Německý trh není uzavřen ani pro dodavatele doplňků pro automobilový průmysl. Prosazovat se zde začala například společnost ZPV Rožnov, významný český výrobce gumových a textilních autokoberců, a jeden z hlavních dodavatelů automobilky Škoda Mladá Boleslav.
Německé konkurenční prostředí je pro firmy z automobilového průmyslu měřítkem kvality. A kdo se dokáže prosadit na zdejším trhu, otevírá si cestu do dalších zemí Evropské unie.
Ovšem najít vhodné partnery není nikterak jednoduché. "My spolupracuje již třetím rokem s agenturou CzechTrade. Využíváme zejména služeb jejích zahraničních kanceláří a to především při navazování nových obchodních kontaktů," popisuje svou cestu ředitel společnosti ZPV Jaroslav Slezák.
Jedním ze strategických cílů firmy na německém trhu je proniknutí s výrobky do specializované obchodní sítě a na trh s autopříslušenstvím. "Právě na jednu renomovanou firmu s autopříslušenstvím se nám podařilo firmě z Rožnova zprostředkovat kontakt, který koncem roku 2003 vyústil podpisem smlouvy. První zkušební dodávky jsou dnes již v distribuční síti u německého partnera," poukazuje na možný úspěch Zdeněk Kočárek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Kolíně.
Český výrobce se v Německu střetává s nejsilnější konkurencí a firmami tradičně zavedenými. Vedle dobrého poměru kvality a ceny jsou zde rozhodující také krátké dodací lhůty a pružnost při dodávkách i malých objemů v celé šíři vyráběného sortimentu. "Budování nové značky na trhu je věcí dlouhodobou. Když se to však podaří, lze očekávat vývoz i v objemu několika miliónů korun," říká Miroslav Ondruch, vedoucí obchodního úseku ZPV Rožnov.
[*]

Zdraví v českých tyčinkách míří na západ