Nový pětidvéřový Ford Mondeo se představil sice poměrně nenápadnými změnami designu, zato přišel se zajímavým benzínovým motorem 1.8 SCi. Ten získal díky přímému vstřikování paliva do válců výkon 96kW, tedy 130 koňských sil, čímž překonal další dvě slabší osmnáctistovky používané v mondeech o čtyři, respektive patnáct kilowattů.
Nová technologie se neprojevila příznivě jen na výkonu, ale i na spotřebě, která začíná pod šesti litry na sto kilometrů mimo město a i ve městě se vměstná těsně pod desetilitrovou hranici. Tyto hodnoty však přestanou platit, jakmile řidič začne vytáčet motor k maximálním výkonům a podřazovat při sportovním stylu jízdy.
Ford Mondeo 1.8 SCi získal i novou šestistupňovou převodovku s označením MMT6. Z chodu jednotlivých stupňů lze vycítit, že právě ona nese zásadní podíl na příjemně nízké průměrné spotřebě při běžném provozu. Při svižnějším rozjezdu je i s novým motorem znát poměrně velká hmotnost mondea (prázdný váží přes 1,4 tuny), ve vyšších rychlostech se už ale cítí dobře.
Změnu tváře nového mondea mnoho lidí zřejmě ani nepostřehne. Z pohledu řidiče jsou možná nejvítanější novinkou větší zpětná zrcátka. Zvětšily se i přední mlhové světlomety, zadní světla byla trochu přeskupena, přední maska získala výraznější chromování a zvětšil se i znak uprostřed. Ten navíc naprosto netradičně ukrývá mechanismus otevírání víka motoru: oválný znak se poodsune nahoru, objeví se klíčová dírka a klíčkem ze zapalování se na jednu stranu zámek odjistí a na druhou konečně odemkne.
Přední nárazník stahující se pod vůz má podle výrobce působit elegantně, na druhou stranu je ale možná až moc usedlý, zvláště v kontrastu s poměrně dravě vyhlížejícími předními světlomety nad ním.
Výraznější inovace zaznamenal vnitřní prostor mondea. Pod charakteristicky mohutným čtyřloukoťovým volantem je výrazná přístrojová deska s prakticky stejně velkým otáčkoměrem jako tachometrem. Úplně nový je panel středové konzole.
Předchozí modely Mondea se potýkaly s mírně záhadným uspořádáním ovládacích prvků audio-soustavy, větrání, topení a případně klimatizace. Nové mondeo už má nastavení těchto funkcí rozvrženo logicky, navíc dostalo klimatizaci už do základní výbavy. Výrazný retro-prvek ručičkových hodin se stal u fordu už tradicí, a tak zůstal i v novém modelu.
Sedadla fordu jsou sice pevnější, o to ale širší a s vynikající ergonomikou. Ani razantnější jízda nenutí řidiče nebo spolujezdce hledat další oporu. Sedáky je navíc možné objednat s elektrickým vyhříváním za zhruba devět tisíc korun a u kožené verze lze za další čtyři tisíce získat i odvětrávané sedáky - pro letní pařáky velmi praktický doplněk.
Zavazadlový prostor nabízí úctyhodných 500 litrů - ovšem pouze pokud zvolíte místo plnohodnotné rezervy menší kolo "na dojetí". S klasickou rezervou se objem sníží o čtyřicet litrů. I tak je to ale ve srovnatelné konkurenci slušná hodnota. Díky pátým dveřím je do kufru dobrý přístup.
Jistý posez na vozovce a stabilita v zatáčkách provázejí mondeo už od počátku. Velmi příjemná je rychlá a plynulá jízda po dálnici. Do interiéru při ní neproniká ani tak hluk chodu motoru či z překonávání nerovností, jako spíše trochu znervózňující svistot proudícího vzduchu třepeného na bocích heraldickými znaky s nápisem Ghia.
Ty označují nejvyšší výbavu a Ford Mondeo 1.8 SCi nelze zatím objednat v žádné jiné. Z toho vyplývá i jistá výlučnost základní ceny převyšující psychologickou hranici tři čtvrtě miliónu korun. V ceně je však i sada dvoustupňových předních, bočních a stropních airbagů, antiblokový brzdový systém ABS i bezpečností brzdový asistent EBA, který při nouzovém brzdění (rozpozná ho podle rychlosti sešlápnutí pedálu) využívá maximální brzdné síly vozu. Naopak xenonové světlomety jsou stále za příplatek plných 35 tisíc korun.
Ženským okem
"Stála bych o auto s agilnějším startem. Na dálnici jsem s ním ale byla naprosto spokojená a pochválit ho musím i za bezproblémové pobrání čtrnáctidenního nákupu. Mrzí mne, že jsem si kvůli výhledu musela nastavit sedadlo hodně vysoko a kvůli tomu i volant. Pak jsem totiž zase neviděla dobře na přístroje."
Obsah motoru 1798 ccm
Počet válců 4
Max. výkon 96kW/6000 ot.
Točivý moment 175Nm/4250 ot.
Maximální rychlost 207 km/h
Zrychlení z 0 na 100 10,5 s
Spotřeba město/mimo město/
kombinace 9,9/5,7/7,2 l/100km
l Pohotovostní hmotnost 1405 kg
Délka/ šířka/výška
4731/1958/1429 mm
Zavazadlový prostor 500 l
Cena základní verze modelu
772 900 Kč
Cena testovaného vozu
950 900 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist