Modelka, která se rozhodla svou kariéru zpestřit úkrokem k pop music. Na první pohled obskurní spojení, které však v řídkých případech může přinášet plody.
Promenovat se po francouzských přehlídkových molech odjela ve svých čtrnácti letech také litvínovská rodačka Iva Frühlingová (1982). Její módní anabáze podle všeho dopadla dobře; Francouzi Ivino jméno přesto v posledním roce zmiňují hlavně v souvislosti s hudbou.
Její debutové album Litvinov, které v těchto dnech vychází i v České republice (Virgin/EMI 2003), se dokonce vyšvihlo na přední místa prodeje. A dětsky vyhlížející mladou dámu zahrnuly superlativy. Označení šansoniérka je ovšem z pohledu tuzemského posluchače přinejmenším zavádějící: Ivin projev má daleko jak k Edith Piaf, tak k recitálům Hany Hegerové.
Šansonem je v moderním francouzském pojetí označována každá píseň, kde se důraz klade na projev zpěváka či zpěvačky; podstatný je text, v hudbě není místo pro sóla, doprovodní muzikanti tvoří daleko spíše kulisu a background - prostě je to "písnička".
Písničková je i nahrávka Litvinov. V Česku, kde si potrpíme na přesnější stylové kolonky, bychom řekli rozhlasový pop nebo mělčí rock. Rozhodně ne kýč ani syntetický produkt poslepovaný v hlavách producentů!
To, že Frühlingová oplývá slušným hudebním cítěním a uším Francouzů lahodícím projevem, dokazuje už v první skladbě, hitovce Ou tu veux quand tu veux. Její hlas je jasný, zvonivý, šálivě nevinný. Zapadá do linie zpěvaček s dětskými hlásky, které popisovaly záludnosti života. Stačí vzpomenout Vanessu Paradisovou.
Vzhledem k tomu, že po instrumentální stránce Litvinov invencí zrovna nehýří, bylo by však 48 minut za doprovodu výšek dívčího hlasu nesnesitelných. Proto Frühlingová už v druhé písni La Muerte nasazuje protřelejší, méně naivní témbr. Z hudby sálá živočišnost, takřka sexualita - slova však opisují strach ze smrti a konečnosti.
Co skladba, to jeden mustr. Upozaděné kytary, nenápadné syntetizátory, rytmická bicí a Ivin hlas, těkající od sladkobolných poloh po ty netečné až cynické. Žádná z melodií nepřekračuje práh zapamatovatelnosti; ale právě v tom docela dobře tkví drobné kouzlo alba Litvinov. Frühlingová, coby modelka, zkrátka dopadá mnohem lépe než zpívající právníci, herečky nebo bubeník. Práce je však před mladou umělkyní ještě dost a dost.
Seznam dal jako první velká firma svůj vyhledávač za paywall. Chápu vaše totální naštvání, píše Lukačovič
Největší česká internetová firma zpoplatnila své služby po vzoru Facebooku. Uživatelům služeb jako Seznam Zprávy, vyhledávač Seznam.cz nebo...
30. 4. 2024 ▪ 4 min. čtení