Firemní styl a jeho role u menších a středních podniků

Jedním ze základních prostředků budování image je vizuální styl. Právě vizuální stránka komunikace je schopna nás primárně ovlivňovat - vždyť základem vnímání světa kolem nás je zrakový vjem. Design je dnes již plnohodnotným marketinkovým nástrojem a stal se nedílnou součástí marketinkově-komunikačního mixu. Design vyvolává ve spotřebitelích/zákaznících asociace: drahý x levný, moderní x tradiční, přátelský x konzervativní atd. Pouze hezká značka a sjednocené prezentační materiály nejsou schopny udržet kvalitní image. Cílem je vytvořit harmonický soulad mezi deklarovanými a skutečnými hodnotami firmy. Pevný základ musí vycházet z firemní filozofie, která se synergicky promítá do produktu či služby, kultury firmy, její komunikace a právě i designu.
Budování kvalitní image je pro menší a střední firmy mnohdy složitějším úkolem než pro firmy velké. Menší společnosti většinou nedisponují většími finančními prostředky na reklamní kampaně, sponzoringové akce či jiné formy aktivního zviditelnění. Obvykle si nechají vytvořit firemní profil nebo katalogové listy, někdy postaví stánek na odborném veletrhu a podpoří jej jedním typem inzerátu. Je to především osobní jednání zaměstnanců, jež musí přesvědčit o kvalitách a benefitech společnosti. Představu o jejich fungování si pak spotřebitel/zákazník vytváří na základě doporučení či osobní zkušenosti.
Před několika lety se této oblasti začalo intenzivně věnovat i Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky prostřednictvím Design centra ČR. Jedním z výsledků jeho práce je i vyhlášení projektu Program design - vládního programu na podporu středního a drobného podnikání. Jak už sám název napovídá, projekt je zaměřen na české společnosti s maximálně pěti sty zaměstnanci. Přihlášeným firmám nabízí - při splnění určitých kritérií - získání státního příspěvku na kreativní designérské práce. Pokrytí nákladů od státu může dosáhnout až padesáti procent kreativního rozpočtu.
Tento záslužný krok umožnil řadě firem najmout si kvalitní designéry a zkvalitnit tak svou prezentaci či design svých produktů.
V naší agentuře se zabýváme tvorbou firemních stylů již více než deset let. Ze zkušeností lze jednoznačně vyvodit, že není podstatné, zda je firma malá či větší. V každém případě musí klást velký důraz na svůj vizuální styl. Dokonce lze říci, že právě menší firmy musí být, díky menšímu zastoupení v mediálním prostoru, více vidět, více zaujmout. Právě firemní styl je jedním z důležitých nástrojů, jenž firmě zásadním způsobem pomáhá navazovat a udržovat kontakt se zákazníkem.

Nový vizuální styl Renomia

Pojišťovací makléřská společnost APS Renomia se rozhodla ke svému desátému výročí existence zjednodušit své jméno na Renomia a změnit svůj firemní styl. Za těmito změnami stála snaha deklarovat své úspěchy a změnu postavení na českém trhu. Za klíčové firemní atributy byly zvoleny: partnerství, osobní přístup a stabilita. Nový firemní styl podpořil vnímání firmy jako profesionálního partnera na poli zprostředkování pojištění.

Nový corporate design Bohemia Finance

Společnost Bohemia Finance se zabývala poskytováním služeb v oblasti mzdové agendy a vedení účetnictví pro drobné firmy a živnostníky. Časem se vedení firmy rozhodlo začít nabízet své služby i větším podnikům na českém trhu. Toto rozhodnutí se sebou přineslo také zásadní změnu ve vizuální prezentaci společnosti - došlo k vytvoření jednotného firemního stylu, v rámci kterého vznikla i řada materiálů o poskytovaných službách a produktech. Také díky těmto změnám a kvalitě prezentačních materiálů dnes Bohemia Finance získává nové klienty a výrazně rozšiřuje portfolio svých služeb.
výkonný ředitel Ogilvy CID

Jak postupovat při vytváření firemního stylu?
1. analýza a zákonitosti podnikatelského prostředí
2. znalost komunikačních a prezentačních aktivit konkurence
3. definice vlastních benefitů vůči konkurenci
4. vytvoření charakteristického firemního stylu
5. tvorba prezentačních materiálů v souladu s celkovým designem
6. komunikace s vlastními zaměstnanci o charakteru prezentace
7. implementace vizuálního stylu a prezentačních materiálů

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist