Vlakovým dopravcům rozšířená unie příliš šancí neskýtá

Již dva měsíce před rozšířením Evropské unie směrem na východ, jsou si provozovatelé soukromých i státních drah v západní Evropě jisti, že nové trhy příliš dobývat nemohou. Přistupující země tak sice podle nich mají rozsáhlou síť drah, ta je však často ve špatném stavu. Problémem je také skutečnost, že často nemají k této síti vůbec přístup, protože trh není liberalizovaný.
"Současný systém tratí v zemích střední a východní Evropy nedokáže zajímavé toky zboží od výrobců průmyslových a spotřebitelských produktů dostatečně rychle a spolehlivě přepravovat," míní Klaus Kremper, předseda představenstva společnosti Railion. Firma patří k logistickému koncernu Stinnes, který spadá pod německé dráhy Deutsche Bahn.
Kremper odhaduje roční objem přepravy mezi východní Evropou a Německem na 41 miliónů tun importu a 18,5 miliónů tun exportu. Na pro firmu zajímavém trhu s Českem a Polskem má Railion podíl kolem třiceti procent.
Aby se společnosti podařilo ve východní Evropě lépe se prosadit, snaží se Railion, kterému patří také nákladní vlaková doprava v Dánsku a Nizozemsko, získat dceřinou společnost rakouských drah, Rail Cargo Austria. "Podle mne je možné, abychom naši síť do jihovýchodní Evropě cíleně rozšířili přes Rakousko," míní Kremper.
Do rozmachu nákladní vlakové přepravy ve východní Evropě nevkládá velké naděje ani Werner Maywald, šéf společnosti Kombiverkehr, která po Evropě provozuje vlastní vlakovou síť pro kontejnery a náklady z nákladních vozů. "Doprava nákladními vozy bude levnější. Navíc je na hranicích rychlejší," tvrdí.
"Co dohánět" má v oblasti železniční sítě podle něj především Polsko. Česká republika a Maďarsko jsou již pokročilejší. Polské dráhy proto označuje za "státní podnik starého rázu", kterému chybí západní management.
"Poptávka by byla, ale kvalita nabídky je obrovský problém," říká Maywald. Jeho firma společně s polským partnerem společností Polzug začala přepravovat první náklady přes hranice do Německa.
Ve východní Evropě se chce prosadit také společnost Rail4Chem, která se specializuje na přepravu chemikálií. Šéf firmy Matthias Raith doufá, že rostoucí počet soukromých firem bude zmenšovat monopolní pozici drah.
Firma chce proto zkusit štěstí ve všech přistupujících zemích. Částečně prostřednictvím vlastních dceřiných společností, z části přes spolupráci s domácími firmami.
Na jiný druh partnerství sází Raimund Stüer, šéf firmy TX Logistik. "Podle nás je jediným řešením průmysl," míní. Vlaky chce na rozdíl od jiných, kteří se řídí pouze jízdním řádem, nasadit až ve chvíli, kdy bude mít pevnou zakázku. O jedné takové nyní firma vyjednává - pro polskou továrnu jedné automobilky vozit díly na auto tam a zpět již celé vozy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist