Cena pro výherce: zpáteční jízdenka do Londýna
Kariéra Start ve spolupráci se Student Agency připravila soutěž, ve které jde o fantazii a logiku. Vítězem se stane ten, kdo odhalí a napíše nám, co se stalo v pokoji profesora Hiltona Soamese roku 1895. Fotograf Martin Voříšek zrekonstruoval všechny důležité stopy.
Nápovědou může být názor prezidenta českého klubu Sherlocka Holmese Aleše Kolodrubce, který na otázku, jak postupovat, říká: "Jít do knihovny a najít příslušný případ je asi to nejjednodušší, ale zároveň určitě ne hodno čtenáře, který si chce zahrát na velkého Sherlocka Holmese. Snažte se proto spíš vžít do jeho role položte si pár základních otázek - Kdo mohl mít ze zločinu prospěch, v jakém psychologickém rozpoložení se nacházel a proč tedy na místě zanechal stopy, které nakonec vedly k jeho odhalení. A především - nebojte se přitom popustit uzdu své fantazii."
Své odpovědi posílejte do 17. března 2004 e-mailem na adresu jindrich.stepanek@economia.cz, nebo poštou na adresu Jindřich Štěpánek, Hospodářské noviny, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7. Příspěvky označte Soutěž Kariéry Start.
Pokud uhodne víc čtenářů, vítězí první správná odpověď. Jestliže neuhodne nikdo, vyhrává první smysluplná odpověď. Výsledek otiskneme v příštím vydání Kariéry Start 1. dubna 2004.

odkazy na obrázky:
1 - Profesorův psací stůl
2 - Detail psacího stolu
3 - Koberec
4 - Stolek u okna

(Foto: Martin Voříšek)

Zajímavé odpovědi:

To jste mi dali pod nohy, pánové....

Jako soutěživý typ jsem neodolala a záhada profesorova pokoje mi vrtá hlavou už dva týdny... Ale protože se blíží termín odeslání výsledků, našla jsem si trochu souvislého času, abych dala dohromady fakta, nápady a dohady.

Ano, vím, že existuje Dobrodružství tří studentů, ale podvádět se mi opravdu nechce, i když bych se ráda dozvěděla, co vlastně je na těch fotografiích - to je ten problém. Budu-li na místě činu, vidím jasně, co to na tom stole leží - tady i s lupou mohu jen hádat a přitom právě to, o jaké artefakty se jedná, je jediným vodítkem k činu.

Začnu tedy odvíjet své dedukce - a ejhle, několik cest k cíli. Nevím, zda máte dost času a vůle sledovat spletité kličky mého myšlení, ale jinak to nejde. Nemohu odpovědět, když vlastně nevím základní fakta (nebo, přesněji řečeno, některá z fakt).

Tak tedy:

Co se vlastně stalo? Na obrázku není mrtvola ani krev. Ztratil se profesor Soames, byl zabit nebo se jedná o něco jiného? A zde již máme několik linií - po jakém pachateli se vlastně pátrá? Po vrahovi, únosci nebo studentu, který si chtěl opravit písemku? Nebo pachatel není a profesor se řízl do prstu, omdlel nebo tak něco? Ale má-li mi stačit to, co vím, nebude tohle podstatné. Jisté je, že někdo manipuloval s papíry - úvodní strana profesorovy knihy nebo eseje, kterou zpracovávali studenti? Došlo k posunutí stolu - koberec je shrnutý - a opětnému narovnání na místo. Jeden papír spadl pod stůl, na stole však je všechno srovnané, tedy dodatečně někdo urovnával ten štos papírů a evidentně si nevšiml toho spadlého - se vší pravděpodobností cizí osoba, profesor by určitě list ze země zvedl. To vlastně vylučuje jednu z mých úvodních hypotéz - profesor určitě nebyl pachatel a nešlo o banalitu.

Na stolku u okna jsou zbytky ořezávané tužky - profesor si ostřil tužku, protože s ní pracoval, tedy opravoval text (svůj nebo práce studentů?). Nůž chybí - stal se tedy vražednou zbraní? Na stole je velká rýha - ano, pravděpodobně při útoku nožem na profesora se ten uhnul a nůž zajel do stolu, došlo k posunutí stolu, papíry spadly na zem....

Pachatel je srovnal - a teď je tu pro mě ta záhada: co je to na těch papírech? Popel? Úlomek sošky, kámen? To by mě posunulo dál, protože tohle tam evidentně nemohlo být předem! Je-li to popel spadlý z cigarety - kouřil pachatel při urovnání (po prohledávání) materiálů na profesorově stole? Nebo je to úlomek předmětu, kterým byl profesor udeřen při zápase? A proč by ho tam pachatel nechával, resp. dával? Aby se zdálo, že s textem nebylo pracováno?

Moje resumé tedy je:

Profesor byl buď zabit nebo unesen. Pachateli se jednalo o něco spojeného s rukopisem, který ležel na stole (námět: řecký myslitel a architekt Thukydides) a pro který byly připraveny tři tištěné titulní strany. Kdo má zájem na smrti (zmizení) profesora? Buď student, jehož práce byla předmětem profesorovy opravy, přílohou zkoušky apod., který chtěl něco na této práci změnit, aby dostal lepší známku, nebo si profesor připravoval rukopis knihy, věnované Thukydidovi, tištěná titulní strana byla obtah, který tiskař přinesl na ukázku. Proto jedna z nich leží na stolku u okna - profesor se chtěl podívat za denního světla, jak tisk vypadá - ale stejně tak mohl zkoumat i rukopis studenta!

Byl-li to student, profesor ho přistihl. Byl-li to tiskař, pohádali se, pravděpodobně o peníze nebo kvalitu tisku. V obou případech došlo k zápasu, strkanici, při které byl posunut stůl. Vrah (únosce) popadl nůž, kterým si profesor Soames ořezával tužku, chtěl ho bodnout, profesor uhnul a nůž způsobil trhlinu na potahu stolu. Poté byl profesor bodnut, zabit nebo omráčen. (Byl-li však pachatel jediný a vražednou zbraň si nepřinesl s úmyslem profesora zabít nebo ohrozit, těžko ho odvlekl s sebou. Tedy spíše nešlo o únos, protože při použití pistole by profesor asi odešel s únoscem, ale neprali by se a pachatel by se nemohl prohrabávat rukopisem, ledaže by si ho odnesl s sebou. A konec konců, co by profesorovým únosem získal? Výkupné? Příliš nebezpečné, s nejasným výsledkem. A profesoři nebývají zrovna nejbohatší lidé.)

Po vraždě pachatel vyhledal v rukopise co chtěl (byl-li to student) a srovnal papíry. Potom buď to „něco“ položil na papír, aby udělal dojem, že se s papíry nehýbalo. To mluví spíše pro studenta, protože kdokoliv jiný by přece nemusel maskovat následky rvačky! To je vše.

Na závěr mám ještě prosbu. I když asi nevyhraju, protože vím, že mám v logice trhliny, prosím o sdělení, co měla být ta věc na papírech vedle trhliny. Děkuji mockrát, jinak mi to bude vrtat v hlavě ještě dlouho.

S pozdravem Alena Wiesnerová

-------------------------------------

Jeden student z univerzity, kde pracoval profesor Hilton Soames jako ucitel  Reckeho jazyka, po trenovani z atletiky sel kolem univerzity a uvidel v okne profesora (mel dost velkou postavu) vysledky prijimaciho testu a uvidel, ze v mistnosti nikdo neni. Kdyz prochazel kolem pokoje profesora, uvidel, ze bylo otevreno a klic se nachazel v dverich (uklizec zapomel to zavrit). Student nemohl nezajit :) Zasel do pokoje, nechal sve sportovni boty na stole a rukavice na zidli a zacal kopirovat test. Potom uslysel, jak nekdo vchazi do pokoje, brzy vzal sve body a vbehl do loznice (ale boty meli ostre sipy, takze jeden z nich se zustal na stole a nechal skrabnuti). Od jeho rychlych pohybu papiry se rozletly po pokoji... Potom do pokoje prisel uklicec, uvidel studenta a presvedcil ho, ze nesmi vyuzit tech vysledku, takze student rozhodl neprichazet na zkousku.

Svetlana

-----------------------------------------------------

Můj odhad je následující:

V pokoji profesora Hiltona Soamese se v roce 1895 neudálo nic významného. Pan profesor se se zahloubal do vdeckho bdn. Protože ml sjednnu schůzku, na kterou v souvislosti se zaujetím nad prací, zapomnl, rychle vstal od stolu a tak došlo k rozházení papírů po místnosti. Jeho zbrklostí škrábnul násadou na psací pero do psacího stolu. Naposledy si ve spchu nervozn "bafnul" z jeho dymky a to vysvtluje zbytek oharku na stole.

Doufm, že i když jsem se netrefila přesn, nco mlo pravdy v mm odhadu bude.

Iva Kaislerov, studentka Univerzity Pardubice - FES (5.ročník)

----------------------------------------

Odpověď na soutěžní otázku zní:

Profesor právě obdržel anonymní dopis a tak teď zadumaně sedí a přemýšlí, co může znamenat. Aby záhadu vyřešil, zapálí si doutník, v tom ho neznámý útočník napadne zezadu! Profesor se chce bránit špičkou na doutníky, ostrou jak břitva, ale útočník ho sevře tak pevně, že se nemůže nijak bránit, v křeči jen zajede špičkou do stolu.

Útočník odtáhne profesora k oknu a shodí ho dolů. Aby zamskoval vraždu, naaranžuje jím napsaný dopis na rozloučenou. A aby nikdo neměl pochyby, proč to profesor udělal, vše znásobí pilulkama, které předtím profesorovi nasypal do kávy, aby se nemohl bránit, a narafičí je vedle dopisu.

Kateřina Bezchlebová

------------------------------------------

Ahoj

Celý případ se mi zdá velmi jasný. Profesora Hiltona Soamese uneslo Bratrstvo kočičí pracky. Profesor se bratrstvu nebránil, klidn vstal a nechal se spoutat, jak dokazuje uklizeny stůl bez známek boje. Ponvadž Bidlo ani ve snu nevřil, že to bude tak snadné, vytáhl z kapsy umorousaného saka kočičí dráp a vyryl do stolu značku neboli zločinecký podpis.

Když šttinč vzal do ruky papír, pro nj s nesmyslnym textem, byl z nho tak tumpachovej, že mu nerozumí, že ho hodil za hlavu. Papír zalétnul na starý koberec pod stůl, kde zůstal do příchodu policie. Přesto nakonec rozkázal Bidlo, Bambusovi, ať text opíše. Ponvadž neml Bambus po ruce ořezanou tužku, musel si ji nejdříve ořezat nad pracovním stolkem profesora Hiltona, jak opt dokumentuj odřezky tužky na čtvrté fotografii.

PS: Řešení mi dalo zabrat, ale nakonec m nic nezmtlo ze stopy a svym přirozeným instinktem jsem opt dokzal, že detektivní uvažování mi není cizí.

S pozdravem František Kouba