MMS limituje vysoká cena a nízká kvalita obrázků

Multimediálním službám je předvídána skvělá budoucnost v reklamách mobilních operátorů i v řadě odborných článků. Optimismus je místy bezbřehý. Někteří dokonce vidí v těchto službách označovaných zkratkou MMS onu vysněnou "killer" aplikaci, která konečně pozvedne poměrně nízké průměrné příjmy operátorů na zákazníka.
Je však otázkou, zda je tento optimismus tažen skutečnou vírou v obchodní úspěch MMS, nebo je spíše výrazem snah marketinkových oddělení operátorů napomoci poptávce po něčem, do čeho se investovalo nezanedbatelné množství peněz.
Co ostatně nabízet jiného než nové služby současným zákazníkům v situaci, kdy již skoro neexistují žádní noví zákazníci? Bude však MMS skutečně oním komerčním trhákem, který naplní očekávání a kapsy akcionářů mobilních operátorů? Nebo ho naopak stihne neslavný osud zjednodušeného přístupu na internet prostřednictvím mobilních telefonů, takzvaného WAP, který byl za "killer" aplikaci vydáván před pár lety?
Podle studie analytické společnosti ARC Group bude v roce 2007 celosvětově využívat MMS dvacet procent zákazníků mobilních operátorů. Dvacetiprocentní penetrace po uplynutí čtyř let nezní nijak zvlášť impozantně, a je proto namístě zamyslet se nad možnými příčinami takto konzervativního výsledku.
Masovému rozšíření MMS dnes brání zejména dva faktory.
Tím prvním je velikost displeje mobilních telefonů, která je a zřejmě i nadále zůstane malá, což dlouhodobě znevýhodňuje MMS vůči zobrazením v televizi a na monitorech počítačů připojených k internetu. S tím souvisí i nízká kvalita obrázků, na malém displeji však dostačující.
Zde je dobré zmínit, že většinu odeslaných MMS tvoří zprávy s erotickým obsahem. Mobilní porno může být chvíli pro uživatele zábavné, ale na počítači je obrázek větší a obvykle navíc úplně zdarma. Což platí i pro méně lechtivá témata.
Tím se dostáváme ke druhému limitujícímu faktoru, kterým je cena. U služby typu MMS dnes platí zákazníci mobilním operátorům za obsah. Tento princip se u internetu již dávno přežil a vyjma specializované oblasti se zde platí pouze za připojení. Většina internetového obsahu určeného běžnému uživateli je dnes zdarma. Pro mobilní operátory bude spolu s pokračující integrací internetových prohlížečů do telefonních přístrojů internet výrazným konkurentem omezujícím využívání vlastního placeného obsahu včetně MMS.
MMS si jistě najde trvalé místo v nabídce operátorů. Značně rozšířené nadšení, které tuto službu provází, je však třeba brát s rezervou.
[*]
autor pracuje v KPMG