Jitka Černá
jitkacer@hotmail.com
Krédem relativně mladé společnosti T-Mobile Czech Republic je být poskytovatelem kvalitních mobilních služeb, které zákazník potřebuje a jimž bez problémů rozumí.
"V současné době máme naplněn stav organizační struktury společnosti, a proto dochází jen k přeobsazování postů. Buď někdo odejde, nebo přestoupí na jinou pozici. Vzhledem k velkému počtu zaměstnanců inzerujeme volná místa každý měsíc," odpovídá na otázku, jak často T-Mobile nabírá nové lidi, jedenatřicetiletý Jaromír Conk, manažer náboru a HR marketinku. Podle jeho názoru jsou mobilní operátoři celosvětově odvětvím, kde pracují zejména mladí lidé. "Když T-Mobile zahájil svou činnost v České republice, dal příležitost čerstvým absolventům a ti se společností rostou - dostali šanci a využili ji. Pokud se podíváte na top management, je tam řada mladých lidí. Stává se, že manažer je mladší než jeho zaměstnanci," tvrdí Jaromír Conk.
Společnost se snaží slovy osmadvacetiletého Zdeňka Vrby, specialisty pro spolupráci s technickými univerzitami, rozvíjet nadstandardní vztahy s institucemi jako např. ČVUT v Praze, VUT v Brně a VŠP v Ostravě. "V našich GSM laboratořích na univerzitách spolupracujeme se studenty nejen na diplomových pracích, ale i semestrálních, na projektech, které často i sami zadáváme. Student má tu výhodu, že může přímo konzultovat s našimi odborníky, techniky, ozkoušet si nejmodernější techniku. "T-Mobile se snaží podporovat výuku na univerzitách i tím, že škole nabízí odborné přednášky technického zaměření. Na VŠE v Praze a na univerzitě v Hradci Králové pořádá T-Mobile i přednášky na téma jak se připravit na start kariéry, na co si dát při přijímacím pohovoru pozor, jak si vybrat vhodného zaměstnavatele apod. "Tyto kontakty mají jednu velkou výhodu," říká Zdeněk Vrba. "Hledáme-li zaměstnance na technickou pozici, můžeme našich kontaktů na univerzitách využít a oslovit s konkrétní nabídkou skupinku 20 nejlepších studentů."
Zdeněk Vrba však zdůrazňuje, že kontakty s univerzitami mají sloužit primárně na podporu rozvoje vědy a výuky na vysokých školách a na zadávání technických projektů, kterými se firma zabývá a studenti mohou svým výzkumem pomoci při jejich řešení. "Studentům se například podařilo vytvořit jednoduchý software, který se nyní používá v celé mezinárodní skupině," chválí kvalitu studentů Zdeněk Vrba. "Praxe v takovýchto laboratořích si velice ceníme. Pro studenty je to prestižní záležitost a my ji vnímáme jako výbornou praxi. Studenta již nemusíme zaučovat, protože pracoval na naší technologii."
Pokud T-Mobile hledá nového zaměstnance, nabízí pozici nejprve interně, poté inzeruje na svých stránkách v sekci kariéra, na velkých pracovních serverech a v regionálním tisku (zejména pro pozice obchodních zástupců). "Máme nastavena určitá pravidla chování - firemní kulturu, která jsou platná pro celou mezinárodní skupinu," říká Jaromír Conk. Zaměstnanec T-Mobile musí být podle jeho názoru čestný, férový, mít smysl pro týmovou spolupráci, být silně orientovaný na zákazníka, být ochoten se dále vzdělávat. "Právě ve schopnosti týmové "hry" vidíme přínos pro firmu," tvrdí Jaromír Conk. "Tuto vlastnost, spolu s dalšími, ověřujeme pomocí různých modelových situací, technik a dotazníků." Uchazeč o zaměstnání tedy musí projít osobním pohovorem, případovými situacemi, assessment centrem i psychologickými testy. "Většinou vybíráme z deseti vhodných kandidátů, kterým nastíníme krizový scénář a skupina musí dojít k jednotnému řešení, musí si navzájem pomoci," popisuje průběh assessment centra manažer Conk. "Hodnotíme, kdo vystupuje v jaké roli, zda bojuje za sebe, kdo se orientuje na výsledek jako celek apod. Všechna tato stadia výběru nám pomohou vidět člověka v mnoha situacích. Neexistuje dobrý a špatný zaměstnanec, jen se mu musí najít odpovídající pracovní pozice."
Pro zaměstnance T-Mobile Czech Republic, jakožto dceřiné společnosti T-Mobile International, je pracovní samozřejmostí spolupracovat na mezinárodních projektech se zahraničními kolegy. "Díky těmto kontaktům může zaměstnanec odjet pracovat do zahraniční pobočky T-Mobile," říká Jaromír Conk. "V současné době je ve fázi projektu tzv. rotace, kdy by zaměstnanci T-Mobile odešli na stáž na zahraniční pobočku a získávali tak cenné zkušenosti." V neposlední řadě již nyní oddělení HR domlouvá kroky k obsazování míst v centrále v Británii a Německu, a to inzerováním tamních volných míst.
Třicetiletý Daniel Pozner se neoznačuje za typického zaměstnance T-Mobile, přesto do této firmy nastoupil v době jejího velkého boomu, hned po absolutoriu a bez praxe. Zůstal v ní pět let, dva roky strávil v pobočce T-Mobile v USA. "O T-Mobile jsem se dozvěděl ještě při studiích na ČVUT v Praze přes studentskou organizaci IASTE. Zaslal jsem ještě do "RadioMobilu" svůj životopis, i když jsem neměl jako absolvent žádnou praxi, a stačilo mít vystudovaný správný obor, umět anglicky a asi pozitivně zapůsobit při pohovoru," vzpomíná na začátky u firmy Daniel. Jeho zaškolování taktéž probíhalo spíše neformálně, společnou prací s kolegy. "Formální tréninky a školení přišly až později," říká Daniel, který začal svou kariéru u firmy jako člen systémové integrace, přičemž měl postupně možnost podílet se na složitějších projektech.
V roce 1999 získal Zelenou kartu umožňující legální práci v USA a po dohodě s managementem firmy se rozhodl svou kariéru přesunout do tamní pobočky T-Mobile. "V té době ještě nebylo obvyklé jezdit do zahraničí, ale vedení mi to umožnilo, asi mě nechtěli ztratit," popisuje Daniel, kterému T-Mobile po dvou letech zaslal do Ameriky pracovní nabídku, kvůli které se vrátil zpět.
Pokud by měl Daniel srovnávat americké a evropské pracovní prostředí, říká: "Po technické stránce jsme na tom i lépe než v Americe, což je dáno nabídkou na trhu mobilních operátorů. Jiné je však pracovní nasazení. V Americe se pracovní doba maximálně využívá, neexistují např. přestávky na oběd. Příjemně mě překvapilo, že v Americe není běžné psát zápis z každé porady, aby všichni věděli, co mají dělat. Takovéto formality tam neprobíhaly, jen se řešilo, co je třeba udělat. Při další schůzce přišli např. čtyři lidi, kteří úkol provedli, každý jinak a následně se diskutovalo, které řešení je nejlepší. Jednalo se o přirozenou a všudypřítomnou soutěž."
Základní informace o firmě
* Společnost T-Mobile Czech Republic, a. s., byla založena v roce 1996 (tehdy nesla název RadioMobil) a v témže roce začala nabízet služby mobilní komunikace pod názvem Paegas. Roku 2002 došlo ke změně značky a poté i názvu společnosti. T-Mobile je prvním a jediným domácím operátorem v České republice, který je členem globální telekomunikační skupiny.
* T-Mobile International je jedna ze čtyř divizí koncernu Deutsche Telekom, který měl na konci roku 2003 zhruba 61 miliónů zákazníků, zatímco dceřiné a přidružené společnosti Deutsche Telekom poskytují služby zhruba 90 miliónům zákazníkům.
* T-Mobile nabízí "jednoduchost, inspiraci a spolehlivost" při poskytování telekomunikačních a GSM služeb.
* počet zákazníků v ČR: více než 4 milióny
* celkové tržby (2003): 24 442 milionů
* čistý zisk (2003): 4423 milionů
* počet zaměstnanců: cca 2600, z toho v pražské centrále 1600
* sídla: Praha, Louny, Hradec Králové
* více než 50 značkových prodejen po celé republice
* provozuje 3 GSM laboratoře na technických univerzitách
* věkový průměr zaměstnanců: 27 let
* možnost zahraniční stáže: zatím v projektové fázi
* brigády: v call centrech, administrativní pozice
* možnost vypracování diplomové práce: ano
* komunikační jazyk: čeština, angličtina
* adresa: www.t-mobile.cz
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist