolkových zemí. "Pokud dříve vládní místa jednala o obchodních zájmech spíše na centrální úrovni, nyní jsou zatím až na čtyři spolkové země navázány úzké kontakty se zástupci vlád těchto zemí. Svědčí to o jiném přístupu k podpoře obchodu," potvrzuje tento trend Jiří Dorňák z MPO.
Rada druhá. Na první pohled by se mohlo zdát, že blízkost německého trhu nevyžaduje přímé zastoupení. "Opak je pravdou," tvrdí znalci prostředí. "Pro malé a střední firmy je takové rozhodnutí finančně náročné," mohou oponovat skeptici. Určitým řešením je sdružování těchto firem. "Výraznějšímu prosazení malých a středních firem na německém trhu by prospělo jejich sdružování. Jak výrobní, tak zejména exportní. Vysoce efektivní jsou společné, počtem zaměstnanců zcela štíhlé a komoditně specializované exportní kanceláře," radí Ladislav Šáral, vedoucí obchodně-ekonomického úseku zastupitelského úřadu ČR v Berlíně.
"Zárodky se již tvoří při vývozu potravin, zejména specialit, kde za vzor mohou sloužit tzv. exportní domy fungující v zemích Evropské unie. Ty pro výrobce potravin provádějí ve světě na bázi provize analytickou, marketinkovou, akviziční a prodejní činnost. Podobné, i když menší, specializované exportní firmy již v Česku rovněž existují, ale zatím ne v dostatečném počtu a rozsahu sortimentu. Poradenské služby jsou stále důležité," dodává Šáral.

Jak potvrzuje berlínské velvyslanectví, výzvě založit si v Německu zastoupení podléhá stále více českých firem a počet registrací se loni zvýšil. Podnikatelé dobře vědí, že předpokladem úspěchu na náročném německém trhu je jeho pečlivé zpracování, usilovná akvizice, preciznost, servis a podobné kategorie z abecedy podnikání a spolehlivého partnerství. "Sebelepší výrobek se neprosadí, když se o něm nikdo nedozví. V tomto směru mají české podniky deficity. Bez zastoupení, marketinku a servisu zákazníka stěží dosáhnou," míní Josef Hladík, člen přípravného výboru pro založení Sdružení českých podniků v Německu v Berlíně. Na potřebu dobrého marketinku poukazuje i Petr Maňas, ředitel pro strategický rozvoj LCS International. "V Německu neuspěla řada amerických firem i přes obrovské, marketinkové investice," varuje.
Na marketinkovou strategii vhodného poměru ceny a kvality vsadila v Německu Škoda Auto. Nový model Octavie se má začít prodávat už v červnu. "Ročně vyvážíme do Německa přibližně 70 tisíc vozů, tedy asi devatenáct procent celkového exportu," říká Evžen Krauskopf ze Škoda Auto. "Německý trh patří k nejdůležitějšímu v Evropě. Tomu jsme podřídili aktivity jako založení dceřiné společnosti a vybudování stabilní odbytové sítě," dodává mluvčí automobilky.
[*]


Důležité adresy:
Pokud se rozhodnete pro investici v Německu, případně založení firmy, je možné kontaktovat:
Česko-německé sdružení právníků:
Richard Pitterle, Rechtsanwalt
Stellvertretender Präsident/ Vizepräsident
Olgastrasse 1 B
70182 Stuttgart
Tel.: 0711/ 239845
Fax: 0711/ 23 98 499
E-mail: richard-pitterle@dtjvcnsp.org
(Jedná se o sdružení asi sta právních firem, které poskytují veškerou právní pomoc při zakládání firmy v ČR a SRN.)
Sdružení českých podniků v Německu, které od března zahájí svou činnost. Toto lobystické sdružení je vytvářeno ve spolupráci se zastupitelským úřadem v Berlíně. V Německu registrované firmy se tak mohou přihlásit na dále uvedeném kontaktu
Ing. Josef Hladík
c/o Botschaft der Tschechischen Republik
Wilhelmstrasse 44
10117 Berlin
Tel.: 030/21916711
Fax: 030/21916712
E-mail: dtg.berlin-hladik@t-online.de
Zastupitelský úřad Berlín. Ne zcela je využitá nabídka bezplatných odborných služeb poradenských právních a advokátních firem, které jsou na ZÚ Berlín měsíčně realizovány formou HOT-LINE. Porady jsou v češtině, a to vždy první úterý v měsíci od 13.00 do 15.00 hod. na lince 004930 226 38 117.

040220-19exA ()

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zahraniční obchod s Německem

Vstup do unie očima německého právníka