Volejbal na aténském písku: sport, šou a muzika
Je to barevný mix. Přehlídka bikin, letní party, vrcholový sport. To vše z plážového volejbalu činí exkluzívní šou olympijských her. Až se dnes bude rozhodovat finále, budou z boxů opět znít známé hity jako "Let's get loud" či "Shake your ass". Nikde jinde není hudba tak hlasitá, nálada diváků tak otevřeně pohodová a sportovci tak obnažení.
Fakt, že tomu tak vůbec je, je v první řadě zásluha americké televizní stanice NBC. Té při hledání nového diváckého hitu přišel volejbal právě vhod. "Olympiáda, to není jen sport. Je to velká rodinná událost," míní šéf sportu Dick Ebersol. Muž, který je považován za jednoho z nejmocnějších lidí v olympijském mediálním cirkusu, údajně ještě před hrami v Atlantě v roce 1996 podmínil zaplacení licence na vysílací práva přijetím beachvolleybalu do programu.
Televizní obr NBC je jediným vlastníkem televizních práv na plážový volejbal v USA. Teď, když disciplína patří i mezi olympijské sporty, přenosová práva stoupají na ceně. Náklady, které stanice vynaložila na olympiádu, se jí tak částečně vrátí.
Souhra mezi NBC a Mezinárodním olympijským výborem už funguje několik let. Druhá největší americká stanice do olympijských her masívně investuje a má zajištěna exkluzívní práva na jejich vysílání až do roku 2012. Za ta právě probíhající zaplatí NBC Universal 793 miliónů dolarů. Náklady na další akce odborníci odhadují na 3,7 miliardy dolarů, ačkoliv ještě ani není jasné, kdo vlastně bude olympiádu v roce 2012 pořádat.
Ve srovnání s tím jsou výdaje Evropské rozhlasové unie relativně nízké. Za Atény zaplatí 394 miliónů dolarů, za Peking o čtyři roky později 442 miliónů a za hry v roce 2012 pak miliónů 600. To, že média mají na hry stále větší vliv, je zřejmé z mnoha faktů. Prosadit se dokázala například i německá veřejnoprávní televize ZDF, která je jen jedním z menších hráčů. "Poprvé jsme měli možnost ovlivnit časový plán," radoval se Eberhard Figgemeier, koordinátor pro olympiády.
Němci si prosadili, že plavecké závody, jichž se účastnila velká naděje německého týmu Franziska van Almsicková, probíhaly večer v hlavním vysílacím čase. Vodní pólo, které původně plánovali Řekové, se přesunulo.
Skutečnost, že má na časový plán vliv také Ebersol, se projevila i v basketbalu. Zápasy mužského amerického týmu se konaly pozdě večer aténského času, aby se v USA nevysílaly brzo ráno.
Ebersol zároveň řekl, že na to, aby se jeho stanici hry vyplatily, musí obrat za reklamu činit nejméně miliardu dolarů. To se ale podaří jen tehdy, když dosáhne určitých diváckých kvót. Oblíbené americké disciplíny, jakými jsou atletika, plavání či gymnastika, proto dává s několikahodinovým zpožděním v hlavním večerním vysílacím čase. Stanice, která z 80 procent patří americkému koncernu General Electric, celkově odvysílá rekordních 1200 hodin přenosů.
Příjmy MOV za hry v Aténách vzrostly na zhruba 1,5 miliardy dolarů. Téměř polovinu z toho dostane řecký organizační výbor, zbytek si rozdělí sportovní svazy a nejrůznější národní olympijské výbory. Podle oficiálních údajů pak olympijskému výboru zůstane 254 miliónů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist