Záruky na nová auta dvouletou záruku, některé nabízejí i delší

Základní záruční doba předepsaná zákonem je pro automobily i další zboží dva roky. Tuto garanci také poskytuje většina automobilek. Tři roky záruky bez omezení počtu najetých kilometrů nabízí automobilka Hyundai. Záruku na dobu tří let, nebo do ujetí 100 tisíc kilometrů nabízí Nissan, Land Rover a Toyota.
Mimo základní záruku na nový vůz se garance dále člení na garanci originálních náhradních dílů, prorezavění karosérie, na lak a například značky Jeep a Chrysler poskytují záruku i na emisní systém. U většiny automobilek lze za příplatek základní záruku dále prodloužit nebo dokoupit takzvanou rozšířenou záruku.

Servisní prohlídka minimálně jednou ročně
Servisní intervaly se díky použití kvalitnějších materiálů a lepších maziv prodloužily. U vozidel s palubním počítačem kvalitu motorového oleje hlídá čidlo napojené na palubní počítač a vyhodnocuje podle způsobu jízdy délku servisních intervalů. Ty se tak podle používání automobilu mohou lišit v rozmezí několika tisíců kilometrů. U vozidel, která nejsou vybavena palubním počítačem, je předepsán předem daný servisní interval v závislosti na ujetých kilometrech, nebo na době uplynulé od poslední prohlídky v servisu. Rozmezí intervalů je ale stanoveno tak, aby zákazníci se svým automobilem servis na-vštěvovali pravidelně - v rozmezí jednoho až dvou let.
Na druhou stranu také sváteční jezdci by měli nechat své auto zkontrolovat minimálně jednou ročně, nejlépe před zimou. Alespoň zběžná prohlídka je ale vhodná i po jejím skončení. Tyto návštěvy servisu jde dobře skloubit s výměnou letních a zimních pneumatik.
Při prohlídce by přitom auto mělo skutečně navštívit servis, běžná kontrola provozních kapalin nestačí. Moderní auta jsou plná složitých technických vymožeností, které už dnes laik může jen těžko pochopit, natož opravit.
Jakýkoli neodborný zásah přitom může být důvodem pro ukončení záruky i před jejím původním termínem ze strany prodejce. O záruku lze přijít i z dalších důvodů. Může jím být třeba nedostatečná údržba vozidla. Přesné podmínky péče o vůz jsou popsány v příručce pro majitele vozu.
Další příčinou ztráty garance může být i používání nesprávného paliva, oleje či mazadla, nepoužití originálních dílů nebo provádění servisu či výměny dílů vozu nepověřeným zástupcem značky. Úplný výčet podmínek platnosti poskytovaných záruk je specifikován v záruční knížce, kterou dostává každý majitel nového vozu při jeho koupi.

Výrobci pro nové vozy zajišťují i asistenční službu zdarma
Při nákupu většiny nových vozů výrobce dává k dispozici i asistenční službu, která je po dobu trvání základní záruky zdarma. V některých případech je však asistenční služba zdarma pouze po zkrácenou dobu - například jednoho roku - a nelze ji dále prodloužit. Nabídky asistenčních služeb závisejí na vybraném modelu a mohou se často měnit v souvislosti s různými cenovými akcemi automobilek.
[*]
Autor je spolupracovníkem redakce
Tabulka s přehledem záručních lhůt na str. 3

040518-hx01a.jpg ()

040518-hx01b.jpg ()

040518-hx01c.jpg ()