Žádný street art. Reklama!, říkají odborníci


Michal Koleček, kurátor výstav současného umění:
"Rozhodně bych pražskou CowParade neoznačil za street art. Je to komerční záležitost, která nemá s uměním nic společného. Účastní se jí mnoho lidí a mezi nimi i několik výtvarníků. Ale z uměleckého hlediska je to bezvýznamná akce.
Pro umělce je to jen příležitost, jak se zviditelnit. Nemyslím si, že by tato akce mohla začínajícím umělcům nastartovat kariéru. Projekty, jako je CowParade, současnému umění nijak neprospívají. Výstavě chybějí jakákoliv kritéria. Představují se tu autoři od těch nejserióznějších až po amatéry. Divák, který se s výtvarným uměním setkává jen zřídka, se z toho absolutně nedozví, co je současné umění. Uvidí jen stádo pomalovaných krav. Jediným kritériem se tak zdá tvrzení, že umělcem je ten, kdo pomaloval krávu."
Jiří Ševčík, kunsthistorik, teoretik současného umění:
"CowParade mě nechává chladným. Je to jedna z mnoha spektakulárních reklamních akcí. Zúčastnění umělci se tak pouze zviditelňují, stejně jako pořad Kotel zviditelňuje politiky nebo šéfy institucí.
Je sice pravda, že současné umění musí využívat sponzoringu, ale nesmí se nechat ovládat. Umělec musí rozpoznat, kdy jde o mecenášství a kdy o reklamu kamuflovanou jako sponzoring. Pokud to nedělá, je buď naivní, nebo cynický.
Osobně si myslím, že CowParade přinese na charitu jen minimum toho, co firmy získají na své reklamě."