Reklamní investice vytvořily rekord

/od naší spolupracovnice/

Návštěvníci a fanoušci, kteří přijeli do Portugalska podporovat národní fotbalové týmy na Euro 2004, přinesli pořadatelské zemi příjmy v hodnotě 260 miliónů eur. Jde o výpočet odpovědných činitelů Evropské fotbalové unie (UEFA), o kterém v úterý informoval portugalský list Diário Económico.
Takový výnos by přitom turnaj měl přinést navzdory tomu, že velká část fanoušků z největších účastnických zemí - Anglie, Německa, Španělska a Francie - odjela kvůli vyřazení svých týmů z Portugalska dřív, než se původně očekávalo.
Posledním celkem, který v zemi udržel vysoký počet fanoušků, byl tým Nizozemska vyřazený v semifinále hostiteli šampionátu. Na druhé straně se nečekal takový příliv turistů z Řecka, jehož tým dotáhl své tažení až ke zlatým medailím.
Konkrétnější údaje o přínosu Eura, a to nejen pokud jde o počty návštěvníků, se portugalská vláda chystá zveřejnit v říjnu.
Vedení UEFA dále informovalo, že šampionát bude znamenat reklamní investice ve výši 290 miliónů eur. Většina inzerentů v Portugalsku totiž soustředila své reklamní kampaně právě do tří týdnů a čtyř víkendů, po které turnaj trval. Například pět utkání, v nichž se portugalský tým nakonec úspěšně probojoval až do finále, přineslo zhruba 2,5 miliónu eur. Z těchto zápasů vyneslo nejvyšší investice čtvrtfinále mezi Portugalskem a Anglií - 640 tisíc eur.
Deník Jornal de Notícias na základě studie vypracované skupinou Iniciativa upozornil, že rekordy padly mimo jiné i v oblasti reklamních investic. Ve srovnání s utkáními Eura 2000, jež se konalo v Belgii a Nizozemsku, byly podle ní průměrně o 84 procent na zápas vyšší. Podle autorů studie k tomu přispěla vysoká sledovanost utkání i to, že se zvyšuje počet žen, které fotbal zajímá.
Marketinkoví poradci už několik let doporučují firmám a řídícím organizacím fotbalu na mezinárodní i národní úrovni soustředit se na silné střední vrstvy obyvatel s dobrou kupní silou. Nejprogresívnější byl letos internetový obchod. Návštěvnost stránek euro2004.com přesáhla půl miliardy vstupů. Více než dva milióny uživatelů si objednalo některou z multimediálních služeb. Například možnost přehrání videosekvence s některou z nabízených akcí stojí 14,95 eura.