Základní charakteristika vozů pro volný čas

Jednotlivé typy vozů lze rozdělit zhruba do několika kategorií.

Minivany

Jsou poměrně velmi mladou, ale zato velmi dynamicky se rozvíjející kategorií zejména v zahraničí. Ale i u nás nacházejí stále víc kupujících. Jsou typické větší výškou a mimořádně příznivým využitím obestavěného prostoru, kdy při nevelké délce - do 4,5 metru - nabízejí dostatek vnitřního místa pro cestující, někdy u úspornější verze i pro sedm lidí. Nejprodávanějšími typy u nás jsou Renault Scenic, který je také protagonistou této kategorie, Citroe¨ n Xsara Picasso, Opel Meriva a Zafira a nově také Ford Focus C-MAX.

Velkoprostorové vozy

Tvoří zvláštní kategorii rodinných, ale také podnikových automobilů, které při délce odpovídající vozu střední nebo vyšší střední třídy - 4,5 až 5 metrů a opět větší výšce poskytují cestujícím velmi dobrý komfort, variabilitu vnitřního uspořádání, dostatek vnitřního prostoru, běžně pro sedm lidí a jejich zavazadla. Jízdními výkony nezaostávají za běžnými cestovními sedany. Průkopníkem této kategorie je Renault Espace, ale má mnoho zdatných konkurentů, jako např. Seat Alhambra, Kia Carnival, Chrysler Grand Voyager či VW Sharan a samozřejmě i další typy.

Velkoprostorové, odvozené od užitkových

Toto je specifická kategorie osobních automobilů, která je schopná splnit dost protichůdné požadavky. Tvar nezapře dodávku, ale vnitřní, variabilní uspořádání nabízí bezproblémovou přepravu zboží nebo pracovních pomůcek ve velkém úložném prostoru stejně jako pohodlnou dopravu pěti osob. Nezřídka nabízí vnitřní úložný, resp. nákladový prostor, po složení zadních sedadel až 3 m3 nebo i víc. Představiteli této kategorie jsou Peugeot Partner, Renault Kangoo, Citroe¨ n Berlingo, ale také VW Transporter/Multivan, Fiat Doblo apod.

Vozy terénní a SUV

Charakterizuje je pohon všech čtyř kol, větší světlá výška a díky ní lepší průjezdnost, vyšší stavba a větší kola. Uspořádáním zpravidla pětidveřové (ale někdy jen třídveřové) karoserie připomínají větší a vyšší kombi. Většinou komfortní interiér není rozdílný od osobních typů. Automobily této kategorie si jejich majitelé nechávají často vybavovat doplňkovými ochrannými rámy vpředu i vzadu, speciálními prahy a dalšími vymoženostmi. Dnes má tento druh osobních automobilů ve výrobním programu zhruba polovina všech automobilových výrobců. Protagonisty této kategorie jsou britské vozy Land Rover a Toyota. U nás jsou nejprodávanější Toyoty RAV4 a Land Cruiser, Audi Allroad, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Pajero, Kia Sorento či nově Volvo XC 90.

Sportovní kupé

Nepatří u nás k příliš rozšířeným, ale jsou předmětem častého obdivu. Charakterizuje je nízká stavba, vykoupená většinou poměrně stísněným vnitřním prostorem, aerodynamické tvary, agresivní vzhled, výkonné motory, atraktivní jízdní vlastnosti a výkony. Škála sportovních kupé sahá od relativně levnějších vozů Hyundai Coupé či Opel Astra Coupé až k solidům, jakými jsou vozy Ferrari, Porsche, nebo nověji Mazda RX 8, Nissan 350 Z apod.

Kabriolety

Představují zejména v létě asi nejlákavější druh osobních automobilů. Disponují obdobnými vlastnostmi jako sportovní kupé, jsou rovněž výkonné, nízké atd., ale mají ještě menší zavazadlový prostor, protože jeho velkou část zabírá místo pro uložení stahovací střechy. V poslední době jsou stále víc oblíbené kabriolety, které mají sice skládací, ale kovovou střechu, a z té dokáže důmyslný mechanismus během krátké chvíle udělat z kupé kabriolet a naopak. Tento systém je známý už desetiletí, ale teprve před necelými deseti lety jej začal používat Mercedes u svého typu SLK a v poslední době jej následovalo několik dalších značek, jako např. Peugeot 206 CC a 307 CC, Renault Megane Coupé-Cabrio nebo Lexus SC.