- jsou-li ty vaše sjeté či starší čtyř let, kupte nové!

Základní rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je ve složení materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Letní mají tvrdší směs určenou pro větší provozní teploty. Zimní pneumatiky jsou na-opak měkčí pro lepší kontakt s vozovkou za nízkých teplot. Proto pokud váháme s výměnou a používáme zimní pneumatiky i v létě, dochází k jejich rychlému opotřebení a vlivem vyšších teplot ztrácejí přilnavost. Ideální dobou pro výměnu zimních pneumatik za letní je doba, kdy teplota neklesá pod sedm stupňů Celsia. A tato doba právě začíná.
Výměnu je ale lépe přenechat odborníkům v dobře vybaveném pneuservisu. Při neodborné montáži je totiž možné pneumatiku lehce zničit a původní záměr ušetřit za práci v servisu se nemusí vyplatit. Řešením je mít k dispozici dvě sady obutí na samostatných ráfcích, a jednoduše tak přehodit celá kola i s pneumatikami.

Pneumatiky nesmí přijít do styku s ředidly a palivy
Abychom mohli zimní pneumatiky použít i pro následující zimu, měly by mít nejméně tři milimetry vzorku bez poškození, a pokud je budeme uchovávat doma, musíme myslet na jejich správné uskladnění.
Mohou být skladovány jak na disku, tak i bez něj. Pneumatiky s diskem by přitom měly zůstat položené na sobě, nebo je možné je pověsit. Jestliže zůstanou položené na sobě, je dobré dát pod spodní podložku, zvláště leží-li na hrbolaté podlaze s ostrými výběžky.
Nejvhodnějším místem pro uskladnění pneumatik je suchý prostor bez přímého slunečního záření, tedy například suchý sklep, garáž a podobně. Guma se přitom nesmí dostat do přímého kontaktu s těkavými látkami, jako jsou paliva či ředidla.

Existují sice různá pravidla radící měnit umístění pneumatik podle speciálních postupů tak, aby se zajistilo rovnoměrné sjíždění všech gum, ale rozhodně neuděláme chybu, když dáme kola na stejné místo, jaké zaujímaly dříve. Naopak, mnozí odborníci změnu pozice pneumatik příliš nedoporučují, protože nepřirozeně sjetá guma (pro to které kolo) nemusí vykazovat kvalitní jízdní vlastnosti. Ať ale dáte přednost jakémukoli způsobu, je dobré si pneumatiky před demontáží označit - a to jak letní, tak i zimní.

Vzorek by měl mít minimálně dva milimetry
I když vám letní pneumatiky vašeho auta připadají ještě zachovalé, měli byste mít na paměti, že se mají měnit nejpozději po čtyřech letech. Postupem času totiž ztrácejí boční vedení a k horšímu se mění i jejich další vlastnosti.
Stejně tak je nutné vyměnit pneumatiky (případně nechat obnovit vzorek), pakliže minimální výška jejich designu klesne pod dva milimetry. Příliš sjeté pneumatiky totiž drží špatně hlavně na vlhké a mokré vozovce, kde dochází k takzvanému aquaplaningu. Zjednodušeně řečeno jde o jev, kdy vzorek nestačí vodu odvádět z pod pneumatiky, takže kapalina se dostane mezi vozovku a nosnou část gum. Auto pak po vodě klouže podobně jako na ledu.
Při koupi nových letních pneumatik je vždy lepší dát přednost osvědčeným značkám. Obujte přitom všechna kola, a to pneumatikami stejné značky a stejného typu. Gumy různých typů či dokonce od jiných výrobců totiž mohou mít různé vlastnosti.
Když už z nějakého důvodu nemůžete používat jen jednu pneumatiku (například se roztrhla), ale ostatní jsou skoro nové a je vám líto je vyhodit, vždy spolu s poškozeným kusem vyměňte i gumu z druhého kola na stejné nápravě. Různě hluboké vzorky mohou zhoršit ovladatelnost vozu.
Kupujete-li nové pneumatiky, jsou kromě značky a rozměrů důležité i další dva prvky, a těmi jsou index rychlosti, který je tvořený písmenem, a index hmotnosti. Měli byste mít velmi vážně na paměti, že nesplňují-li pneumatiky požadované limity maximální rychlosti a hmotnosti pro daný typ vozu, je to nejen velmi nebezpečné, ale takový automobil je z pohledu pravidel silničního provozu nezpůsobilý k jízdě. Potřebné informace o maximální rychlosti a váze vozidla přitom najdete i na malém technickém průkazu.
Po montáži nové gumy nejdříve trochu opatrně zajeďte, aby došlo k zdrsnění jejich povrchu, a tím i ke zlepšení vlastností.

Protektory jsou levné, ale méně vydrží
Někteří lidé dávají hlavně z finančních důvodů před novými pneumatikami přednost pneumatikám protektorovým, které jsou levnější. Vyrábějí se buď za tepla, nebo za studena. V každém případě ale ojetá pneumatika vybraná pro protektor prochází několika testy, které prověří její vhodnost. Pro protektor není možné použít pneumatiky nadmíru opotřebené, staré, nebo jinak poškozené. Pokud pneumatika projde touto kontrolou, je obroušena a na očištěný plášť je nabalena nová hmota.
Prakticky jedinou výhodou protektorů je jejich cena. Hlavními nevýhodami pak jsou kratší životnost a také to, že jsou určeny vesměs jen pro nižší rychlostní kategorie.
Stejně jako u nových pneumatik je i při použití protektorů nutno dodržovat určité zásady. Je třeba dbát zejména na jejich správné nahuštění pro zvýšení životnosti. Zapomenout nesmíme ani na usazení nových protektorů, což může trvat i několik set kilometrů, doporučuje se zhruba dvě stě až tři sta. To ovšem platí pro všechny druhy nových pneumatik.
[*]

Autor je spolupracovníkem redakce

Jak používat pneumatiky bezpečně?
Kupujte kvalitní pneumatiky a jejich montáž si nechte provést v odborném servisu.
Po montáži nových pneumatik je nejdříve zajeďte - než dojde ke zdrsnění jejich povrchu.
Dbejte na minimální výšku vzorku nad dva milimetry - předejdete tak aquplaningu a chování na mokré vozovce bude mnohem lepší.
Vaše pneumatiky by neměly přesahovat stáří čtyř let, postupem času totiž ztrácejí boční vedení a mění se jejich vlastnosti.
Momentálně nevyužité pneumatiky skladujte správným způsobem - prodloužíte tak jejich životnost.
Pravidelně několikrát za sezónu kontrolujte stav pneumatik, hlavně se zaměřte na správné nahuštění a výšku vzorku.
Na automobilu používejte pneumatiky stejného výrobce a značky. Pneumatiky rozdílných výrobců mohou mít odlišné vlastnosti.

Jak uskladnit zimní pneumatiky bez jejich poškození?
1) Pneumatiky je možno skladovat na disku i bez něj. Pneumatiky s diskem by měly zůstat položené na sobě, nebo je možné je pověsit.
2) Nejvhodnější místo pro uskladnění pneumatik je suchý prostor bez přímého slunečního záření. Pozor na přímý kontakt s těkavými látkami, jako jsou paliva či ředidla.
3) Po opětovné montáži je lepší, aby byly pneumatiky nasazeny na stejné místo, ze kterého byly dříve demontovány. Před každou demontáží si proto pneumatiky označte.

Rychlostní index pneumatik
Rychlostní index představuje maximální rychlost, do jejíhož dosažení nehrozí riziko poškození pláště pneumatiky vlivem odstředivé síly.

Index rychlosti
Index               L     M    N    P   Q    R    S     T    U    H    V    ZR   W    Y
Rychlost km/h 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 240+ 270 300

Hmotnostní index pneumatik
Hmotnostní index značí maximální dovolenou hmotnost na jednu pneumatiku.U osobního vozu se zatížení na jednu pneumatiku pohybuje obvykle v rozmezí 25 - 30 procent hmotnosti vozidla.

Index nosnosti
Index 70   71   72   73  74   75   76   77   78  79   80   81   82   83   84   85
kg     335 345 355 365 375 387 400 412 425 437 450 462 475 487 500 515

Index 86   87   88   89  90   91   92   93   94  95   96   97   98  99  100
kg     530 545 560 580 600 615 630 650 670 690 710 730 750 775 800

040406-01hxB ()