Rallye testuje nová pravidla

/OD NAŠEHO SPOLUPRACOVNÍKA/
Úvahy o zavedení nového bodovacího systému v závodech mistrovství světa v rallye (WRC) rozdělují motoristickou scénu na dva tábory. Zástupci Mezinárodní automobilové federace (FIA) mluví o nezbytné nutnosti inovace, většina automobilových týmů a jejich závodníků se naopak obává poškození prestiže soutěže. Svou premiéru měla nová pravidla minulý víkend na Akropolis Rallye. Po skončení letošní sezóny, která obsahuje ještě deset podniků a vyvrcholí Australia Rallye v polovině listopadu, bude přínos testovaných změn vyhodnocen.
Největší novinkou je pravidlo, podle něhož se mohou posádky vrátit do rallye i po předchozí nehodě či odstoupení ze závodu. V letošním roce tito jezdci nebudou získávat body a v pořadí závodu se neobjeví, brzy by to ale mělo být jinak. Důvodem je změna plánovaná na příští rok, kdy bodové ohodnocení jednotlivých míst sice zůstane stejné, ale bodovat se bude po každé z etap a nikoliv po skončení závodu, jako tomu bylo dosud. WRC tak přebere systém z asijsko-pacifického a australského okruhu, kde se Superally už léta používá.
Krok FIA vzbudil nevoli mezi závodníky, kteří se obávají, že změna pravidel výrazně ovlivní podobu závodů. Nejhlasitěji se ozval dvojnásobný mistr světa, Španěl Carlos Sainz, který na stránkách britského magazínu Autosport pohrozil ukončením kariéry v případě definitivního zavedení Superally. "Doufám, že k tomu nedojde. Superally by zabilo rallye," cituje Sainze server BBC News.
Překvapivé zařazení prvků nového systému do víkendové Akropolis rallye komentovali zástupci FIA jako pokus pomoci prestiži rallye. "Do konce sezóny zbývá ještě hodně závodů a bude tedy dostatek času na doladění a zhodnocení přínosu nových pravidel," konstatoval předseda soutěžní komise Šektar Mehta.
Podle člena Australské komise rallye Garry Connellyho představuje Superally pro WRC jedinou možnost rozvoje. "V Austrálii tento systém užíváme s velkým úspěchem už sedm let." řekl Connely na serveru rallyscene.com.
Australané považují za hlavní přínos Superally větší startovní pole, která pro organizátory, diváky i média představují atraktivnější podívanou. Také šéf FIA Max Mosley potvrzuje, že australská zkušenost byla jedním z důvodů, proč mají být pravidla WRC reformována. "Týmy a jejich sponzoři se těší větší pozornosti médií, fanoušci vidí své hrdiny za volantem delší část závodu a nemusí se s nimi nutně loučit ani v případě havárie," argumentuje Mosley na oficiálním webu WRC.
Právě o efektivitě systému ale nejsou přesvědčeni evropští závodníci, podle nichž byla dosavadním klíčem k úspěchu ve WRC spolehlivost vozu a taktika. Podle zástupců FIA ale federace nejprve vyčká, jak se Superally osvědčí v praxi.