Nejpoužívanější internetový vyhledávač Google rozšíří své služby o elektronickou poštu nazvanou Gmail, která bude oproti konkurenci vysoce nadstandardní. Uživatel získá mimo jiné zdarma schránku s kapacitou jeden GB (rivalové nabízejí od dvou do deseti MB, tedy stokrát až pětsetkrát méně), jednotlivá doručená či odesílaná pošta bude moci obsahovat data o velikosti až deseti MB, Gmail umožní třídění pošty podle témat a vyhledávání v ní podle jednotlivých slov. Všechny tyto výhody ale mají jeden háček: Google bude jednotlivé e-maily monitorovat a připojí k nim - na základě textu, který obsahují - cílenou reklamu.
Google k tomuto účelu bude využívat podobnou technologii, jakou už dlouho provozuje ve svých vyhledávačích. Zadáte-li v nich požadované heslo, dostanete nejen seznam stránek, které ho obsahují, ale po pravé straně se objeví i cílená reklama, reagující na vámi napsaný a vyhledávaný text.
V případě e-mailů bude Google sledovat vaši poštu a objeví-li zajímavý termín či sousloví z hlediska reklamy, hned vám tu patřičnou dodá. Bude-li vám tedy přítel psát o bolesti zubů, je pravděpodobné, že spolu s jeho poštou dostanete i reklamní banner na léky proti bolesti. Postěžuje-li si vaše žena, že nemá co na sebe, objeví se zřejmě reklama na módní salón, značku oblečení či internetový boutique.
Snaha Googlu monitorovat soukromé e-maily však vyvolala odpor organizací zabývajících se ochranou soukromých údajů a dat. Jedna z nich, Privacy International, podle agentury Reuters už podala proti záměru Googlu stížnost britskému zmocněnci pro informace. Jeho úkolem je dohlížet na dodržování zákonů na internetu a také střežit soukromí a svobodu informací.
"Zneužívání e-mailů k cílené reklamě má vliv na soukromí a bude slabým místem služby Googlu," citovala ČTK Jordanu Beebeovou z americké spotřebitelské organizace Privacy Rights Clearinghouse.
Google se ale veškerým útokům proti takzvanému skenování soukromých mailů brání tvrzením, že ve skutečnosti soukromí vůbec neporuší, protože veškerý monitoring bude prováděn automaticky - počítačem. Ten připojí k poště reklamní balíky na základě klíčových slov užitých v jednotlivých mailech. "Žádný člověk vaše e-maily nečte," tvrdí společnost na svých internetových stránkách.
Přesto ale ředitel Privacy International Simon Davies vyjádřil pro britskou rozhlasovou a televizní stanici BBC své přesvědčení, že Google svým postupem "významně porušuje evropské zákony".
Navzdory všem varováním je zřejmé, že mnozí uživatelé dají přednost ohromné kapacitě celé stránky i jednotlivých e-mailů a očekávanému mimořádně přívětivému uživatelskému prostředí před obavou ze ztráty soukromí. Analytici proto očekávají, že Gmail bude mít úspěch a může silně ovlivnit trh s bezplatnými e-mailovými službami. Tomu nyní podle únorových průzkumů agentury comScore media Metrix dominují společnosti Yahoo s 52,6 miliónu uživatelů měsíčně, MSM Hotmail s 45,4 miliónu a America Online (AOL) s 40,2 miliónu uživatelů.
Všichni velcí provozovatelé elektronické pošty se budou muset velmi rychle svými službami Gmailu alespoň přiblížit, nechtějí-li přijít o zákazníky, a tím i o zisky z reklamy. Koneckonců přestože se technické schopnosti počítačů rychle posouvají dopředu, e-mailové pošty se to už léta prakticky netýká - kapacita i uživatelské prostředí se nezměnily, nebo jen minimálně. Výjimkou jsou pouze bezpečnostní prvky zaměřené proti virům a nevyžádané reklamě - spamům.
Gmail, který se začal testovat počátkem dubna a jeho služby jsou zatím přístupné jen vybraným uživatelům, tak už nyní působí jako štika v klidném rybníce. Zřejmě ještě větší poprask nastane, až Google skončí potřebné testy a službu nabídne všem spotřebi-telům. K tomu by mělo podle společnosti dojít už za několik týdnů.
[*]
Co chce nabídnout Gmail?
Poštovní schránku s kapacitou 1000 MB zdarma
Jednotlivé e-maily (příchozí nebo odchozí) mohou mít kapacitu až 10 MB
Filtr nevyžádané pošty (spamů) a antivirovou ochranu
Třídění pošty podle témat
Vyhledávání e-mailů podle slov, která jsou v nich použita
Internetové adresy, na nichž bude Gmail fungovat:
www.gmail.com
gmail.google.com
Co nabízejí nynější největší provozovatelé elektronické pošty?
MSM Hotmail:
Poštovní schránku s kapacitou 2 MB zdarma
Rozšířenou kapacitu schránky na 100 MB za 59,95 dolaru ročně
Filtr spamů a antivirovou ochranu
Yahoo:
Poštovní schránku s kapacitou 4 MB zdarma
Rozšířenou kapacitu schránky na 100 MB za 49,79 dolaru ročně
Filtr spamů a antivirovou ochranu
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist