Jak režisér Stone objevil Castrovu Ameriku

/od našeho spolupracovníka/
Zdá se to neuvěřitelné, ale existuje-li nějaká země, kde se nyní náramně daří kultu latinsko- a jihoamerických revolucionářů, jsou to Spojené státy. Často pokrytecká kritika stávajícího konzumního životního stylu je nezřídka spojena s ikonami kubánské revoluce - Fidelem Castrem a zejména s Ernestem Che Guevarou. Jeho road-movie po Jižní Americe zrekonstruoval režisér Walter Salles, Steven Soderbergh hodlá zfilmovat "život a dílo" a na kubánského vůdce se dvakrát po sobě zaměřil Oliver Stone.
Do českých kin přišel díky distribuční společnosti Atlantis celovečerní dokument Comandante. Film, který natočil známý americký režisér Stone, ale který ve skutečnosti nenápadně režírovala portrétovaná osoba - Fidel Castro.
Právě na tomto snímku je zřetelně vidět zploštěné a povrchní vnímání nejen Castra a Guevary, ale všech atributů spojených s posledním půlstoletím na Kubě. Stone, jenž se svým štábem strávil v Castrově přítomnosti tři dny a natočil třicet hodin materiálu, se totiž nevymanil z kýčovitého a prvoplánového "revolučního diskursu".
Nemá tak daleko k opovrhovanému symbolu americké popové kultury, Madonně, jež se - okouzlena svou domnělou odbojností - nechala na poslední album American Life zvěčnit jako Guevarova následovnice.

Poslušný bouřlivák Stone

Stone, jenž ostruhy tvůrce politicky laděných titulů získal hlavně díky diskutabilnímu spektáklu JFK a antimilitaristické Četě, přesto začíná snímek Comandante zostra: pod archívními záběry rozjásaných odpůrců Batistova režimu z roku 1959 se linou Castrova slova o "zastupitelské demokracii a plánované ekonomice", aby je vzápětí vystřídaly momentky omšelé Kuby současnosti.
Konfrontace oficiálních proklamací a žité reality však není tím, co Stonea zajímá. Společně se všetečnými kameramany Castra zbavuje (hlavně před americkým publikem) masky totálního ideologa: Fidel hovoří o filozofii, historii, náboženství, kultuře. Chvílemi to vypadá, jako kdyby byl americký štáb zaskočen tím, že kubánský vůdce zná i jiné než oficiální autory, že podává politiku i z jiných než dogmatických úhlů, že se nebrání hovořit o své smrtelnosti, že z jeho úst na adresu Spojených států neputují kletby a nadávky.
České diváky nejspíše překvapí Stoneův bodrý tón: plácání po ramenou, uctivé otázky (ačkoliv kladené neosobně skrze překladatelku ve 3. osobě), shovívavý smích... Není pochyb o tom, kdo z intelektuálního klání vychází po zahřívacím kole vítězně.
Filmařovo opojení Castrem lze vysvětlit snad i tím, že "miláček 70 až 80 procent Kubánců", jak tvrdí jedna věta z filmu, oplývá zcela jiným charismatem než současná americká politická špička.

Od politiky k alkoholu

Okruh otázek kladených vůdci neustále těká od milníků moderní historie Kuby přes zahraniční politiku k privátním tématům. Samozřejmě není opomenuta otázka McDonaldů na Kubě ("Myslím, že zde by byly platnější než v Indii," odvětí Castro), Che Guevary ("Zpráva o jeho smrti patřila k těm nejsmutnějším, které jsem kdy dostal."), či Eliána Gonzálese.
Režisér sice přijel do Havany vyzbrojen citáty herců, literátů a politiků, avšak nezapře v sobě člověka dychtícího po senzaci. Proto pídění se po tom, s jakým sovětským politikem se Fidelovi nejlépe pilo, proto sveřepé bušení do Castrova osobního života. Nejen, že jsou tyto pasáže zbytečné; jsou především hloupé.
Korunu všemu Stone nasazuje rozverným prosazováním teze, že Castro je "takovou kubánskou Evitou Perónovou".
Snaha učinit z Castra nikoliv hrdinu-padoucha tohoto času a prostoru, ale hrdinu-padoucha mýtu připomínajícího filmový příběh celý snímek shazuje. Jak jinak než kýčem nazvat záběry Castra mezi nadšeným davem budoucích mediků (i z USA!), které podkresluje hudba z muzikálu Andrew Lloyd Webera?

Castro podruhé, Che potřetí

Je dost dobře možné, že odvrácenou stranu Castrova režimu Stone probádal rok po natočení Comandanta. Poté, co bylo na Kubě uvězněno na sedm desítek opozičních aktivistů, se s kamerou vydal do Havany podruhé. Snímek s názvem Hledání Fidela (Looking for Fidel) měl premiéru minulý měsíc na americkém kanálu HBO. A je velká škoda, že se titul pro česká kina nepodařilo získat do bloku s Comandantem. Ke slovu v něm přicházejí i bojovníci za lidská práva a z dostupných informací lze vyčíst, že Stone je občas i kousavý...
Kubánská revoluce nicméně ožívá přičiněním i dalších filmařů. Samé pochvaly například v těchto dnech sklízí celovečerní hraný snímek Motorcycle Diaries. Režiséru Walteru Sallesovi byl předlohou deník Che Guevary, který si vedl během svých cest po Jižní Americe v roce 1952.
Biografické ambice má potom očekávaný projekt Che, jenž by měl slovutný Steven Soderbergh začít natáčet v létě příštího roku. Pro titulní roli byl vybrán Benicio del Toro, který má veškeré předpoklady zastínit výkon Omara Sharifa. Ten ztělesnil Guevaru v - i podle mínění odpůrců tohoto revolucionáře - značně nepovedeném filmu Che! z roku 1969.