Renault Trafic Passenger přibližuje minibus pro osm osob včetně řidiče osobním automobilům. Důvodem je nejen pohodlí, svižný motor a slušné jízdní vlastnosti, ale i propracovaný design.
Ten se snad nejvýrazněji projeví na přední masce vozu, kterému dává až nečekaně dynamickou a také luxusní tvář. Tu hlavně díky nárazníku v barvě laku a designérovu smyslu pro detail, který se projeví například protažením "úsměvu" celé masky pomocí blinkrů.
Liniím z boku vévodí vydutí střechy nad předními sedadly, výrazné oblouky provázející oba podběhy a také rozsáhlé prosklení, kdy dojem umocňují sloupky v černém laku málo patrné za kouřovými skly. Záď je tvořena téměř výhradně víkem zavazadlového prostoru, které se otevírá směrem nahoru. Při parkování si proto musíte nechat dostatečný prostor vzadu, abyste je mohli otevřít. I při otevírání je ale nutné s velikostí pátých dveří počítat a včas udělat dva malé kroky zpět. Zadní sdružené svítilny jsou usazené do sloupků. Rozhodně praktický je velký stěrač na zadním skle. Díky pozinkování vnějších ploch a tradičně kvalitnímu nástřiku dutin může Renault garantovat dvanáct let záruky proti korozi karosérie.
Pohodlí pro posádku traficu předznamenává už moment nastupování. Jak přední "klasické" dveře na pantech, tak i posuvné druhé dveře (ty jsou ale jen na straně k chodníku) jdou při otvírání tak daleko, že k nastoupení není třeba ani náznak zvýšeného úsilí. To platí dokonce i pro třetí řadu sedadel, kam také pasažér jednoduše vejde. V obou předních dveřích jsou velké kapsy a další odkládací přihrádky - včetně držáků na nápoje - lze po kabině snadno nalézt.
Příjemně prostorné je místo řidiče. Výškově nastavitelná sedačka je už v základním provedení, pohodlné jsou i loketní opěrky. Volant se silným věncem svým masívnějším středem však zakryje část přístrojové desky i při minimálním pootočení. V jednoduché středové konzoli je vestavěné rádio a ovládání větrání. Jakoby dodatečně připojená je k ní i malá řadicí páka. Na interiéru kazí trochu dojem gumová podložka na podlaze u řidiče. Není nijak uchycena a když se pod patou řidičovy pravé nohy během jízdy poposune, je to nepříjemné. Hlavní předností širokých lavic není ani tak kdovíjak luxusní pohodlí, jako spíše prostor na nohy i nad hlavami cestujících. Navíc je i k těmto sedadlům možné objednat okenní a boční airbagy.
Trafic byl původně stvořen jako užitkový automobil, což se projevuje i na zavazadlovém prostoru. Podlaha, pod níž je rezervní kolo se zajištěním proti krádeži, je rovná a prakticky bez prahu. Volný prostor za třetí řadou sedadel je pro běžná zavazadla celkem dostatečný, po jejich sklopení se ale výrazně zvětší, takže lze převážet i objemnější náklad. Nejde však o úplně snadný úkon - jak odjištění, tak i překlopení sedadel na zadní část druhé řady (celkem ve dvou krocích) žádá trochu síly.
Šestnáctiventilový dvouapůllitrový dieselový motor 2.5 dCi s deklarovaným výkonem téměř stovky kilowattů těží především ze sympaticky rychle nastupujícího točivého momentu už od nízkých otáček. Nejde sice o sportovního dravce, již kolem 3800 otáček za minutu začne dávat najevo, že se blíží k hodnotám, na nichž zakročí omezovač, na druhou stranu ale trafic může v dynamice jízdy směle konkurovat i mnohým osobním vozům. Přesto je dobré počítat hlavně při předjíždění s tím, že vůz je poměrně těžký (zvláště je-li plně naložený), a starty či prudká zrychlení tak nejsou jeho nejsilnější stránkou.
K optimálnímu využití výkonu přispívá šestistupňová manuální převodovka s velmi krátkým chodem, který by traficu mohly závidět i mnohé osobní vozy. Na druhou stranu by řazení mohlo být trochu přesnější, zvláště při podřazení z pátého na čtvrtý stupeň je třeba páku více "vést", což ale může být i důsledkem existence "šestky".
Je pravda, že hlavně v kopcovitém terénu s naloženým autem si řidič užije řazení, na druhou stranu díky tomu může jet až nečekaně svižně. Nejvyšší, šestý stupeň se hodí prakticky jen na dálnici, tam se však ukáží jeho přednosti. Dokáže totiž plně využívat pružnost silného dieselu a navíc zajišťuje nízkou spotřebu. Překvapí také výrazně nižší hlučností než u pětky a tuto vlastnost si zachovává i při udržování maximální stotřicetikilometrové rychlosti.
Výkonný posilovač řízení a klidně reagující vůz dělá i z většího traficu v podstatě osobní automobil. Ovšem s tím rozdílem, že řidič je v něm podstatně výše nad vozovkou, což mu dává skvělý přehled o dění kolem. Výborný výhled z vozu umocňují i velká bioptická zpětná zrcátka, která jsou neocenitelná zvláště při couvání. Příjemné je i to, že se v zatáčkách vyšší těžiště neprojevuje nijak výraznějšími náklony. Spolehlivá a účinná je i brzdová soustava doplněná antiblokovým systémem ABS, při velkém naložení je přesto nutné počítat s trochu delší brzdnou dráhou. Vůz dobře drží stopu i na drsnějších površích, přičemž do interiéru proniká spíš akustický efekt z přejezdu nerovností než otřesy. Ani výraznější zatížení automobilu nemění jeho v podstatě neutrální chování v zatáčkách. Spotřeba udávaná výrobcem je - jak se ukázalo - v případě takto většího vozu jen orientační hodnotou. Při plném obsazení se totiž bez problému zvýšila téměř o pětinu a naopak při jízdách "nalehko" se zase dařilo šetřit.
Technické údaje Renault Trafic Passenger 2.5 16v dCi
Obsah motoru: 2464 ccm
Počet válců: 4
Max. výkon: 99 kW/3500 ot.
Točivý moment: 310 Nm/1750 ot.
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,1 s
Spotřeba město/mimo město/kombinace: 10,3/7,7/8,6 l
Provozní hmotnost: 2063 kg
Délka/šířka/výška: 4782/1904/1940 mm
Zavazadlový prostor: 700 l
Cena: 768 700 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist