V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie dojde podle zástupců největších automobilek k mírnému zdražení nových vozidel. Ceny v České republice se tak budou vyrovnávat průměru cen vozidel v EU. Nejlevnější nové automobily má v současné době právě Česko, Slovensko nebo Polsko.
Přestože náš vstup do EU přinese zrušení celních sazeb pro korejské vozy, k jejich zlevnění těžko dojde. Stejně jako u ostatních automobilek, budou i u korejských vozů sladěny ceny s okolními státy EU. Neznamená to však naprosto stejné cenové podmínky ve všech zemích unie. Nabídky v jednotlivých státech se budou lišit v závislosti na výši daňového zatížení, bude to však minimální rozdíl.
Novinku můžeme očekávat ve formě prodeje nových automobilů. Obchodní zastoupení budou moci prodávat od července tohoto roku více značek najednou. Podle prvních informací se bude jednat spíše o koncernové automobilky. Dealeři tak budou mít na starost rozsáhlejší území, kde budou vybrané značky zastupovat. "Prodej a servis na sebe dále nebudou přímo vázány, servis, popřípadě prodej, mohou existovat samostatně. Prodejce, který nemá vlastní servis, však bude přesto povinen pro své zákazníky servis smluvně zajistit, a to u autorizovaného servisu výrobce," říká Jan Klíma, tiskový mluvčí Import Volkswagen Group.

Autoservisy získají lepší přístup k náhradním dílům
Neznačkovým servisům se otevře volný trh s levnějšími autodíly, budou mít přístup k technickým informacím o vozidlech a k novějším autodiagnostickým přístrojům.

Značkové autoservisy budou moci zastupovat více značek. Avšak ani pracovníci servisních středisek si netroufají odhadnout, jaké konkrétní změny pro zákazníky vstup do EU přinese.

Dovoz ojetých aut se zřejmě ještě zvýší, budou však novější
Po našem vstupu do EU se dá očekávat nárůst dovozu ojetých automobilů z členských států, což by mohlo mít příznivý dopad na vývoj cen. Ty jsou v mnoha zemích unie nižší než u nás, navíc dojde k odbourání celních bariér.
"K nárůstu dovozu automobilů do bazarů určitě dojde. Půjde o doplněk k výkupu aut. Je to z toho důvodu, že si lze vybrat kvalitnější auta přesně podle požadavků zákazníků," říká Soňa Sitterová, tisková mluvčí Auto ESA.
Předpokládá se ale zvýšený zájem o nákup spíše mladších ročníků ojetých vozů v dobrém technickém stavu a za využití finančních produktů, jako jsou leasing či úvěry.

Ceny benzínu a nafty vstup do EU neovlivní, zlepší se kvalita
Ceny pohonných hmot se v souvislosti se začleněním do EU měnit nebudou, i nadále však bude cena paliva v Česku závislá na světových cenách ropy. Od 1. ledna 2005 se u nás začnou prodávat takzvaná čistá paliva. Podle uvedených evropských směrnic dojde na českém trhu od tohoto dne k úplnému přechodu na paliva s obsahem síry maximálně 50 mg/kg.
"Současně předpokládáme, že v průběhu příštího roku budou v určitých lokalitách i motorová paliva s obsahem síry maximálně 10 mg/kg. Úplná konverze na hodnotu 10 mg/kg obsahu síry ve veškeré produkci paliv na domácím trhu se předpokládá do roku 2009," dodává Václav Loula z akciové společnosti Benzina.

Pojištění bude krýt větší škody, a tak nejspíše podraží
U povinného ručení se zvýší limity odpovědnosti za škodu způsobenou automobilem. V současné době ručí pojišťovna za škody na majetku do pěti miliónů korun a do 18 miliónů pro případ zranění či smrti způsobené provozem vozidla. Po vstupu do EU bude limit při škodě na majetku nejméně osmnáct miliónů, při škodě na životě a zdraví částka naroste až do výše 35 miliónů korun. V jednání je ale další nárůst těchto limitů, a pokud bude Evropskou unií odsouhlasen, můžeme u zákonného pojištění odpovědnosti čekat další zvýšení cen.
Smlouvy na povinné ručení i havarijní pojištění budou nadále nabízet i autosalóny, které prodávají nové automobily. Stanou se tak pojišťovacími agenty, a pokud budou chtít nabízet produkty od více pojišťoven najednou, budou muset podstoupit zkoušku před státní komisí, stejně jak je tomu u pojišťovacích makléřů.
Pojišťovny, které zde nemají obchodní zastoupení, budou nuceny pro Českou republiku zřídit zástupce, který bude rychleji vyřizovat automobilové škody způsobené u nás českým motoristou návštěvníkovi některé ze zemí EU.

Dopravní předpisy se zatím nezmění, EU ale tlačí na jejich zpřísnění
V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie nebude nutné měnit stávající pravidla silničního provozu, protože zatím neexistuje v tomto směru jednotná evropská legislativa. Jednotlivé členské země tak mají autonomii a často i odlišný přístup i v těch nejzásadnějších otázkách, jako jsou limity pro maximální povolenou rychlost či povolený obsah alkoholu v krvi. Evropská komise má ale silné výhrady zejména k vysokému počtu dopravních nehod a jejich tragickým následkům u nás.
"Naše republika se řadí v počtu registrovaných dopravních nehod mezi nejhorší státy Evropy," upozorňuje prezident Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Oldřich Vaníček.
"Dopravní předpisy u nás vycházejí ze stejných principů jako předpisy jiných evropských zemí a v zásadních věcech se od nich neliší. Musíme tedy hlavně přimět řidiče, aby se chovali podle předpisů, které již platí," míní Václav Špička z Autoklubu ČR. Ten prosazuje zejména novelizaci některých nepřesných nebo nesprávných ustanovení v českých předpisech. Podle Špičky se jedná především o zavedení celoročního svícení motorových vozidel i za nesnížené viditelnosti, zpřesnění zákazu telefonování během jízdy, chování řidičů na kruhových objezdech nebo upřesnění povinnosti starších řidičů předkládat potvrzení o zdravotních prohlídkách.
ÚAMK volá po ještě výraznějších, komplexních změnách. "Je nutné rychle uzákonit bodový systém hodnocení kázně řidičů, zlepšovat stav a stavební uspořádání komunikací a více sledovat i technický stav vozidel. K zajištění těchto úkolů je třeba zvýšit počty dopravních policistů a dát jim větší prostor pro uplatnění a vymáhání práva," navrhuje Vaníček. Připomíná také, že Česká republika se bude muset vyrovnat zemím EU i v kvalitě a systému výukových programů autoškol a povinného školení profesionálních řidičů.
České autokluby předkládají své návrhy ministerstvu dopravy i parlamentu. Jejich odborníci jsou nezřídka i členy týmů připravujících návrhy nových zákonů či novelizaci stávajících v rámci ministerstva dopravy. To ale zatím komplexní novelizaci dopravních pravidel odložilo a hodlá zatím jen zapracovat některé navrhované změny do stávajících vyhlášek a zákonů, navíc zřejmě až v průběhu let 2005 a 2006.
[*]

 040302-d3-1 ()