/OD NAŠEHO SPOLUPRACOVNÍKA/
Černou sérii z pohledu britských sportovních fanoušků chce v neděli ukončit jejich krajan Jenson Button v Grand Prix Velké Británie F1. Po neúspěchu Anglie na fotbalovém Euru, brzkých výpadcích tenistů z Wimbledonu a nezdarech v ragby a kriketu je podle deníku Sporting Life případné vítězství pilota týmu BAR-Honda v domácím závodu jednou z posledních možností, jak během léta vrátit britské barvy na stupně vítězů.
Po devíti vítězstvích Michaela Schumachera z deseti letošních závodů se přitom zdá, že jakýkoliv jiný výsledek než prvenství Ferrari by byl překvapením. Pro domácí naději Buttona mluví motivace blýsknout se v domácím prostředí, výborná znalost okruhu a systematické zlepšování monopostů týmu BAR-Honda v dosavadním průběhu sezóny.
Čtyřiadvacetiletý Button je v průběžném pořadí mistrovství světa F1 na třetím místě za Schumacherem a jeho týmovým kolegou Rubensem Barrichellem. "Naším cílem zůstává letošní první vítězství," uvedl Button, jenž letos už šestkrát vystoupil na stupně vítězů. "Před čtyřmi lety jsem jel v Silverstone poprvé závod formule 1 a moc bych tady chtěl vyhrát," nechal se slyšet na tiskové konferenci před závodem.
Nedělní Grand Prix v prostoru bývalého letiště Royal Air Force je náročná a nevyzpytatelná s ohledem na proměnlivé povětrnostní podmínky a časté deště. Okruh má řadu rychlých zatáček, mnohé z nich lze projíždět v rychlosti větší než 200 km/h. Loňský závod vyhrál Brazilec Rubens Barrichello ze stáje Ferrari, který utvořil i rekord okruhu. "Je to nejhezčí trať na světě, chci konečně vyhrát," řekl Brazilec, letos zatím šestkrát druhý. "Beckettova zatáčka je skvělá, pro mě znamená největší výzvu. Musíte ji projet naprosto přesně, což vyžaduje hodně koncentrace," uvedl.

Napodobit Monako
Britská velká cena má za sebou úterní předehru v podobě propagační akce v centru Londýna. Na starobylé Regent Street se představilo před pěti sty tisíci diváků osm bývalých i současných pilotů formule 1 v čele s někdejším mistrem světa Nigelem Mansellem. Pohled na monoposty formule 1 v kulisách tradiční architektury opět podnítil diskusi o případném uspořádání závodu F1 v britské metropoli po vzoru jiného městského okruhu v Monte Carlu. Promotér Bernie Ecclestone tuto možnost už na jaře připustil, prozatím ale zůstává u pouhého nápadu.
Ačkoliv piloti jako David Coulthard nebo Juan Pablo Montoya se vyslovili k případnému uspořádání závodu napříč Central Parkem, po Regent Street a Piccadilly Circuse vstřícně, odborníci jsou skeptičtí. Každý závod formule 1 je totiž složitou logistickou operací, poplatek za práva uspořádat velkou cenu se v současné době pohybuje ve výši deseti až patnácti miliónů liber.
V Londýně by byly náklady ještě vyšší, kvůli formulím by totiž musela být na tři dny uzavřena velká část oblasti West Endu. Příprava tratě v ulicích by si pak vyžádala další náklady a také čas. Právě harmonogram formule 1, obsahující volný trénink, kvalifikaci a samotný závod, odlišuje zamýšlenou akci od jednorázových, například městského maratónu, jehož existencí argumentují zastánci nápadu.
Jak podotýká analýza serveru BBC Sport, populární maratón přináší milióny liber charitativním organizacím, zatímco disciplína formule 1 je považována za ryze komerční záležitostí s přemrštěným rozpočtem.

Rozhodne se v září
Úvahy o zřízení městského okruhu, které podle BBC podporuje i londýnský primátor Ken Livingstone, jsou součástí širší diskuse o budoucnosti Velké ceny Británie, kterou ohrožují problémy jediného tamního okruhu Silverstone.
Tradiční dějiště je už delší dobu kritizováno vedením formule 1 a Mezinárodní automobilové federace pro zastaralost a nedostatečný objem investic. Situace se ještě zhoršila v polovině dubna, kdy pořadatelská společnost Interpublic Group odstoupila od svých rozsáhlých závazků v motoristickém sportu a prodala práva na konání závodu Ecclestonovi. Majitelem okruhu se opět stal Britský klub automobilových závodníků, v jehož čele stojí Jackie Stewart.
Podle prohlášení tohoto bývalého závodníka ze začátku týdne by měla být budoucnost GP v Silverstone prozatím zajištěna do roku 2006, promotér Ecclestone ale stále hrozí odebráním závodu. Nejnověji určil Stewartovi lhůtu do konce září, aby našel vhodného pořadatele závodu a investora.

040709-12 ()

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist