Na dnešní půlnoc se málokdo těší tak jako řidiči kamiónů a autodopravci.
Včera a dnes ale ještě většina řidičů musela na hranicích počítat s dlouhým čekáním. Včera tak například kamióny stály více než dvacet pět hodin na hraničním přechodu s Polskem v Náchodě, patnáct hodin na stejné hranici v Chotěbuzi. Deset hodin se čekalo na česko-slovenském hraničním přechodu v Sudoměřicích, několik hodin čekali na odbavení také řidiči na hranicích s Německem.
"Je vidět, že to celníci mají za pár, už se jim moc pracovat nechce. A před víkendem se na hranicích vždycky fronty tvořily, takže pro nás nic nového. Ale ten den už to určitě vydržíme," řekl včera na hraničním přechodu se Slovenskem ve Starém Hrozenkově Milan Hanák. S kamiónem jezdí už deset let pro několik firem ze Zlína.
Na celnici v Hrozenkově se včera čekalo na příjezdu do Česka až osm hodin, na odjezdu pak hodiny čtyři. "To víte, že se na okamžik, kdy budeme mít volné hranice v celé Evropské unii, velice těšíme, nebyl to žádný med čekat za jakéhokoliv počasí dlouhé hodiny na odbavení," dodává brněnský autodopravce Milan Nešpor.
Čekání na hranicích přitom přinášelo autodopravcům výrazné ekonomické ztráty. "Denní čekání na celnici znamená pro autodopravce ztrátu čtyři až pět tisíc korun. Navíc musí platit leasing na auta, které místo ježdění dlouhé hodiny stojí, platit řidiče, kteří čekají v nekonečných frontách. Odběratele navíc nezajímá, kde kolik hodin autodopravce stojí na hranicích, ale chce mít svoje zboží na čas a autodopravci musí platit penále," uvedl letos v zimě, kdy se výrazně prodloužily čekací doby na česko-slovenských hranicích, Vojtěch Máša ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
A autodopravci a řidiči se na konec čekání na hranicích těší i přesto, že mají před sebou nejistou budoucnost. Zrychlení průjezdu přes hranice pro některé z nich totiž může znamenat existenční problémy a také ještě další přitvrzení konkurence z dalších zemí Evropské unie v nákladní dopravě. Dodací lhůty se po ukončení čekání na hranicích podle autodopravců zkrátí tak o jeden až dva dny, zpočátku tudíž nebude potřeba tolik aut.
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia odhaduje, že zrychlení dopravy, a tím i potřeba menšího počtu kamiónů, může způsobit to, že až deset procent tuzemských kapacit v autodopravě může být nevyužitých. V zemi by tak kvůli tomu ztratila práci asi tisícovka řidičů kamiónů.
Na druhou stranu však může vstup země do unie přinést také výrazný růst zakázek, takže dopad nemusí být podle autodopravců až tak zlý. Situace se naopak může zlepšit. "To, co odbourání hraničních kontrol a otevření trhu opravdu přinese, si nikdo odhadnout netroufá, je to sázka do loterie. A jestli bude muset dopravu omezit nebo propouštět řidiče, to si vůbec netroufám odhadnout," dodává autodopravce Milan Nešpor.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist