Ne nadarmo získala Yamaha YZF-R6 loni titul Masterbike of the Year v kategorii Supersport 600. Zaujme totiž nejen dravým vzhledem, ale i skvělým motorem a jízdními vlastnostmi. Pro sportovně laděného jezdce a milovníka divokých motocyklových honiček na okruhu je ideálním společníkem.
"Er-šestka" je skutečná kráska. Vpředu má sportovní úzké světlomety s čirou optikou jemně zkosené do "V", z boku pak výrazné "závodní" rysy a ostře se úžící zádi dominuje sestava LED diod tvořící zadní a brzdová světla. Pro letošní rok bude v prodeji v modré, červené a tmavě šedé barvě. Změna kapotáže k ostřejším rysům uvolnila více prostoru pro kolena, ale pokud před čelní plexi zalehne dlouhán, nemá "kam složit hlavu" (to ale platí pro všechny supersportovní stroje).
Oproti minulým modelům R6 přibyl v základní výbavě imobilizér s indikátorem na přístrojové desce. Vedle otáčkoměru získala nová "er-šestka" i modernější typ displeje ukazující rychlost a další důležité funkce, nově též teplotu chladicí kapaliny.
Novinkou je také intenzívní bílá kontrolka nad všemi přístroji, která v závislosti na okamžitých výkonech sděluje řidiči, kdy dosáhl optimálních otáček, kdy je pod nimi a kdy přesáhl horní mez. Všechny hodnoty můžete předem naprogramovat, nastavit intenzitu světla, zvolit například blikající režim a podobně. Kontrolka je příjemná, viditelná za každého počasí a stihli jsme ji vnímat i na okruhu. Před usednutím na motocykl musíme ještě zmínit nový hliníkový rám Deltabox III, u kterého má YAMAHA patentováno unikátní tlakové lití.
Startujeme motor s obsahem 600 ccm, nyní již pouze s přímým vstřikováním paliva a chybějícím sytičem. Motocykl ihned po startu rozsvěcí hlavní světlomet, jehož halogenové světlo je velmi účinné. Zhasnout ho lze jen vypnutím motoru.
Řazení šestistupňovou převodovkou je krátké a přesné. Jestliže bude motor v nižších otáčkách než pět tisíc za minutu, nedojedete ani autobus. Přímé vstřikování ale dává motoru rozumné rozložení kroutícího momentu od deseti tisíc otáček až do 16 tisíc, bez známek citelné nebo nepříjemné změny výkonu. V těchto otáčkách motor reaguje okamžitě, výkon ale nekončí, ani když je překročíme. Při razantním řazení se motocykl skoro nehne ani při plném výkonu. Zvuk motorky je příjemný, ale nelze jej rozeznat od předchozích modelů.
Při kličkování ve městě pomáhají nejen brzda, klakson a dálkové světlo, ale pro tolerantní řidiče uhýbajících vozidel možnost poděkování výstražnými blikači. Jsou též součástí základního vybavení a ovládají se palcem na levém řídítku.
Na okruh výrobce jasně popisuje přenastavení předních i zadních tlumičů, případně změnu polohy řídítek. Změna však u sériové motorky není zcela zásadní, proto - jezdíme-li často na běžných silnicích - je kompromisní nastavení vyhovující. Spotřeba se při jízdě na běžných komunikacích pohybuje kolem osmi litrů na sto kilometrů, na okruhu se zhruba o dva litry zvýší.
Zde je ale "er-šestka" zcela netolerantní k soupeřům. Do zatáček jde bez násilí, při výjezdu se sice trochu zavlní, (podvozek jsme neměli přenastaven), ale ihned vystřelí ven. Brzdy jsou citlivé a hlavně vůbec nevadnou - na okruhu ani ve městě. Základní pneu Michelin je univerzální pro jízdu na silnici i na závodních okruzích.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce
Technická data:
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec, DOHC
Počet ventilů: 4
Zdvihový objem: 600 ccm
Maximální výkon: 90,5 kW (123 k) při 13 000 min-1 při náporovém měření
Startér: Elektrický
Převodovka/sekundární převod: 6 rychlostí, řetězem
Celková délka/výška/šířka v mm: 2025/1090/690
Hmotnost: 162 kg
Objem palivové nádrže: 17 litrů
Přední/zadní pérování: Teleskopická vidlice/monocross
Přední/zadní brzda: Dvojitá kotoučová 298 mm/kotoučová 220 mm
Přední a zadní pneumatiky: 120/60 ZR17 M a 180/55 ZR17 M/C
Cena: 315 692 korun
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist