Rozvoj ruské ekonomiky brzdí nevyhovující dopravní infrastruktura. Odborníci poukazují zejména na zastaralou a nedostatečně rozvinutou silniční a železniční síť, uvedl server finiz. Důsledkem jsou zácpy na důležitých komunikacích a opožděné dodávky zboží.
Rusko má v současné době 905 tisíc kilometrů silnic, ale naléhavě by jich potřebovalo nejméně 1,5 miliónu kilometrů. Pro dopravu v zemi jsou klíčové dva směry: z Dálného východu na západní hranici, který spojuje Asii s Evropou, a severo-jižní, propojující Baltské moře s Kaspickým. Obě tyto trasy jsou zároveň součástí mezinárodních dopravních koridorů.
Země ale dosud nemá takovou silniční infrastrukturu, která by ji protínala napříč. Poslední úsek dálnice ve směru ze západu na východ na tahu Čita - Chabarovsk bude dostavěn až letos. A severojižní trasa bude průjezdná až po vybudování sankt-petěrburského obchvatu.
Ani železniční doprava není bezproblémová, upozorňují odborníci. Loni byla sice dokončena Bajkalsko-amurská magistrála, která spojuje přístavy na Dálném východě s centrální oblastí Ruska, ale na propojení severu s jihem se stále čeká. Většina železniční sítě navíc potřebuje modernizaci. Například elektrifikována je necelá polovina tratí. Transsibiřská magistrála byla plně elektrifikována až v roce 2002.
Železničáři pociťují také palčivý nedostatek nových lokomotiv a vagónů. V osobní přepravě nevyhovuje 50 procent lokomotiv. "Za sovětské éry se obnovovalo ročně pět procent vozového parku," řekl na serveru gateway2russia šéf Ruských železnic (RŽD) Gennadij Fadějev. "Za posledních deset let jsme nedostali nic," dodal.
Situace v dopravě bude horší, až se Rusko stane členem Světové obchodní organizace (WTO). "Přeprava nákladů vzroste o dvě až tři miliardy dolarů ročně," upozornil šéf ruské Obchodní a průmyslové komory Jevgenij Primakov.
Silničáři i železničáři připomínají, že projekty nemohou financovat pouze z vlastních nebo centrálních zdrojů. "K tomu, aby dopravní síť fungovala jako stimul hospodářského růstu, bude třeba i širší zapojení soukromého kapitálu," uvedla analytička Jelena Sachnovová z finanční skupiny UFG. Investoři by mohli financovat například výstavbu placených úseků dálnic a zároveň získat i koncese na využívání sousedních pozemků. Iniciativy se už chopily některé regiony, například Stavropolský nebo Nižněgorodský, a jednají s investory o účasti na některých projektech.

Dopravní infrastruktura v Rusku v roce 2002