Většina diváků strávila v Portugalsku jen jeden den

/od naší spolupracovnice/
Období, kdy Portugalsko žilo fotbalovým Eurem 2004, přineslo poskytovatelům turistických služeb v zemi velmi dobrou bilanci - podle odhadů Evropské fotbalové unie dosáhnou příjmy v této oblasti podnikání 260 miliónů eur. V některých případech však obchody přesto zůstaly za optimistickým očekáváním, neboť vysoké ceny a nezájem velkých turistických operátorů o podobné akce odradily obvyklé návštěvníky a ohrozily prodloužené pobyty.

Portugalsko bylo vidět

Velkou službu naopak prokázalo mistrovství Evropy obrazu Portugalska v zahraničí. Média se o zemi, která šampionát pořádala, zmiňovala mnohem víc, než se kdy předtím stalo díky propagačním kampaním.
"Teď je jen nutné nenechat jméno Portugalska zrezivět," řekl tamnímu listu Diário Económico ředitel agentury cestovního ruchu "Tui Portugal" Duarte Correia.
Dosavadní zájem, jaký šampionát vyvolal v zemích, odkud do Portugalska přijíždí nejvíc turistů, však nepřeceňuje. "Větší část cizinců, kteří přijeli na fotbalové mistrovství, tady zůstala pouze jeden den," upozornil Correia. Jedním z cílů přitom bylo zajistit v Portugalsku delší pobyt fanoušků.
"Prodloužení je v Portugalsku ta nejlepší část zápasu," bylo heslem jedné z mezinárodních kampaní.

Škoda Angličanů

Překážkou tomu byl ale překvapivý vývoj šampionátu. Právě týmy zemí, odkud do Portugalska přijíždí nejvíc lidí, vypadávaly poměrně brzy. Například anglických fanoušků přijelo hodně a byli ochotní hodně utrácet. "Kupovali cokoli, co se jim dalo do ruky," říká šéf Tui Portugal. Potvrzují to i obchody na třech letištích, kterým od 12. června zajistili angličtí fotbaloví příznivci polovinu prodeje.

Rusové překvapili

Pokud jde o počet fanoušků a chuť k nákupům, překvapili také Rusové. Hélder Martins, který řídí organizaci zabývající se turistikou v jižním regionu Algarve, soudí, že právě oni by mohli znamenat pozitivní impuls pro tuto oblast, která se potřebuje prosadit na nových trzích. Právě Algarve totiž na rozdíl od jiných regionů v červnu zaznamenalo pokles poptávky. Ve třech zápasech se na tamním stadiónu vedle Rusů představili ještě Španělé, Řekové a ve čtvrtfinále Nizozemci se Švédy.
Vyšroubované ceny ale odradily rodiny a seniory, kteří sem v tuto dobu obvykle přijíždějí na dovolenou, uvedl Martins. Odliv těchto skupin do jiných turisticky zajímavých destinací přitom nekompenzoval příjezd návštěvníků Eura. Velcí evropští turističtí operátoři neměli chuť investovat do nákupu vstupenek a poskytovat balíčky kombinující fotbal a rekreaci.

Obraz země

Důležitější než příjmy za tři týdny šampionátu je ale propagační účinek, soudí Diário Económico. "Zůstává obraz země, která je schopná zorganizovat nejlepší evropský šampionát, přátelsky přijmout návštěvníky a taky dobře hrát," říká Martins. A výsledky se začínají objevovat - počet dotazů na skupinové zájezdy v Tui Portugal se neobyčejně množí.