Stále častěji se auto stává součástí životního stylu a prostředkem i pomocníkem jeho naplnění. Osobní automobil je nyní nejen jedním ze symbolů doby, ale takřka nepostradatelným a také nenahraditelným souputníkem moderních lidí.

Rozvoj motorizace v České republice dosáhl ke konci minulého roku poměru 2,75 obyvatele na jeden registrovaný osobní automobil. To představuje nejen evropský průměr, ale současně znamená, že mnohé rodiny i někteří jednotlivci už mají víc než jedno auto. Přitom druhé, popř. další auto v rodině či u podnikatelů nebývá jen menší vůz pro manželku nebo pro starší děti, ale nezřídka se kupuje auto do určité míry zaměřené na aktivní využívání volného času.

Proto se mnozí kupující stále častěji ohlížejí po vozidlech, která by co nejlépe splňovala nové požadavky a popřípadě také odrážela jejich zájmy i společenské postavení. Snad nejlépe to potvrzuje enormní zájem o auta s pohonem všech kol, ať už to jsou pravé terénní off-roady, tzv. vozy SUV (sportovně užitkové vozy - z anglického, či spíše amerického Sport Utility Vehicles), nebo vozy kombi s pohonem 4x4. Prodej automobilů této kategorie má také už sedm let trvale vzestupnou tendenci. Tato auta se stala rovněž i určitým kultem či symbolem úspěšnosti.

Podobně je tomu i s vozy sportovními. Jejich prodej má také překvapivě rostoucí tendenci, ale největšího nárůstu prodeje dosáhly v poslední době tzv. velkoprostorové vozy, ať už to jsou klasické "maxivany" nebo pro dopravu osob upravené lehké užitkové modely, které se výborně hodí i drobným živnostníkům. Samostatnou a nejvíce dynamickou skupinou jsou ale tzv. minivany, tedy auta svými vnějšími rozměry prakticky stejná jako běžné osobní vozy, ale vyšší, a tudíž výrazně prostornější a přitom ne tak drahá.

Možná, že to bude znít někomu až neuvěřitelně, ale prodeje této poměrně specifické skupiny vozidel, která můžeme zařadit mezi auta využitelná pro volný čas a pro rekreační účely, v poslední době výrazně vzrostly. Jen velkoprostorových vozů se prodalo takřka 9 procent celkového objemu trhu nových osobních automobilů, prodej terénních meziročně vzrostl o více než čtvrtinu a tvoří už více než 3,5 procenta trhu. Také prodej sportovních vozů zaznamenal meziroční nárůst o 48 procent. Samostatnou kategorií jsou vozy kombi, kterým dnes patří dobrá šestina celkového prodeje, a meziročně došlo také zhruba k desetiprocentnímu nárůstu prodeje této kategorie vozidel. Je dost pravděpodobné, že si je mnozí majitelé pořizují ve stále větší míře právě také k aktivnímu využívání volného času.

Větší prostor především

Aktivity provozované dnes ve volném čase jsou nezřídka dost náročné nejen pořizovacími a provozními náklady, ale také na přepravní prostor. Ať už to je lyžařská nebo horolezecká výbava, golfové nádobíčko, jízdní kola, padáky i motorové, závěsné kluzáky, potápěčská výstroj, nafukovací čluny, windsurfingová prkna a další vymoženosti. To vše je nezbytné podle potřeby někam dopravit, ale především umístit v dopravním prostředku tak, aby bylo možné vzít s sebou ještě rodinu nebo přátele. Tomuto účelu může dnes vyhovět i jediný automobil - velkoprostorový, takže není ani třeba mít pro každodenní ježdění do práce a ve volném čase za náročnými koníčky auta dvě. Zpravidla o něco méně vnitřního prostoru nabízejí vozy SUV a terénní. Zato se dají využívat i na horších cestách. V každém případě se zájemcům nabízejí mnohá zajímavá řešení. Mohou si vybrat mezi celou plejádou velkoprostorových automobilů v nejrůznějších cenových relacích, nebo mezi vozy s pohonem 4x4. Obvykle záleží jen na velikosti konta, nebo na tom, kolik je ochoten kdo za takový vůz zaplatit. Pokud nebudeme počítat vyložené mini-minivany, které ale stejně nabízejí poměrně velký vnitřní prostor, pak se cenové rozpětí pohybuje od méně než půl milionu až nad hranici dvou milionů. V případě automobilů s pohonem 4x4 leží horní hranice ještě výš a v nabídce jsou také terénní vozy za více než 3,5 milionu.

Velkoprostorová auta

Historie velkoprostorových automobilů není příliš dlouhá, pokud nebudeme počítat různé odvozeniny od původně užitkových vozů, pro které se původně užívalo také někdy označení kombi, popř. Kom či Com, nebo to byly původně tzv. montážní varianty s pěti či sedmi sedadly a větším nákladovým prostorem. Stačí vzpomenout na tento druh dvanáctsettrojek Škoda či barkasů. Ty si u nás pořizovali někteří zájemci většinou jako vyřazené od podniků a následně je upravovali pro rodinné cestování i jako obytná auta.

Prvním skutečným velkoprostorovým osobním vozem byl právě před dvaceti lety uvedený Renault Espace. Ještě o rok dříve se objevil podobný vůz také v USA, ale tehdy byl první Chrysler Voyager brán spíše jako pokus, navíc jakoby odvozený od dodávky. Za dvě desetiletí se z odvážného pokusu francouzského výrobce stala celosvětová móda a jen málo z velkých výrobců nemá dnes ve svém programu alespoň jeden typ velkoprostorového vozidla. Před necelým desetiletím přišly na svět také první opravdové minivany, i když se ještě dřív vyráběla v Japonsku malá prostorná autíčka, ale jen pro Japonsko. Celosvětového rozšíření se minivany dočkaly až ke konci devadesátých let.

Kromě nejznámějšího představitele velkých "vanů" - Renaultu Espace, kterému stále patří přední místo nejen na trzích, ale také v pokrokovém řešení, je na českém trhu k dispozici více než desítka zajímavých modelů. Od levnějších korejských typů až po luxusně vybavené, komfortní a také náležitě výkonné vozy, pro které není ani rychlost přes 200 km/h překážkou. Jejich ovladatelnost se příliš neliší od jízdy s běžným osobním autem střední nebo vyšší střední třídy.

Pod obojí

Nejprodávanější kategorií velkoprostorových automobilů u nás jsou verze odvozené od původně užitkových modelů. Nejsou to ani plnohodnotné dodávky, ani čistokrevné osobní vozy, ale nabízejí zajímavý kompromis. Malá i větší skříňová dodávková auta s "osobním" prosklením, vybavená druhou nebo i v některých případech třetí řadou sedadel a příjemným čalouněním, dokáží přepravovat objemný náklad, dosahující po vyjmutí zadních sedadel až 6 m3. V osobní verzi naopak poslouží k poměrně příjemnému a dostatečně rychlému cestování lidí, s neuvěřitelně velkým prostorem pro uložení i velmi objemných zavazadel či výbavy.

Přes týden může takové auto převážet nejrůznější zboží, nářadí nebo jiné pracovní pomůcky a pro cesty na víkend, na chalupu či dovolenou se jen vyklidí vše nepotřebné a případně snadno namontují zadní sedadla. U některých typů lze využít také střešní nosiče zavazadel, např. pro přepravu surfů apod. Většina těchto vozů je navíc vybavena hospodárnějšími naftovými motory. S tímto druhem automobilů, které nejsou tolik náročné na pořizovací ani na provozní náklady, lze tak zabít nejméně dvě mouchy jednou ranou a stihnout prakticky vše. Vzhledem k možnosti odpočtu DPH je tento druh automobilů pro živnostníky a menší podnikatele jednoduchým a především velmi hospodárným řešením. Navíc se dají takové vozy někdy koupit v poměrně slušném stavu i jako ojeté.

Minivany

Před deseti lety ještě neexistovaly. Dnes už jim patří přední příčky v přehledech prodejů a v některých zemích dokonce překonávají v oblibě i prodeji své ryze osobní sourozence. Minivany nabízejí na malé obestavěné ploše díky větší výšce výrazně víc vnitřního prostoru než cestovní sedany nebo hatchbacky. V poslední době se minivany doslova vyrojily. Z německých značek je nabízí VW (Touran), Opel (Zafira), Ford (Focus C MAX) a Mercedes (Vaneo), trojice francouzských značek je vyrábí už déle (Renault Scenic, Citroe¨ n Xsara Picasso a Peugeoty 206 SW či 307 SW), japonští výrobci vůbec nezůstávají pozadu, další značky své minivany představí co nejdříve (např. Seat Altea) a také naše Škoda zřejmě vážněji laškuje s touto myšlenkou, když loni představila studii Roomster.

Mezi minivany patří také opravdu malá auta, s délkou pod 4 metry, ale i ty disponují díky své výšce obdivuhodným vnitřním prostorem. Např. do Fiatu Idea se vejde po sklopení zadních sedadel 1420 dm3 nákladu a do 3,5 metru dlouhého Opela Agila za stejných podmínek 1250 dm3. Nemálo zákazníků tak stojí před rozhodnutím, zda koupit raději vůz kombi, nebo minivan. V ceně nebývá velký rozdíl a v provozních nákladech také ne. Zde asi nakonec bude rozhodující, jak se komu který typ líbí a kolik vnitřního prostoru bude opravdu potřebovat.

Kombi opět aktuální

Není to tak dlouho, kdy se nad vozy kombi začaly stahovat docela chmurné mraky. Někteří výrobci dokonce stáhli tyto verze z programu, nebo výrobu verzí kombi omezili. Bez náhrady zanikly např. VW Polo Variant, Seat Cordoba Vario, Suzuki Baleno a další. V poslední době se ale objevilo vedle minivanů také několik velmi zdařilých kombíků, menších, středních, velkých i luxusních. Skutečnou revolucí je i první automobil Jaguar jako kombi. Velmi dobře jdou i u nás na odbyt také velké luxusní kombi Audi, BMW, Mercedes a Volvo. Výběr je mezi automobily kombi opravdu velmi bohatý. V nabídce jsou jak nižší, spíše sportovněji střižené modely, jako je Alfa Romeo 156, Honda Accord Tourer či elegantní Mazda 6 stejně jako zlatý střed tvořený např. Renaultem Laguna Break, Fordem Mondeo Kombi, Toyotou Avensis Wagon, Citroe¨ nem C5 Break a Nissanem Primera. K nejprostornějším kombi patří dnes Opel Vectra Caravan, do kterého se vejde až 1850 dm3 nákladu.

Obliba pohonu všech čtyř kol se promítla i mezi osobní vozy a kombi nevynechala. Některé značky, jako tradičně Audi a Subaru, ale i Mercedes, BMW, VW a některé další, mají v nabídce svých kombíků také verze s pohonem 4x4, s nejrůznějším doplňkovým označením.

Pokud bychom chtěli srovnávat auta kombi se zhruba stejně velkými minivany, ty jsou na pohled i ve skutečnosti vyšší, díky tomu mají větší čelní plochu, jsou i o trochu těžší, a i když jsou obvykle velmi pečlivě aerodynamicky zpracovány, mají zpravidla o nějakou tu desetinu nebo i litr vyšší spotřebu pohonných hmot. Určitě nemalou roli bude stále víc hrát psychický pocit větší bezpečnosti, vyplývající z toho, že řidič a jeho spolujezdec sedí na předních sedadlech poněkud výš.

U nás kralují mezi kombíky prostornější verze škodovek Fabia a Octavia. Jen loni se jich prodalo celkově přes 27,5 tisíce kusů, což je téměř 18,5 procenta celkového domácího trhu osobních vozů. Není také bez zajímavosti, že verze kombi se podílejí na celkovém tuzemském prodeji fabií 40 % a u octavií ještě o dvě procenta víc. Přitom v nabídce Octavie Combi nechybí ani verze 4x4.

Vozy kombi v současné době zatím nad velkoprostorovými ještě odbytově vítězí. Určitou roli zde hraje tradice a konzervativnost zákazníků, ale většinou i poněkud nižší pořizovací cena a nižší provozní náklady. Praktické přednosti velkoprostorových automobilů jsou ale nesporné a celosvětový vývoj zatím směřuje víc právě k novějším a modernějším velkoprostorovým typům. Jak dlouho si vozy kombi ještě udrží toto postavení, ukáže teprve budoucnost.

Cestou necestou

Mít auto, které jezdí svižně po silnicích a dálnicích a nepoleká se ani polní cesty nebo lehčího terénu, bylo snem mnoha generací. Vzpomínky na trofejní džípy, z armády vyřazené gazíky a z některých podniků vyřazovaná hranatá rumunská ára už upadají v zapomenutí. Dnes si každý, kdo na to má, může koupit čtyřkolku, od maličkého Suzuki Jimny až po legendami opředený Hummer. U něj se ale nabízí potenciálním zájemcům hned několik zvláštností a určitých problémů navíc, kvůli kterým si asi leckdo nechá zajít chuť. Hummer H2 je jednak ve skutečnosti opravdu hodně velký (délka 4821 mm, šířka jako menší náklaďák 2063 mm a výška bez 26 mm dva metry). Je ale také dost neobratný. Otočit se na české silnici je takřka nemožné, průměr otáčení má úctyhodných 14 metrů. Benzinový motor má výkon 330 koní, což ho dokáže rozparádit až na rychlost 160 km/h, ale za cenu v průměru 25,5 l benzinu na 100 km a při troše svižnější jízdě na silnici je běžné, že v nádrži ubude každých 100 km dalších 30 litrů. V terénu je spotřeba samozřejmě ještě vyšší. Pomineme-li cenu, která se u nás pohybuje nad hranicí 2,5 milionu Kč, je pro jízdu s Hummerem H2 poměrně důležitá ještě jedna maličkost. Autíčko vzbuzující respekt váží totiž 3 tuny, ale celková hmotnost je přes 3900 kg, takže pro jeho řízení je zapotřebí mít řidičské oprávnění skupiny C, pro nákladní vozidla.

Výběr v této kategorii je opravdu víc než bohatý. Na kupující čekají čtyři desítky typů vozů schopných zdolávat záběrem všech čtyř kol horské i polní cesty a na silnicích se pohybovat bez velkého handicapu mezi cestovními vozy. Lahůdkou pro gurmány je mezi vozy SUV bezkonkurenčně Porsche Cayenne Turbo, jehož cena se může vyšplhat hodně nad 3,5 milionu. Díky 450 koním pod kapotou zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,6 sekundy a největší rychlostí 266 km/h se vyrovná tento hodně luxusní "teréňák" mnohým sportovním vozům. Pro plátce DPH je možné zakoupit tento skvost v užitkové verzi a ušetřit tak i přes tři čtvrtě milionu.

Off-roady a vozy SUV jsou v podstatě mohutná a také poměrně drahá, až velmi drahá kombi se zvýšenou světlou výškou a velkými koly. Ty dnes nabízejí nejen tradiční výrobci, jako je Land Rover či Toyota, ale také mnozí renomovaní výrobci luxusních vozů, jako již zmíněný Porsche. Nechybí ani dva typy od BMW, Mercedes, Lexus a nově také velmi zajímavé Volvo XC 90 a samozřejmě další. Převážná část u nás prodávaných vozů s pohonem 4x4 má hospodárnější naftové motory a jen menší část žíznivější benziňáky.

Nejprodávanějšími byly u nás loni Toyota RAV 4, Hyundai Santa Fe, a Audi Allroad, které je tak trochu na hranici mezi kombi a SUV, ale možnost zvýšení světlé výšky na víc než 20 cm ho právem řadí také do terénu. Letos se zatím pořadí na stupních vítězů jen mírně proměnilo, což je patrné z našich tabulek.

Jsou auta s pohonem 4x4 výhodnější?

Přestože jsou v poslední době automobily s pohonem 4x4 velkou módou, stojí za to před jejich koupí zvážit, zdali se vám právě tento druh vozidla vyplatí. Ve Švýcarsku, kde jsou podmínky pro využití tohoto druhu pohonu daleko výhodnější než u nás, stanovili na základě objektivních měření rozhodující klady a zápory. Resumé bylo dost překvapující a pro auta SUV velmi nepříznivé. Podle této studie jsou terénní auta ve výhodě před osobními jen svými záběrovými vlastnostmi, průjezdností a ovladatelností na sněhu. Ve všech ostatních objektivně kontrolovaných parametrech dopadly čtyřkolky hůře. Mají například horší brzdné vlastnosti na sněhu i na ledu a byly také horší ve všech měřeních na mokru a na suchu (při brzdění s ABS, ovládání vozidla, jsou hlučnější, mají horší jízdní vlastnosti a na mokru jsou náchylnější k aquaplaningu). Připočteme-li k tomu vyšší pořizovací cenu, vyšší provozní náklady, výrazně vyšší spotřebu, hlučnost a spíše jen subjektivní pocit vyšší bezpečnosti, pak se jeví solidní kombi výrazně výhodnější. Zanícené vyznavače a zájemce o terénní vozy ale asi stejně nic nepřesvědčí.

Většina prodejců automobilů s pohonem 4x4, ale také mnohých aut velkoprostorových a některých typů kombi, včetně těch nejluxusnějších značek, využívá v poslední době možnosti homologace těchto vozů na lehké užitkové, což přináší plátcům DPH nemalé finanční výhody. Z prodejních statistik pak vyplývá, že zhruba polovina vozů s pohonem 4x4 je prodávána jako osobní a druhá polovina stejných typů má v dokladech, že se jedná o lehké užitkové vozidlo. Zaklínací formulkou českých zákonodárců, podle které se dá uplatnit odpočet DPH, je, že hmotnost nákladu musí být vyšší než hmotnost posádky, plus ještě drobné úpravy v interiéru, které nejsou u těchto vozů problém. Proč by se této možnosti nevyužilo?

Auta spíše jen pro radost

V kategorii automobilů pro volný čas nemohou chybět ani vozy sportovní. Nemyslíme tím auta pro opravdové závodění, ale elegantní kupé nebo sezonní kabriolety. K nim se mohou přiřadit ještě vlci v rouše beránčím, což jsou na pohled cestovní vozy, resp. odvozeniny od nich, ale vybavené mimořádně výkonnými motory a adekvátními podvozky, které svými jízdními výkony mohou prohánět většinu renomovaných sporťáků. Mezi takové patří např. Subaru Impreza WRX STi s 265 koníky pod kapotou a pohonem 4x4, což nabízí svezení téměř jako v porschi, ale při třetinových pořizovacích nákladech. Jen tak mimochodem, těchto Subaru u nás jezdí už víc než stovka. Podobně jsou u nás v nabídce ještě další rakety na čtyřech kolech, jako např. Alfa Romeo 147 GTA (250 k), BMW M3 (343 k), Ford Focus RS (215 k), Honda Civic Type-R (200 k), deriváty AMG u mercedesů, Peugeot 206 RC (177 k), Renault Clio Sport (255 k) nebo Volvo S 60 T5 (250, popř. i 300 k).

Pravými sporťáky jsou ale nízká dvoudveřová, dvou nebo 2+2místná kupé. V nabídce na českém trhu jich jsou na dvě desítky typů a loni se jich prodalo na čtyři stovky kusů, od plnokrevníků Ferrari a Porsche, kterých se u nás loni prodalo po 17 kusech, exotických Maserati a Lamborghini přes uhlazeného jaguára a luxusní mercedesy až po nové dravce v podobě Mazdy RX8, Nissanu 350 Z. Stranou nezůstávají ani "konfekční" kupé, mezi které lze zařadit Hyundai Coupé či Opela Astru Coupé. Jak je vidět, zákazníci se u nás i pro tento druh automobilů pro náročné najdou.

Vítr ve vlasech (nebo v pleši)

Kabriolety, bez kterých by se neobešel žádný pořádný americký, francouzský či italský film, ať už je romantický nebo thriller, patří bezesporu mezi auta snů a ti, kteří si je kupují, si zřejmě své sny plní. Někteří si je plní, až když se jim při otevřené střeše už nemůže prohánět vítr ve vlasech. Ty mezitím odnesl čas. Auta se střechou, která se ukládá do zavazadlového prostoru, bývají už v naprosté většině opravdu druhými nebo i třetími v rodinné nebo podnikatelské garáži. Na rozdíl od vozů velkoprostorových a SUV má kabriolet jen omezený zavazadlový prostor, do kterého se toho moc nevejde. Také se s nimi většinou nejezdí na daleké cesty, protože sto či dvě stě litrů prostoru v kufru pojme jen nezbytnosti na pár dnů a nocí.

Je logické, že se v našich zeměpisných a zejména povětrnostních podmínkách dá jezdit se staženou střechou jen menší část roku. Kousek jara, léto a část podzimu, a to ještě nesmí být chladno nebo pršet. Kabriolety jsou tedy především sezonní záležitostí pro radost a patří do skupiny automobilů, které se v převážné většině ukládají v garážích k zimnímu spánku a ani se na ně nekupují zimní pneumatiky. Bohužel ve vedrech, jaká byla loni v létě, je naopak někdy i v kabrioletu lepší zatáhnout střechu a spustit klimatizaci, zejména při jízdě ve městě.

Přes všechny uvedené nevýhody se u nás prodej kabrioletů zvyšuje. Loňských 319 kusů je toho jednoznačným potvrzením. Přispívají k tomu nové atraktivní modely, zejména francouzské provenience, s pevnými, do zavazadlového prostoru skládacími střechami. Tuto novou vlnu zahájil Peugeot 206 CC, po něm přišel Citroe¨ n Pluriel a od letoška je i na našem trhu další dvojice - Renault Megane Coupé-Cabrio a větší Peugeot 307 CC. Pozoruhodný byl také loňský prodej Mercedesů SL, kterých se prodalo 42 kusů.

Kdo šetří, může mít smůlu

Parafrázování známého českého přísloví je zejména u dražších automobilů pro volný čas na místě. Zde by se lépe hodilo jiné úsloví, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat laciné věci. Týká se to především pneumatik, ale také paliv a maziv. Na pneumatikách závisí, zdali nám jejich vlastnosti umožní zabrzdit na co nejkratší dráze, i to, vyjedeme-li na zhoršeném povrchu, nebo bude-li nás muset vytahovat někdo jiný. Podobně je tomu i s palivem a oleji. Korunová úspora se nejednou proměnila v desetitisícové ztráty při poškození motoru.

Podobně není v současné době vhodné šetřit na některých prvcích výbavy, mezi které patří airbagy, ABS, dálkově ovládané zamykání, ale také klimatizace a dokonalejší zabezpečení. Na rádiové či satelitní zabezpečení poskytují mnohé pojišťovny citelné slevy, takže se poměrně vyšší investice u dražších vozidel vrátí někdy už i za tři roky.

Proměny vozidlového parku pokračují

Za posledních deset let nejenže vzrostl počet u nás registrovaných automobilů, ale ještě výrazněji se změnila jejich struktura i pestrost samotné nabídky. Přibylo aut, o kterých se dá říci, že víc podporují aktivní životní styl. Stačí se důkladněji dívat kolem sebe. Na našich silnicích a dálnicích se prohání stále víc vozů s pohonem 4x4, velkoprostorových, ale také sportovních kupé či kabrioletů.

Přiblížení se Evropě je v tomto ohledu opravdu pozoruhodné. Jde ale také o to, aby se naše silnice a vozidla staly bezpečnějšími. To bude záležet nejen na vozidlech samotných a jejich technické úrovni, ale především na řidičích. Na jedněch, aby nejezdili tak agresivně jako doposud a byli ohleduplnější, stejně jako se jezdí v nejvyspělejších zemích, a na druhých, aby nesedali za volanty ve stavu, ve kterém mohou snadno způsobit neštěstí, a za volanty vozidel, která jsou díky svému stavu a stáří přímo životu nebezpečná. A o to by mělo jít nám všem.

Automobily nepředstavují v současné době pouze specifický druh dopravních prostředků, ale jejich význam a postavení se posunulo také do dalších sfér. Jsou i odrazem sociální úrovně a postavení svých majitelů a uživatelů. Stávají se také spojnicí a zrcadlem aktivního života i prestiže. Auta pro volný čas proto dnes představují významný odbytový potenciál a cílová skupina zákazníků, kteří je kupují a budou kupovat, patří k velmi perspektivním.

Autor je spolupracovníkem redakce


Prodeje vybraných kategorií 
                                   2003     1-32004
Sportovní kupé
MERCEDES CLK          145       18
HYUNDAI Coupé           73         12
BMW "3" Coupé              25          9
MAZDA RX 8                 22         24
AUDI TT                          22          5
NISSAN 350 Z               18         13
FERRARI 360 Modena    17         3
MERCEDES "CL"           15           4
PORSCHE 911               12           3
CHRYSLER Crossfire     10           7
MERCEDES C Coupe      8           0
OPEL Astra Coupé           7            1
Peugeot 406 Coupé           7            0
MASERATI Coupé           6           0
JAGUAR XK 8                 4           0
LAMBORGHINI Murcielago 3      0
ALFA ROMEO GTV        1           0
BMW 645                         0         24

Kabriolety
CITROE¨ N C 3 Pluriel      74        6
PEUGEOT 206 CC           64        4
MERCEDES SL                42        8
AUDI A4 Cabrio               27        3
BMW Z 4                          27        1
KAIPAN                           18        0
BMW "3" Cabrio               14        1
MAZDA MX 5                  12        0
MERCEDES SLK              8          0
PORSCHE Boxter              5          0
SMART cabrio                   5          4
VOLVO C 70 Cabrio         4          0
LEXUS SC                         3          1
ALFA ROMEO Spider       2          0
AUDI TT Roadster              2          0
FIAT Barchetta                    2          0
FORD Streetka                    2         11
VW New Beetle Cabrio        2         1
BMW Z 3                            1           0
HONDA S 2000                  1          0
CHRYSLER Sebring Cabrio  1         0
MASERATI Spider               1          0
OPEL Speedster                   1          2
SAAB 9-3 Cabrio                  1         0
PEUGEOT 307 CC               0        27

Vývoj prodeje automobilů vybraných kategorií
Kategorie vozidel   1999 2000 2001 2002 2003 1 až 3/2004
Minivany               1 971 3 685 4 852 4 811 4 856 1 503
Velkoprostorové    566 739 1 380 1 475 1 571 244
Velkoprostorové    3 361 3 455 4 221 4 860 6 694 1 621
odvozené od užitkových
Celkem                  5 898 7 879 10 453 11 146 13 121 3 368

Sportovní kupé       393 261 232 287 395 123
Kabriolety              97 134 211 193 319 69
Celkem                  490 395 443 480 714 192
4x4 a SUV             2 957 3 372 3 393 4 267 5 375 1 162

Vývoj prodeje vybraných kategorií osobních a LU vozů
                                
2003                              1 až 3/2004
             OA a LUV    jen OA   jen LUV         OA a LUV
Celkový trh 167 660  149 538  18 122                35 164

Škoda kombi osobní a lehké užitkové
ŠKODA Fabia Combi 19 983 19 836 147 4 399
ŠKODA Octavia Combi 7 524 7 524 0 1 175

Minivany registrované jako osobní, popř. jako lehké užitkové
OPEL Agila 1 210 1 191 19 156
RENAULT Megane Scenic 917 762 155 129
CITROE¨ N Xsara Picasso 732 614 118 176
OPEL Zafira 624 347 277 95
OPEL Meriva 525 431 94 197
VW Touran 422 186 236 233
FORD Fusion 414 414 0 76
HYUNDAI Matrix 259 259 0 52
SUZUKI Wagon R 225 225 0 42
MITSUBISHI Space Star 213 213 0 14
NISSAN Almera Tino 209 209 0 74
MAZDA Premacy 198 179 19 23
KIA Carens 192 192 0 26
MERCEDES "A" 150 150 0 31
SUZUKI Ignis 113 113 0 84
TOYOTA Corolla Verso 107 107 0 10
DAEWOO Tacuma 68 68 0 12
TOYOTA Yaris Verso 67 51 16 0
FORD Focus C MAX 49 49 0 155
TOYOTA Avensis Verso 45 33 12 5
FIAT Multipla 29 29 0 4
CHRYSLER PT Cruiser 20 20 0 2
HONDA Stream 13 13 0 1
SUZUKI Liana 10 10 0 2
FIAT Idea 0 0 0 44

Velkoprostorové automobily registrované jako osobní nebo jako lehké užitkové
RENAULT Espace 260 178 82 40
SEAT Alhambra 229 130 99 33
VW Sharan 206 101 105 23
KIA Carnival 186 121 65 43
PEUGEOT 807 144 91 53 19
CHRYSLER Grand Voyager 115 104 11 7
MAZDA MPV 91 78 13 4
CITROE¨ N C 8 85 50 35 22
FORD Galaxy 73 35 38 21
CHRYSLER Voyager 30 28 2 1
FIAT Ulysse 11 11 0 0
MITSUBISHI Space Wagon 6 5 1 0

Velkoprostorové automobily odvozené od lehkých užitkových, avšak registrovaných také jako osobní, nebo jako lehké užitkové
FORD Transit 2 500 174 2 326 479
VW Transporter 1 629 416 1 213 333
CITROE¨ N Berlingo Combi 1 142 249 893 318
PEUGEOT Partner Combi 1 072 313 759 182
RENAULT Kangoo 971 460 511 124
FORD Connect 564 112 452 89
FIAT Doblo 556 314 242 154
OPEL Combo Tour 532 122 410 106
MERCEDES "V"/ Vito 529 69 460 157
SEAT Inca 222 26 196 51
VW Multivan 132 72 60 80
HYUNDAI Trajet 108 47 61 7
MERCEDES Vaneo 105 22 83 26
PEUGEOT Expert 77 0 77 22
VW Caravelle 59 56 3 0
TOYOTA Hiace 54 12 42 7
FIAT Scudo 10 4 6 13
MERCEDES Viano 8 8 0 23

4x4 registrované jako osobní, nebo jako lehké užitkové
TOYOTA RAV4 516 498 18 82
HYUNDAI Santa Fe 482 254 228 98
AUDI A6 Allroad 385 351 34 95
HONDA CR-V 351 351 0 45
MITSUBISHI Pajero/Sport 314 137 177 31
TOYOTA Land Cruiser 295 109 186 53
KIA Sorento 277 268 9 79
VW Touareg 245 74 171 77
SUBARU Forester 206 164 42 32
LADA Niva 185 165 20 34
MERCEDES "ML" 180 124 56 16
NISSAN X-Trail 160 160 0 73
BMW X 5 147 135 12 53
VOLVO XC 90 143 143 0 38
HYUNDAI Terracan 140 36 104 42
MITSUBISHI Outlander 129 129 0 15
SUZUKI Vitara 129 129 0 45
MITSUBISHI Pajero Pinin 126 126 0 17
LAND ROVER Freelander 123 83 40 38
JEEP Grand Cherokee 109 109 0 13
NISSAN Patrol 89 86 3 14
LAND ROVER Defender 72 21 51 12
NISSAN Terrano II 70 68 2 27
LAND ROVER Discovery 66 37 29 15
VOLVO XC 70 64 64 0 1
LEXUS RX 300 54 54 0 12
MAZDA Tribute 54 54 0 13
PORSCHE Cayenne 49 12 37 6
LAND RANGE Rover 47 37 10 9
JEEP Cherokee 47 47 0 5
SUZUKI Jimny 30 28 2 6
MERCEDES "G" 25 16 9 2
HUMMER 17 0 17 1
KIA Sportage 11 11 0 0
HONDA HR-V 9 9 0 4
JEEP Wrangler 8 5 3 4
OPEL Frontera 6 3 3 0
BMW X 3 1 0 0 32