Kdo má vedle fanoušků Beatles a místních promotérů možná největší radost z probíhajícího turné exbrouka Paula McCartneyho? Odpověď je překvapivá: Michael Jackson. Bývalý král popu totiž stále vlastní část katalogu legendární liverpoolské čtveřice, který koupil v roce 1985 od Apple Records za 47,5 miliónu dolarů.
Každé McCartneyho turné vždy oživilo poptávku po albech Beatles, stejně jako frekvence zařazování jejich hitů do playlistů rozhlasových stanic nebo nabídek jukeboxů. Z toho všeho plynou Jacksonovi autorské poplatky, které pro něj v situace hrozící finanční exekuce představují čím díl vítanější zdroj příjmů.
A McCartney, ačkoliv po rozpadu Beatles v roce 1970 rozjel vlastní, relativně úspěšnou sólovou kariéru, beatlesovskou mánii také zhusta přiživuje. Na koncertu ve španělském Gijónu 26. května, jímž zahájil letošní turné, zazněly nesmrtelné skladby Yellow Submarine, Hey Jude nebo Yesterday. Že má taková nostalgie své limity, zjistil v roce 1989, když chtěl do programu svého tehdejšího světového turné vytisknout slova slavné skladby Eleonor Rigby. Nemožné, práva vlastní Jackson!
K dobrým vztahům bývalých přátel a spolupracovníků (v roce 1980 nahráli spolu singly Say Say a The Girls is Mine) nepřispělo ani Jacksonovo rozhodnutí umožnit firmě Nike v roce 1995 použít skladby Beatles v reklamě na boty. Podle Guardianu sice získal kolem 250 tisíc dolarů za jeden spot, na druhou stranu i nepřízeň všech zbylých "brouků", kteří Jacksona obvinili z výprodeje jejich hudby.
"Pokud s tím něco neuděláme, skončí každá píseň od Beatles v reklamě na podprsenky," prohlásil tehdy rozhořčený George Harisson. Pilulka o to hořčí, že to byl podle publicisty Raye Colemana sám McCartney, kdo Jacksonovi poradil vrhnout se do vydavatelského byznysu.
Americký zpěvák má navíc mocného partnera. V roce 1995 prodal 50 procent práv hudebnímu vydavatelství Sony za částku kolem 100 miliónů dolarů. V současné době tak obě strany mají rovný podíl ve společnosti Sony/ATV Music Publishing, která katalog vlastní. Podle serveru Ananova se Sony snaží Jacksonových finančních potíží využít k získání 100procentního vlastnictví katalogu Beatles. Jeho současnou hodnotu experti odhadují na 600 miliónů až jednu miliardu dolarů.
Přesto si však "exbrouk" nemusí stěžovat. Příjmy z vydavatelských práv k 250 skladbám Beatles, jejichž vydavatelská práva Jackson se Sony drží, jsou oproti současným výdělkům sira McCartneyho přibližně poloviční. Podle deníku USA Today katalog Sony/ATV, který zahrnuje asi čtyři tisíce písní včetně hitů Elvise Presleyho, ročně generuje kolem 80 miliónů dolarů, na Beatles přitom připadá asi 30 až 45 miliónů.
Majetek Paula McCartneyho přitom magazín Forbes odhadl na 1,25 miliardy dolarů - v roce 2001 se stal prvním zpěvákem v popových dějinách, který si vydělal více než miliardu dolarů. Hlavním zdrojem příjmů spolu s občasným oživováním beatlemanie (v roce 1996 se prodalo na 20 miliónů kusů všech tří Antologií) jsou mimořádně úspěšná turné.
V roce 2002 se tržby koncertů ve Spojených státech, Mexiku a Japonsku vyhouply podle časopisu Billboard na 126 miliónů dolarů, o rok později americké turné vyneslo podle Forbesu 103 miliónů. Ve stejném roce si pak McCartney vydělal celkem 59 miliónů dolarů, což ho zařadilo na šesté místo v žebříčku nejlépe vydělávajících celebrit.
Neméně úspěšné bude podle odhadů odborníků i současné turné. Pořadatelská agentura Interkoncerts předpokládá, že McCartneyho koncert v Praze navštíví šedesát tisíc návštěvníků, v Glastonbury jej pak bude očekávat na 110 tisíc fanoušků.