Mýtus Rolls-Royce žije dál. I po sto letech
V garáži britské královny stojí několik modelů, vůz známé značky měla také Marlene Dietrichová či hudební skupina Beatles. Jistě, za posledních 25 let jeho sláva trochu ochabla, jeho mýtus však žije dále. Přesně 100 let je značka Rolls-Royce již synomymem luxusu.
Žezlo nad továrnou v hrabství West Sussex má od ledna minulého roku v rukou německá automobilka Bayerische Motoren Werke (BMW). Novou výrobnu za sto miliónů eur vybudoval koncern v Goodwoodu, nedaleko sídla fanouška motorového sportu, Earla of March, který firmě pozemky poskytl.
Nyní se bavorská společnost snaží opět navázat na kult vozů, který každý pozná již podle figurky na chladiči. Svou náročnou klientelu tak například láká zvýšeným výkonem aut. Dnes se model s názvem Phantom může chlubit motorem o výkonu 460 koňských sil a 12 cylindry.
Zájemců o luxusní limuzíny je přesto ještě poskrovnu. "Pro typického kupce je Rolls-Royce sedmým vozem v garáži," míní šéf odbytu BMW Michael Ganal, který tak naráží na fakt, že majitelé těchto vozů mají zpravidla miliónové příjmy. I tak však má firma dostatek zakázek a může zvyšovat výrobu. Zatímco v prvním roce produkce tovární haly opustilo 500 "Phantomů", letos by jich mělo být dvakrát tolik.
Nejedná se však o žádnou masovou výrobu. Továrna vypadá spíše jako řemeslnická dílna a montéry v bílých košilích a kravatách by člověk spíše než pod autem čekal někde za bankovní přepážkou. Prvotřídní je také vybavení auta - jen na kožené polstrování padne kůže z osmnácti býků, dřevěné součásti interiéru jsou buď z mahagonu nebo očkového javoru.
Zákazníci často mají také zvláštní přání, které dokonce jezdí projednávat přímo do Goodwoodu. Nejčastěji si přejí vůz vyzdobit svými iniciálami - ať už v podobě výšivky, či vyryté do dřeva či nalakované. V oblibě je také mít rodinný erb na dveřích. Dodatečné změny přitom mohou lehce navýšit cenu základního modelu, která činí 320 000 eur, až o čtvrtinu.
Přání svých klientů se firma snaží v rámci možností splnit, její železné pravidlo zní: Se zákazníkem se o vkusu nediskutuje. Všechna přání ale Rolls-Royce neplní. Vestavby, které by ohrožovaly bezpečnost jsou pro něj tabu, podobně jako rasistické či sexistické nápisy. Různé legrácky jako například zadní dveře, které se otevírají proti směru jízdy či ve dveřích integrovaný deštník naopak obsahují i vozy v základní výbavě.
Právě takové detaily jako například iniciály "RR" na discích kol, které se netočí ani při rychlosti 200 kilometrů v hodině, britské vozy odlišují od jiných. "A to naši zákazníci milují," říká jeden ze zaměstnanců.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist