Foto: DZT

Dvě třetiny ze všech mezinárodních akcí, tedy více než sto prestižních setkání celosvětového významu. To je veletržní Německo. Česko se oficiálně účastní na patnácti akcích.
Veletržní místa v Německu s mezinárodním významem disponovala podle Výboru německého hospodářství pro výstavy a veletrhy AUMA na počátku roku s plochou hal o velikosti přes 2,5 miliónu metrů. Investice do modernizace a zlepšení služeb a z menší části také do rozšíření výstavních areálů v roce 2003 dosáhly podle odhadů 350 miliónů eur. Do konce roku 2008 chtějí veletržní správy investovat do veletržních ploch 950 miliónů eur. Kapacity výstavních hal by pak měly vzrůst do konce roku 2008 na 2,694 miliónu metrů.
Tato čísla nastiňují význam německých veletrhů, a to i pro české firmy a exportéry, kteří se snaží proniknout na trh Německa. Ovšem pro řadu českých, zejména malých a středních firem, je účast na obřích akcích finančně neúnosná bez podpory státu.
Česká republika je formou oficiální účasti českých vystavovatelů pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a jeho agentury CzechTrade každoročně v Německu zastoupena - jak je již řečeno výše - v průměru na 15 veletrzích. Tyto oficiální účasti pokrývají prakticky celou komoditní strukturu našeho exportu. Jako příklady mohou sloužit nejvýznamnější strojírenský veletrh Hannover Messe nebo IT veletrh Systems v Mnichově s celoevropským dosahem.

Český den na Hannover Messe 2004. Tradiční veletrh Hannover Messe, nejprestižnější světový strojírenský veletrh, letos proběhne ve dnech 19. - 24. dubna. Nabízí ideální platformu investorům i kooperačním partnerům v nejrůznějších strojírenských oborech k propagaci i průzkumu trhů. Hannoveru se pravidelně zúčastňuje kolem šesti tisíc vystavovatelů z přibližně 60 zemí. Oficiální účast Česka se všemi výhodami, které českým firmám vystavujícím v rámci této účasti náležejí, každoročně organizuje MPO ČR. "Tato oficiální účast patří k nejpočetnějším. Letos se tohoto veletrhu zúčastní více než čtyřicet našich firem," říká Jiří Dorňák z MPO, ředitel oficiální účasti ČR na Hannover Messe.

Letošní ročník veletrhu se koná těsně před rozšířením Evropské unie. Pořadatelé proto umožnili všem přistupujícím zemím samostatnou prezentaci. "Vystavující české firmy jsme se proto rozhodli v letošním roce podpořit rozsáhlejší společnou expozicí Ministerstva průmyslu a obchodu, vládní proexportní agentury CzechTrade a agentury CzechInvest," dodává Jiří Dorňák. Svůj prezentační, tzv. hospodářský den bude mít ČR 20. dubna 2004.
Význam akce podpoří přítomností i náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Miroslav Somol.
"Jsme rádi, že máme příležitost výrazněji připomenout české vystavovatele, kteří mají na veletrhu Hannover Messe ze všech přistupujících zemí jednoznačně nejsilnější účast, právě v odvětví pro český vývoz i ekonomiku nejvýznamnějším," dodává Dorňák. Vždyť počet návštěvníků z řad odborné veřejnosti se každoročně pohybuje kolem 250 tisíc osob.

České IT v Německu. Příležitostí pro české IT firmy je podzimní veletrh Systems v Mnichově. Účast českých firem na tomto veletrhu organizačně i finančně podporuje vládní agentura CzechTrade. Systems je po výstavě CeBit Hannover druhou nejvýznamnější evropskou výstavou zaměřenou na informační a telekomunikační technologie. Letos se uskuteční 18. - 22. října.
Ve společné expozici na Systems 2003, která byla součástí vystavovatelského bloku zaměřeného na společnosti ze střední a východní Evropy, se představily firmy SGS, AEC, DIAL, EBM Systems, ABC Systems, Globe Internet, GN Resources International, Dezadata, Aura a Fiar Net Systems. Na veletrhu vystavovalo 1300 firem a navštívily jej 74 tisíce návštěvníků.
Systems se již několik let profiluje mimo jiné jako IT-veletrh, spojující region střední a východní Evropy s německým trhem. Pro české firmy je proto dobrou příležitostí.
[*]

CzechTrade vás zve na semináře v únoru a březnu 2004:
Cyklus Český podnikatel v Evropské unii
Agentura CzechTrade připravila cyklus seminářů týkajících se různých aspektů podnikání na jednotném vnitřním trhu Evropské unie. Každý seminář trvá v rozmezí od 9 do asi 15.30 hodin.
25. 2. 2004 - Uznávání českých výrobků na zahraničním trhu, posuzování shody výrobků s technickými požadavky po vstupu do EU.
10. 3. 2004 - Dceřiné firmy českých organizací v zahraničí a EU.
24. 3. 2004 - Očekávané dopady vstupu do EU na české podnikatele a přehled změn po 1. 5. 2004.
Dvoudenní trénink komunikačních a prezentačních dovedností
Cyklus CzechTrade a Dale Carnegie CZ je určen zejména vedoucím pracovníkům, majitelům společnosti či jejich jednatelům, kteří mají zájem rozšířit své pole působnosti i na zahraniční trhy. Prezentační a komunikační dovednosti tvoří nezbytnou součást schopností každého úspěšného profesionála.
2. 3. 2004 - Prezentační a komunikační dovednosti - 1. část
Vytvoření pozitivního prvního dojmu, profesionální prezentace, prezentace komplexních informací, odstraňování špatných návyků, které zamlžují sdělení.
3. 3. 2004 - Prezentační a komunikační dovednosti - 2. část
Jak efektivně motivovat, jak inspirovat ke změně, oživení psaného slova, jak reagovat pod tlakem a odpovídat na nepříjemné dotazy.
Semináře CzechTrade pro exportéry
17. 3. 2004 - Právní aspekty vývozu - kupní smlouva, smluvní vztahy
24. 3. 2004 - Tvorba webových stránek - internet jako marketinková strategie exportující firmy.
31. 3. 2003 - Přeprava a logistika v mezinárodním obchodě, používané dokumenty.
Bližší informace o obsahu jednotlivých seminářů, místě a času konání a o všech dalších vzdělávacích akcích CzechTrade naleznete na adrese www.czechtrade.cz/vzdelavani.

Kontakty:
Hannover Messe 2004:
Jiří Dorňák, ředitel oficiální účasti ČR, e-mail: dornak@mpo.cz,
Tel.: 224 062 161
Systems 2004 Mnichov:
Jana Brzoňová, organizátor účasti ČR, e-mail: jana.brzonova@czechtrade.cz, Tel.: 224 907 546