Nejpoužívanější internetový vyhledávač Google rozšíří své služby o elektronickou poštu nazvanou Gmail, která bude oproti konkurenci vysoce nadstandardní. Uživatel získá mimo jiné zdarma schránku s kapacitou jeden GB (rivalové nabízejí od dvou do deseti MB, tedy stokrát až pětsetkrát méně), jednotlivá doručená či odesílaná pošta bude moci obsahovat data o velikosti až deseti MB, Gmail umožní třídění pošty podle témat a vyhledávání v ní podle jednotlivých slov. Všechny tyto výhody ale mají jeden háček: Google bude jednotlivé e-maily monitorovat a připojí k nim - na základě textu, který obsahují - cílenou reklamu.
Google k tomuto účelu bude využívat podobnou technologii, jakou už dlouho provozuje ve svých vyhledávačích. Zadáte-li v nich požadované heslo, dostanete nejen seznam stránek, které ho obsahují, ale po pravé straně se objeví i cílená reklama, reagující na vámi napsaný a vyhledávaný text.
V případě e-mailů bude Google sledovat vaši poštu a objeví-li zajímavý termín či sousloví z hlediska reklamy, hned vám tu patřičnou dodá. Bude-li vám tedy přítel psát o bolesti zubů, je pravděpodobné, že spolu s jeho poštou dostanete i reklamní banner na léky proti bolesti. Postěžuje-li si vaše žena, že nemá co na sebe, objeví se zřejmě reklama na módní salón, značku oblečení či internetový boutique.
Snaha Googlu monitorovat soukromé e-maily však vyvolala odpor organizací zabývajících se ochranou soukromých údajů a dat. Jedna z nich, Privacy International, podle agentury Reuters už podala proti záměru Googlu stížnost britskému zmocněnci pro informace. Jeho úkolem je dohlížet na dodržování zákonů na internetu a také střežit soukromí a svobodu informací.
"Zneužívání e-mailů k cílené reklamě má vliv na soukromí a bude slabým místem služby Googlu," citovala ČTK Jordanu Beebeovou z americké spotřebitelské organizace Privacy Rights Clearinghouse.
Google se ale veškerým útokům proti takzvanému skenování soukromých mailů brání tvrzením, že ve skutečnosti soukromí vůbec neporuší, protože veškerý monitoring bude prováděn automaticky - počítačem. Ten připojí k poště reklamní balíky na základě klíčových slov užitých v jednotlivých mailech. "Žádný člověk vaše e-maily nečte," tvrdí společnost na svých internetových stránkách.
Přesto ale ředitel Privacy International Simon Davies vyjádřil pro britskou rozhlasovou a televizní stanici BBC své přesvědčení, že Google svým postupem "významně porušuje evropské zákony".
Navzdory všem varováním je zřejmé, že mnozí uživatelé dají přednost ohromné kapacitě celé stránky i jednotlivých e-mailů a očekávanému mimořádně přívětivému uživatelskému prostředí před obavou ze ztráty soukromí. Analytici proto očekávají, že Gmail bude mít úspěch a může silně ovlivnit trh s bezplatnými e-mailovými službami. Tomu nyní podle únorových průzkumů agentury comScore media Metrix dominují společnosti Yahoo s 52,6 miliónu uživatelů měsíčně, MSM Hotmail s 45,4 miliónu a America Online (AOL) s 40,2 miliónu uživatelů.
Všichni velcí provozovatelé elektronické pošty se budou muset velmi rychle svými službami Gmailu alespoň přiblížit, nechtějí-li přijít o zákazníky, a tím i o zisky z reklamy. Koneckonců přestože se technické schopnosti počítačů rychle posouvají dopředu, e-mailové pošty se to už léta prakticky netýká - kapacita i uživatelské prostředí se nezměnily, nebo jen minimálně. Výjimkou jsou pouze bezpečnostní prvky zaměřené proti virům a nevyžádané reklamě - spamům.
Gmail, který se začal testovat počátkem dubna a jeho služby jsou zatím přístupné jen vybraným uživatelům, tak už nyní působí jako štika v klidném rybníce. Zřejmě ještě větší poprask nastane, až Google skončí potřebné testy a službu nabídne všem spotřebi-telům. K tomu by mělo podle společnosti dojít už za několik týdnů.
[*]

Co chce nabídnout Gmail?
Poštovní schránku s kapacitou 1000 MB zdarma
Jednotlivé e-maily (příchozí nebo odchozí) mohou mít kapacitu až 10 MB
Filtr nevyžádané pošty (spamů) a antivirovou ochranu
Třídění pošty podle témat
Vyhledávání e-mailů podle slov, která jsou v nich použita
Internetové adresy, na nichž bude Gmail fungovat:
www.gmail.com
gmail.google.com
Co nabízejí nynější největší provozovatelé elektronické pošty?
MSM Hotmail:
Poštovní schránku s kapacitou 2 MB zdarma
Rozšířenou kapacitu schránky na 100 MB za 59,95 dolaru ročně
Filtr spamů a antivirovou ochranu
Yahoo:
Poštovní schránku s kapacitou 4 MB zdarma
Rozšířenou kapacitu schránky na 100 MB za 49,79 dolaru ročně
Filtr spamů a antivirovou ochranu

040413-d1-4 ()

040413-d1-2 ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist