Nízkonákladové společnosti pronikají i do Asie

Trend levných leteckých společností se začíná rozmáhat také v Asii. I zde firmy zažívají podobný rozmach jako Ryanair v Evropě. Jednou z nich je například malajská Air Asia.
"Oblast levných aerolinií v Asii je v rozjezdu," míní Randolph Baseler, viceprezident marketinku u společnosti Boeing. Právě americký výrobce letadel a jeho evropský konkurent Airbus si od tohoto trendu slibují zvýšení odbytu jejich produktů.
Činnost by letos mělo zahájit sedm nových aerolinií. V příštích měsících tak levnou leteckou společnost Tiger odstartují Singapur Airlines. Podíl na levných aeroliniích Nok Air, která bude létat z Bangkoku, si pak zajistily Thai Airways. Další nové společnosti mají vzniknout v Indonésii, Thajsku, Indii a Singapuru.
"Levné aerolinie vytvoří také v Asii nový trh a osloví ty, kteří předtím nelétali," je si jist Rainer Hertrich z vedení mateřské společnosti Airbusu, EADS.
Profitovat z toho podle analytiků budou právě dva největší výrobci letadel. "Asijskému trhu levných leteckých společností budou s největší pravděpodobností dominovat modely Airbus A 320 a Boeing 737," míní Ian Thomas z australského Center for Asia Pacific Aviation (Capa).
Přesto se ale podle odborníků trh bude vyvíjet jinak než v USA či Evropě. "Deregulace zdejších trhů je ještě v počátcích," říká manažer Boeingu Baseler. Rostoucí počet firem ale podle něj povede k tomu, že liberalizace pokročí rychleji, než se doposud předpokládalo.
Podmínky pro rozmach firem jsou v Asii dobré - v mnoha městech neexistují konkurenční dopravní prostředky jako například dráhy. "To je oproti Evropě velký rozdíl. Infrastruktura v Asii má mnoho nedostatků," říká Thomas z australské Capa. Užšího spojení by tak pomocí nových aerolinií dosáhlo 130 měst s více než miliónem obyvatel. Navzdory rozdílným podmínkám oproti Evropě však existuje i jeden znak společný: pokud letos na trh vstoupí všechny firmy tak, jak se předpokládá, budou mít brzy stejný problém jako společnosti evropské - nadbytečné kapacity. "Jisté je, že ne všichni budou moci přežít," tvrdí šéf EADS Hertrich. Odborník Thomas lepší šance přičítá především dceřiným společnostem velkých národních aerolinií. Ty totiž mají silné finanční zázemí.